گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بازنشستگان تأمین اجتماعی از این سازمان به دیوان عدالت اداری شکایت خواهند کرد.

تامین اجتماعی

حسن صادقی، ‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره تصمیم بازنشستگان گفت: سازمان تأمین اجتماعی قانون را رعایت نمی‌کند، بنابراین بازنشستگان حق خود می‌دانند تا نسبت به این رفتار از تأمین اجتماعی شکایت کنند.او با اشاره به اینکه قانون، تأمین اجتماعی را مکلف کرده که افزایش مستمری بازنشستگان را حداقل به میزان تورم افزایش دهد، افزود: میزان افزایش مستمری‌های امسال کمتر از نرخ تورم رسمی کشور بوده که به نوعی زیرپا گذاشتن بخشی از قانون محسوب می‌شود و بازنشستگان تأمین اجتماعی در اعتراض به این رویه قصد دارند از این سازمان به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تأکید کرد:تمام کسانی که سال‌ها حق بیمه‌شان را به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کرده‌اند، ‌باید از مزایای بازنشستگی مطابق با قانون برخوردار باشند. ماده 96قانون تأمین اجتماعی، این سازمان را مکلف کرده است که میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ‌از کار افتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک‌بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی به تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

افزایش مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی براساس تصویب‌نامه هیأت وزیران انجام شده است، در این تصویب‌نامه آمده است: هیأت وزیران 11فروردین 92بنا به پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و ماده 96قانون تأمین اجتماعی تصویب کرد‌ که مستمری کلیه مستمری‌بگیران اعم از بازنشسته، از کار افتاده و بازمانده به میزان 25درصد افزایش یابد. پس از اعمال افزایش یادشده، حداقل دریافتی ماهانه افرادی که میزان سابقه پرداخت حق بیمه آنها 30سال و بیشتر باشد مبلغ هفت میلیون ریال تعیین می‌شود. این مصوبه به امضای محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور رسیده و برای اجرا به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شده است.

صادقی با استناد به گزارش بانک مرکزی که تورم را 31درصد اعلام کرده است، ‌افزایش 25درصدی را خلاف قانون دانسته و توضیح داد: برای احقاق حق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی تلاش می‌کنیم تا از طریق طرح شکایت در دیوان عدالت اداری، اجرای قانون را درخواست کنیم. اما علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی نظر متفاوتی دارد، او به خبرگزاری مهر گفت:در حال حاضر تورم در جامعه بیش از 50درصد است در حالی که مستمری بازنشستگان فقط 25درصد افزایش یافته است.

بازنشستگان از افزایش 25درصدی حقوق خود در سال‌جاری راضی نیستند اما باتوجه به اوضاع و احوال و رعایت برخی از مسائل فعلا طرحی برای شکایت مطرح نکرده‌اند اما در نهایت در تصمیمی که هیأت مدیره کانون عالی بازنشستگان بگیرد تابع آن خواهیم بود. اما صادقی تأکید کرده که بازنشستگان همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کنند و خواستار اجرای قانون در تعیین مستمری‌هایشان هستند. او در پاسخ به سخنان خبازها گفت:من حاضرم با ایشان مناظره کنم و ثابت کنم که بازنشستگان برای احقاق حقشان مصمم هستند و در این راه از تمام ابزارهای قانونی استفاده خواهند کرد.

از سال 89تا‌کنون اختیار افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت سپرده شده و دولت نیز همه ساله ابتدا میزان افزایش حقوق کارمندان را اعلام کرده و سپس درباره افزایش حقوق بازنشستگان تصمیم می‌گیرد. نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند تا تعیین افزایش حقوق بازنشستگان را به دولت بسپارند و تعیین میزان افزایش حقوق سالانه بازنشستگان تأمین اجتماعی ازجمله اختیارات دولت شد، یعنی دولت نه براساس پیشنهاد تأمین اجتماعی بلکه براساس تصمیم‌های اعضا یک رقم معین برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی درنظر گرفته و ابلاغ می‌کرد.

انجام این کار از سوی دولت باعث شد تا میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی کاهش پیدا کند. تصمیم دولت هرگز طی سال‌های گذشته نه‌تنها رضایت نسبی بازنشستگان را به‌دست نیاورد بلکه باعث بروز اعتراض‌هایی شد. دولت برای سال‌های 89و 90افزایش حقوق شش و 10درصدی برای بازنشستگان درنظر گرفت و این تصمیم سبب شد تا میزان دریافتی بازنشستگان با نیازهای روزانه زندگی‌شان تفاوت زیادی پیدا کند.

کد خبر 210153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز