گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: جلسه‌هایی برای حل مشکلات بازنشستگان با بیمه دی برگزار شده و تلاش می‌کنیم مشکلات عدم‌پرداخت بازنشستگان را حل کنیم.

بازنشستگی

رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی، با گفتن این جمله توضیح داد: تأخیر در پرداخت خسارت از سوی بیمه دی مشکلاتی را برای بازنشستگان به‌وجود آورده که سبب بروز نارضایتی و گله‌مندی بازنشستگان تأمین اجتماعی شده‌است و باید راهکاری برای حل این مشکل پیدا کنیم. عزیز دولتخواه در حاشیه‌ نشست خبری دیروز خود با اشاره به‌ جلسه‌هایی که در‌این‌باره برگزار شده، گفت:

چند جلسه برای حل این موضوع برگزار شده و سازمان تأمین اجتماعی در تلاش است تا این مشکل را از طریق نهادهای بالادست بیمه دی حل کند. او افزود: بررسی این مسئله به دو شاخه‌ اصلی یافتن مقصر و یافتن راه‌حل تقسیم می‌شود ‌که سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارد تا راهی را انتخاب کند که به حل مشکل بازنشستگان منتهی شود.

بیمه دی آبان‌ماه پارسال برای دومین سال متوالی برای ارائه خدمات تکمیلی درمان بازنشستگان تأمین اجتماعی قراردادی با کانون بازنشستگان این سازمان امضا کرد. براساس این قرار‌داد شرکت بیمه مکلف شد تا در ازای دریافت حق بیمه 10هزار و 450تومانی از بازنشستگان خدماتی را به آنها ارائه دهد.

درخواست‌های اصلی بازنشستگان از بیمه دی پرداخت خسارت و صدور معرفینامه برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. در بخش پرداخت خسارت بازنشستگان با مراجعه به آزمایشگاه‌ها و مراکز تشخیص طبی تمامی هزینه‌های مربوط به عکسبرداری و آزمایش را از جیبشان می‌پردازند و سپس مدارکشان را برای دریافت خسارت به بیمه دی تحویل می‌دهند اما تأخیر در پرداخت خسارت‌ از سوی بیمه دی مشکلات زیادی را برای بازنشستگان به همراه دارد.

یکی از بازنشستگان در این‌باره گفت: مدارکم را از اسفند‌ماه تحویل داده‌ام‌ اما هنوز هیچ پولی به‌حسابم واریز نشده است. خیلی از دوستان و آشنایان من هستند که قبل از من مدارکشان را تحویل داده‌اند اما هنوز پولشان را دریافت نکرده‌اند.او ادامه داد: در ابتدا همه بازنشستگان را مجبور کردند که بروند یک حساب در بانک دی باز کنند. ما ساعت‌ها در صف بانک ایستادیم و هرکدام یک کارت عابر‌بانک دی گرفتیم، چون گفته بودند باید کارت داشته باشید تا بیمه دی پول‌ها را به حسابتان واریز کند، اما حالا گفته می‌شود که پول‌ها را دستی می‌دهند. این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان هنوز منتظرند که پول‌ها به‌حساب کارت بانک دی واریز شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که بیمه دی برای درمان بیمه شدگانش به‌وجود آورده، ‌لغو قرارداد با اکثر بیمارستان‌های خصوصی درجه یک ‌ است که هنگام عقد قرارداد با کانون بازنشستگان در فهرست مراکز ارائه خدمات این بیمه بوده‌اند. بیمه دی در تهران تنها چهار مرکز درنظر گرفته است که این مراکز معمولا شلوغ بوده و زمان انتظار بسیار طولانی برای بازنشستگان دارد.

مسئولیت قرارداد با کانون بازنشستگان است

قرارداد بیمه دی با کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی منعقد شده و سازمان تأمین اجتماعی بنا به موافقت اعلام شده از سوی کانون مسئولیت کسر حق بیمه از حقوق بازنشستگان را بر عهده‌گرفته است. حق بیمه ماهانه از سوی سازمان تأمین اجتماعی به‌حساب کانون عالی کارگران بازنشسته واریز می‌شود تا از این طریق به‌حساب بیمه دی منتقل شود. سال گذشته هم قرارداد بیمه تکمیلی این گروه از بازنشستگان با بیمه دی منعقد شده بود که مشکلاتی را برای بازنشستگان به‌وجود آورده بود و بازنشستگان با اعلام نارضایتی از خدمات ارائه شده از سوی این شرکت بیمه‌ای همواره خواهان بهبود شرایط بوده‌اند.

بازنشستگان تلاش کردند تا مسئولان کانون عالی کارگران بازنشسته کشور را به کم‌کاری و کارشکنی بیمه دی متوجه کنند و خواستار تعیین شرایط بهتر از سوی کانون‌های بازنشستگی بودند اما علی‌اکبرخبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته مهر‌ماه پارسال گفت که از بین 20شرکت بیمه‌ای که شرایط و میزان حق بیمه‌شان را پیشنهاد داده‌اند، پیشنهاد بیمه دی انتخاب شده‌است. به این ترتیب برای دومین سال پیاپی، این بیمه برای ارائه خدمات درمانی تکمیلی به بازنشستگان سراسر کشور انتخاب شد. در دی‌ماه 91همزمان با بالا گرفتن مشکلات بازنشستگان، خبازها گفت:

در حال حاضر من به تمامی کانون‌های بازنشستگی اعلام کرده‌ام که از واریز حق بیمه تکمیلی بازنشستگان به بیمه دی خودداری کنند و درصورت ادامه این روند ما راهی جز فسخ قراردادمان با این شرکت بیمه‌ای نداریم. خبازها سوم اردیبهشت امسال به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت:متأسفانه این بیمه از سال گذشته تاکنون با پرداخت نکردن بدهی خود به بیمارستان‌ها ومراکز درمانی طرف قرارداد، منجر به سرگردانی و بلاتکلیفی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی شده است.

متأسفانه این بیمه نتوانسته رضایت نسبی ‌ بیمه‌شدگان را که اکثر آنها از قشر بازنشسته هستند، به دست آورد. او با بیان اینکه متأسفانه بیشترین افراد گله مند از نوع خدمات دهی بیمه دی در تهران هستند، افزود: براساس بررسی‌های ما، تا حدودی البته نه خیلی زیاد بیمه‌شدگان در سطح استان‌ها از بیمه تکمیلی دی راضی هستند و امیدواریم با تغییر رویه بیمه تکمیلی دی و پرداخت بدهی‌ها به مراکز درمانی، بتوانیم دوباره با آنها قرارداد ببندیم. بازنشستگان هنوز منتظر دریافت خسارت از بیمه دی هستند و تلاش‌های هیچ‌یک از مسئولان تاکنون مشکل بازنشستگان را حل نکرده است.

کد خبر 211369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز