دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در آخرین سخنرانی خود پس از حمله رژیم صهیونیستی به سوریه از باز شدن جبهه جدیدی برای مقاومت علیه این رژیم در بلندی‌های جولان خبر داد تا نام این منطقه بار دیگر در رسانه‌ها برجسته شود.

جولان

مقام‌های اسرائیل پس از حمله خود به حومه دمشق اکنون به‌شدت نگران ضربه‌خوردن از این منطقه راهبردی از سوی نیروهای مقاومت هستند و به‌خوبی می‌دانند گشایش جبهه‌های جدید در ارتفاعات جولان بسیاری از معادلات منطقه را تغییر خواهد داد. از حیفا، سومین شهر بزرگ رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی اگر یکی‌دوساعتی رانندگی کنید به بلندی‌های سر سبز جولان می‌رسید؛ منطقه‌ای متعلق به سوریه که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ و پس از جنگ 6روزه آن را به اشغال خود در آورده است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود تأکید کرد که پاسخ راهبردی سوریه به حمله رژیم صهیونیستی به خاک سوریه در مرحله اول مجهز کردن حزب‌الله به سلاح‌های پیشرفته است. دوم اینکه جبهه بلندی‌های جولان به‌ روی مقاومت مردمی سوریه گشوده می‌شود وحزب‌الله لبنان از این مقاومت حمایت می‌کند تا اینکه به اهداف خود دست یابد.

اما چرا ارتفاعات جولان و اقدام راهبردی سوریه برای رژیم صهیونیستی نگران‌کننده است ؟ ارتفاعات جولان، فلاتی صخره‌ای در جنوب غربی سوریه است که بین مرزهای سوریه، لبنان، اردن و سرزمین اشغالی قرار گرفته است. اسرائیل در جنگ 6روزه ژوئن 1967، جولان را به اشغال خود درآورد. سوریه در سال 1973، برای بازپس‌گیری آن تلاش کرد اما موفق نشد و سرانجام اسرائیل در سال 1981، ارتفاعات جولان را به‌عنوان بخشی از خاکش اعلام کرد؛ اقدامی که هیچ‌گاه مورد تأیید سازمان ملل متحد قرار نگرفت.

رژیم صهیونیستی علاوه بر نصب دستگاه‌های هشدار‌دهنده ده‌ها شهرک صهیونیست نشین را در این ارتفاعات ساخته است تا اشغالگری خود را تقویت کند. باوجود این از سال ۱۹۷۳ این منطقه تقریباً دوران آرامی را پشت‌سرگذاشته بود اما حالا جنوب لبنان، اردن، کرانه باختری، نوارغزه و صحرای سینا می‌تواند به آتش درگیری‌ها کشیده شود. در ۳۱‌ماه می‌سال ۱۹۷۴ قطعنامه شماره ۳۵۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آتش بس به تصویب رسید و از آن تاریخ به بعد نیروهای ناظر سازمان ملل متحد در این منطقه، برای حفظ آتش بس مستقر شدند. سوریه تاکنون به این توافق صلح با وجود اشغال خاکش توسط رژیم صهیونیستی پایبند مانده بود اما اکنون با حمله رژیم صهیونیستی، دیگر مقام‌های اسرائیل حرفی برای گفتن در این‌باره ندارند.

موقعیت جغرافیایی بلندی‌های جولان به شکلی است که تسلط بر جولان برای اسرائیل اهمیتی راهبردی دارد. از بعد امنیتی، تسلط بر جولان این امکان را به اسرائیل می‌دهد که هر نوع تحرک نظامی سوریه را تحت نظر داشته باشد. جبل الشیخ بلندترین ارتفاع در منطقه خاورمیانه عربی در جولان است که به‌خاطر اهمیتش به آن آواکس ثابت گفته می‌شود. علاوه بر حوزه امنیت نظامی، هر نوع خطر در بلندی‌های جولان امنیت اقتصادی اسرائیل را هم تهدید می‌کند. این منطقه، سومین منبع تأمین‌کننده آب رژیم صهیونیستی است. همچنین این منطقه غنی و حاصلخیز جولان برای اسرائیل نقش کلیدی بازی می‌کند.

مثلت جولان از سوریه، لبنان و اردن قابل دسترسی است و نیروهای مقاومت برای آزادسازی این منطقه و ضربه به رژیم صهیونیستی به‌صورت بالقوه راه‌ها و گزینه‌های زیادی را در اختیار دارند؛ هر چند رژیم صهیونیستی سپر دفاع موشکی خود موسوم به گنبد آهنین را به حیفا و مناطق نزدیک به جولان منتقل کرده اما حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخ موشکی نیروهای مقاومت نشان داد که این سپر هم با وجود هزینه هنگفت آمریکایی‌ها اثر چندانی برای اسرائیل ندارد.

نیروهای مقاومت از نوار غزه با موشک‌های معمولی و نه چندان پیشرفته خود توانستند پس از ۲۰ سال برای نخستین‌بار آژیر خطر را در شهرهای رژیم صهیونیستی و مرکز آن به صدا درآورند و ساکنان سرزمین‌های اشغالی مجبور به رفتن به پناهگاه‌ها شدند. از جولان به راحتی عمق سرزمین‌های اشغالی در دسترس نیروهای مقاومت قرار می‌گیرد. دبیر کل حزب‌الله از دراختیار گرفتن تسلیحات پیشرفته در قدم اول حرف زد تا نشان دهد که دیگر اوضاع مانند درگیری غزه برای اسرائیل نخواهد بود. مقام‌های رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که حزب‌الله تجهیزات و قدرتی دارد که به راحتی از جولان سرسبز می‌تواند آژیر قرمز را در قلب این رژیم به صدا در آورد.

کد خبر 214027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز