پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناشران موسیقی که امسال برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب شرکت کردند، از حذف نام «موسیقی» و بکارگیری واژه «هنر» برای معرفی سالنی که به آنها اختصاص داده شده و همچنین پرداخت 350 هزار تومان برای اجاره‌ی هر متر غرفه در این بخش ناراضی بودند.

به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی برگزاری نمایشگاه کتاب و برخلاف روزهای قبل، در روز هشتم نمایشگاه بازیدکنندگان بیشتری به مصلای تهران آمده بودند که احتمال می‌رود روزهای باقی‌مانده نیز این روند ادامه داشته باشد.

نصب پرده‌های رنگی در جلوی چند غرفه در بخش ناشران عمومی از نکات قابل توجه روز هشتم نمایشگاه است.

همایون امیرزاده - رییس کمیته تخلفات ناشران - نیز علت نصب پرده‌های رنگی در جلوی تعدادی از غرفه‌های داخل شبستان را تخلفات آنان در روزهای گذشته اعلام کرد. این غرفه‌ها ظاهرا کتاب‌هایی از دیگر ناشران را در غرفه‌های خود عرضه کرده بودند.

بازدیدکنندگان دیگر بخش‌های نمایشگاه از جمله کودک و نوجوان و ناشران دانشگاهی نیز به مراتب از روزهای قبل بیشتر بود، اما با این حال ناشران دانشگاهی بازهم میزان فروش کتاب‌هایشان را راضی‌کننده نمی‌دانستند.

با گذشت هشت روز از برپایی نمایشگاه، سالن‌های احداث شده در طبقه‌ی دوم شبستان از جمله سالن یاس (کارنامه‌ی نشر جمهوری اسلامی) و دیگر غرفه‌هایی که در این محل و بیشتر به منظور نمایش آثار و عملکرد نهادها و سازمان‌ها برپا شده‌اند بازدیدکننده‌ چندانی نداشتند.

برخلاف روزهای گذشته، سالنی که به ناشران موسیقی اختصاص داده شده بازدیدکننده بیشتری داشت، اما با این حال ناشران این بخش که امسال برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردند از نامناسب بودن تبلیغات در این خصوص گلایه‌ زیادی داشتند؛ چراکه در مقابل سالنی که به آن‌ها اختصاص داده شده است از واژه‌ی سالن «هنر» به جای «موسیقی» استفاده شده است و بنابراین بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به خرید آلبوم‌های موسیقی نمی‌دانند در این سالن آلبوم‌های موسیقی عرضه می‌شود.

ناشران موسیقی همچنین اعلام کردند، برخلاف تمام ناشران کتاب که در نمایشگاه امسال حضور پیدا کردند و برای اجاره‌ غرفه‌هایشان مبلغی بین 40 تا 70 هزار تومان پرداختند، از ناشران موسیقی برای هر متر غرفه که در اختیار آن‌ها قرار داده شده 350 هزار تومان گرفته‌اند؛ و با توجه به نامناسب بودن نوع تبلیغات برای آن‌ها احتمالا میزان فروش آن‌ها به اندازه‌ پرداخت اجاره‌ غرفه‌هایشان هم نخواهد بود، هرچند که با این حال هم آن‌ها از حضور در نمایشگاه کتاب برای نخستین سال راضی به نظر رسیدند.

در سرای اهل قلم نمایشگاه به روال روزهای قبل برنامه‌های رونمایی از کتاب‌ها و نشست‌ها ادامه داشت که یکی از این برنامه‌ها مربوط به کتاب‌های منتشر شده از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.

رامین مهمان‌پرست - سخنگوی وزارت امور خارجه - که در این نشست حضور یافته بود، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که امسال نیز تعداد زیادی از کتاب‌هایی که از سوی ناشران خارجی به نمایشگاه کتاب آمده بود که در آن‌ها نام خیلج‌فارس درج شده بود، آیا وزارت خارجه برای تکرار نشدن این گونه اقدامات تدابیری اندیشه‌ است؟ گفت: تا جایی که من از طریق مسوولان نمایشگاه اطلاع پیدا کرده‌ام و با توجه به تذکرات جدی و برخوردهای محکمی که در سال‌های گذشته در این زمینه‌ داشته‌ایم، امسال ورود کتاب‌هایی که اسناد و نقشه‌های جعلی در آن‌ها وجود داشته است کاهش زیادی کرده است.

او همچنین گفت: مخاطبان نمایشگاه کتاب فرهیختگانی هستند که آن‌ها را نمی‌توان با جعلیات دچار انحراف کرد. به کارگیری عناصر جعلی نادرست که با اسناد بین‌المللی تطبیق ندارد اشتباه است و ما به کسانی که در زمینه‌ی نمایشگاه کتاب فعالیت می‌کنند، اجازه‌ قدم نهادن در این حوزه را نمی‌دهیم.

محمدحسین یادگاری - رئیس جهاد دانشگاهی - به نمایشگاه کتاب آمد و از بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران از جمله ناشران دانشگاهی، سالن‌های طبقه‌ی دوم شبستان و ناشران عمومی بازدید کرد.

او میزان بازدیدکنندگان بخش ناشران دانشگاهی و فروش کتاب‌های این بخش را راضی‌کننده توصیف کرد و همچنین خبر از ترجمه‌ی کتاب‌هایی داد که در آن‌ها پیشرفت‌های دانشمندان ایرانی از جمله در بخش پژوهشگاه رویان را نشان می‌دهد.

مراسم رونمایی از کتاب‌ها و نشست‌های تخصصی نویسندگان در غرفه‌ها و سالن‌های مختلف نمایشگاه برپا می‌شد که یکی از این برنامه‌ها مراسم رونمایی از آلبوم «یک روز» با حضور شهرام غلامی و فریدون شهبازیان در سالن هنر برگزار شد.

کد خبر 213410
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز