در روزهای نخست فروردین 91دولت اعلام کرد که تمام بدهی‌اش را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده‌است.

سازمان تامین اجتماعی

پس از آن نیز مدیرعامل این سازمان پیوسته این خبر را تکرار و اعلام کرد که دولت هیچ نوع بدهی به تأمین اجتماعی ندارد.
با گذشت یک سال از انتشار این خبر، بررسی اسناد سازمان تأمین اجتماعی نشان داده است که این اتفاق رخ نداده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت دولت فقط 10هزار میلیارد تومان از بدهی‌اش را پرداخت کرده‌است.

محسن ایزدخواه، ‌معاون سابق حقوقی سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره گفت: دولت فقط 10هزار میلیارد تومان از بدهی 53هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تأمین اجتماعی را پارسال پرداخت کرده‌است.

او توضیح داد: بدهی دولت به این سازمان در سال‌های 91و 92به میزان 18هزار میلیارد تومان اضافه شده و از مجموع 53 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی، فقط 10هزار میلیارد تومان آن در سال گذشته پرداخت شده است. ایزدخواه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تأکید کرد: صورتحساب‌های سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که در چند سال اخیر سالانه حدود 9هزار میلیارد تومان به دیون دولت نسبت به تأمین اجتماعی افزوده می‌شود.

ایزدخواه با اشاره به اینکه در آغاز به‌کار دولت نهم مجموع بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی حدود شش هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: تجربه تاریخی نشان می‌دهد که دولت بدهکار خوش حسابی نیست و برای حفظ ارزش ذخایر و دارایی این سازمان در قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی ماده‌ای به تصویب مجلس رسیده که تأخیر در پرداخت تعهدات دولت به این سازمان با سود حداقل نرخ اوراق مشارکت محاسبه شود بنابراین در این چارچوب تا پایان سال 90مجموعه بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی 29هزار میلیارد تومان بوده است.

وی تأکید کرد: از 35هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی، شش هزار میلیارد تومان مربوط به بدهی دولت‌های گذشته بوده و مابقی آن مربوط به دولت نهم و دهم است و چنانچه 18هزار میلیارد تومان سال‌های 91و 92را نیز به بدهی قبل اضافه کنیم مجموع دیون دولت به تأمین اجتماعی به 53هزار میلیارد تومان خواهد رسید که این مبلغ درصورتحساب‌های مالی تأمین اجتماعی مشاهده می‌شود.

ایزدخواه گفت: با توجه به شعارهای عدالتخواهانه و مهرورزانه دولت نهم و دهم انتظار می‌رفت که این دولت بیش از سایر دولت‌ها به مقوله کمک و یا انجام تکالیف قانونی خود در تقویت بنیه مالی تأمین اجتماعی که بزرگ‌ترین جایگاه و سکو جهت ارائه خدمات به شریف‌ترین، مولدترین و در عین حال ضعیف‌ترین اقشار جامعه است عمل کند اما بررسی کارکردهای دولت و در اوج فراوانی و شکوفایی درآمدهای نفتی ملاحظه می‌شود که تا قبل از انتصاب مرتضوی کمتر از پنج هزار میلیارد تومان از دیون دولت به این صندوق پرداخت شده است و بعد از انتصاب وی نیز براساس تصویب‌نامه هیأت وزیران که در آخرین روزهای اسفند سال 90به تصویب رسید مقرر شد که بیش از 35هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های دولت در قالب سهام، واگذاری کارخانجات و... انجام شود.

اما آنچه در عمل اتفاق افتاده در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا پایان سال‌90کمتر از 10هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی پرداخت شده است، البته واگذاری هتل‌های هما در قبال دریافت نقدینگی بالغ بر 200میلیارد تومان توسط این سازمان بوده است. بنابراین ملاحظه می‌شود که آنچه اتفاق افتاده با واقعیت‌ها و تکالیف قانونی بسیار فاصله دارد.

ایزدخواه در مورد ورشکستگی شرکت‌های واگذارشده به تأمین اجتماعی نیز گفت: در لیستی که به پیشنهاد معاونت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی تهیه شده که به تصویب هیأت وزیران نیز رسیده کارخانجات واگذار شده به این سازمان، مراکز بدی نبودند اما به‌دلیل تحریم و بحران‌های اقتصادی موجود، خود آن شرکت‌ها امروز به جای آنکه حلال مسائل و مشکلات تأمین اجتماعی و کمبود نقدینگی آن باشند خود می‌توانند بار مسئولیت مضاعف را به دوش این سازمان بگذارند.

به گفته وی، بررسی‌ها نشان داده است که تأمین اجتماعی برای تأمین حقوق و مزایا و همچنین عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران خود تا پایان سال گذشته با تنگناهای شدیدی مواجه بوده است به‌طوری که معاونت سرمایه‌گذاری آن با استقرار در شرکت شستا توانسته است بیش از 500میلیارد تومان جهت تأمین هزینه‌های سازمان اخذ کند و گفته می‌شود برای تأمین هزینه‌های جاری در ماه‌های آینده از این شرکت چک دریافت کرده است که خود این مسئله به‌شدت شرکت‌های سرمایه‌گذاری را با توجه به افزایش قیمت دلار با کمبود شدید نقدینگی مواجه کرده است.

کد خبر 210962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز