گروه اجتماعی - مینا شهنی: تحقیق و تفحص دوباره از سازمان تأمین اجتماعی به تصویب نمایندگان مجلس رسید. ‌‌

تامین اجتماعی

سید حسین دهدشتی، نماینده آبادان در این‌باره گفت: گزارش‌های زیادی از سازمان تأمین اجتماعی به ما رسیده که سبب شد نمایندگان برای تحقیق و تفحص از این سازمان برنامه‌ریزی کنند. او با اشاره به اینکه بی‌ثباتی در شرکت‌های زیرمجموعه شستا نگرانی‌هایی را درباره نحوه اداره این شرکت‌ها ایجاد کرده، افزود:مدیریت‌های کوتاه‌مدتی که در شرکت‌های زیرمجموعه شستا است، سبب شده تا نسبت به شایستگی در اداره این شرکت‌ها شبهه‌هایی به‌وجود بیاید گرچه مدیران تأمین اجتماعی همواره ادعا کرده‌‌اند که وضعیت شرکت‌ها و کارخانه‌های تحت مدیریت شستا مناسب است اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم مشخص شده که این گزارش‌ها چندان به واقعیت نزدیک نیست، ادعای مدیریت بهینه و بهره‌وری موجود در این شرکت‌ها بی‌اساس به‌نظر می‌رسد و همین تناقض‌ها موجب شده تا نمایندگان به فکر انجام تحقیق و تفحص از این سازمان باشند.

دهدشتی گفت: آنچه در واقعیت در شرکت‌های زیر مجموعه شستا رخ داده‌است، نشانه‌هایی از ناکارآمدی دارد، به‌عنوان مثال شرکت کشتی‌سازی اروند نزدیک به دو سال پیش با 600نفر نیروی کار به تأمین اجتماعی واگذار شد و مدیریت نادرست این شرکت را به وضعیتی رسانده که در حال حاضر با 100نفر پرسنل فعالیت می‌کند. به گفته نماینده آبادان سازمان تأمین اجتماعی بخش زیادی از املاک و مستغلاتش را با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی به برخی شرکت‌ها اجاره داده یا واگذار کرده است‌ و قیمت‌های تعیین شده گاهی تا یک‌بیستم قیمت واقعی زمین‌ها بوده است. از سوی دیگر تأمین اجتماعی در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که سود‌آوری و توجیه اقتصادی ندارند.

یکی دیگر از تخلفاتی که به نمایندگان مجلس گزارش شده در بخش پتروشیمی است که دهدشتی در این‌باره گفت: آن بخش از پتروشیمی که تحت مالکیت شستا و تأمین اجتماعی است مشکلاتی دارد که در این مورد نیز گزارش‌هایی به ما رسیده و باید به آن رسیدگی کنیم.

سابقه تحقیق و تفحص

نمایندگان مجلس پیش از این هم تلاش کرده بودند تا با اجرای طرح تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی، نسبت به فعالیت اقتصادی این سازمان بزرگ بیمه‌ای‌‌ـ اقتصادی شفاف‌سازی کنند. اما گزارش این تحقیق و تفحص هرگز در صحن علنی مجلس قرائت نشد و هیچ دلیلی هم برای ممانعت از قرائت این گزارش از سوی مجلس اعلام نشد.

اگرچه سلیمان جعفرزاده، یکی از اعضای هیأت تحقیق و تفحص تأمین اجتماعی، به صراحت اعلام کرده که تخلفی بیش از یک هزار میلیارد تومانی در این سازمان وجود دارد و این خبر در رسانه‌ها هم بارها و بارها منتشر شد اما هیچ اقدامی در اثبات و پیگیری این تخلف انجام نشد و در نهایت محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس اعلام کرد:تخلف هزار میلیارد تومانی در صندوق تأمین اجتماعی صحت ندارد.

این مسئله را یکی از اعضای کمیسیون ا جتماعی که پیش از این رئیس کمیسیون بوده مطرح کرده اما پایه و اساس ندارد. پس از این اظهارنظر جعفرزاده سکوت کرد، اما سیدهادی مقدسی، رئیس وقت کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم که مدیریت تحقیق و تفحص از شستا را بر عهده داشت، مدیرعامل شرکت تازه تأسیس شستان شد. این شرکت را مدیرعامل تأمین اجتماعی تأسیس کرد تا رقیبی برای شستا باشد و مدیریت شرکت‌هایی را که به‌جای بدهی دولت به تأمین اجتماعی واگذار شده بود بر عهده گرفت؛ شرکتی که این روزها خبر انحلال آن به گوش می‌رسد.

این با آن فرق دارد

سابقه تحقیق و تفحص پیشین از سازمان تأمین اجتماعی خواه‌ناخواه ضریب موفقیت نمایندگانی را که تصمیم به انجام دوباره‌این کاردارند کاهش می‌دهند، ‌اما به هر حال نمایندگان مجلس از زاویه دیگری به اقدام جدیدشان نگاه می‌کنند. نادر قاضی‌پور، یکی دیگر از متقاضیان تحقیق و تفحص در این‌باره گفت: پیش از این در مجلس هشتم این تحقیق و تفحص مطرح بود اما نتیجه روشنی نداشت.

در ابتدای مجلس نهم نیز مجددا تقاضا مطرح شد اما با مشاجراتی در مورد تأمین اجتماعی و استیضاح وزیر همزمان شد. این تحقیق و تفحص در آذرماه با تقاضای 11 نفر کلید خورد و روال عادی خود را طی کرد تا بعد از پنج‌ماه در کمیسیون اجتماعی مطرح شد و به تصویب رسید. نماینده مردم ارومیه در مجلس گستردگی سازمان تأمین اجتماعی و شرکت‌های تابعه، کسب درآمدهای هنگفت، استفاده از ارز مرجع برای صنایع پتروشیمی تحت پوشش، عدم‌مدیریت بهینه صنایع و شرکت‌ها را از دلایل طرح این تحقیق و تفحص عنوان کرد و افزود: گفته می‌شود که اعضای هیأت‌ مدیره‌ها در تأمین اجتماعی حق جلسه 750هزار تومانی دریافت می‌کنند.

‌وزیر، قربانی شد

وقتی سعید مرتضوی در آخرین روز کاری سال 90به‌عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی انتخاب شد، نمایندگان مجلس نسبت به این انتصاب مخالفت کردند و از شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستند تا او را برکنار کند. دولت به خواست نمایندگان مجلس اعتنا نکرد و در نهایت شیخ‌الاسلامی از سوی نمایندگان مجلس استیضاح و برکنار شد، اما نکته این بود که با ترفند‌هایی مرتضوی همچنان به‌عنوان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی سکان این سازمان را در دستانش نگه‌داشته و به هدایت این سازمان می‌پردازد؛ ریاستی که مجلسیان دل خوشی از آن ندارند.

کد خبر 213304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز