یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین قصد دارد در صورتی که آمریکا در جریان استقرار سیستم سپرموشکی کوتاه نیاید، سلاح‌های هسته‌ای را به سوی آنها نشانه بگیرد.

روزنامه اتریشی کوریر نوشت، دولت مسکو همچنان طرح‌ آمریکا را برای استقرار سیستم سپر موشکی در لهستان و چک رد می‌کند.

رییس جمهور روسیه به روبرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی که روز جمعه از مسکو دیدن کرده است، گفت در صورتی که این سیستم در چک و لهستان برپا شود، روسیه سلاح‌های هسته‌ای‌اش را به سوی آنها نشانه خواهد رفت.

نخست‌وزیر اسلواکی این مطلب را روز شنبه در برابر خبرنگاران در پرسبورگ (براتیسلاوا) مورد تاکید قرار داد: این امر به طور جدی ما را نگران می‌کند.

وی افزود، آمریکا و اتحادیه اروپا دچار «خطایی استراتژیک» شده‌اند که با روسیه درباره استقرار سیستم سپر موشکی مشورت نکرده‌اند.

فیکو گفت: پیام آقای پوتین به طور غیرمنتظره‌ای صریح بود. رد این طرح‌ها و تهدید روسیه در به کارگیری سلاح‌های هسته‌ای مناقشه‌ای است که اسلواکی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نخست‌وزیر اسلواکی در همین حال تایید کرد که از طرح‌های آمریکا در کشورهای همسایه این کشور حمایت می‌کند. اما این موضع رسمی وزارت امور خارجه اسلواکی نیست. وی این طرح را اقدامی برای امنیت بیشتر اروپای میانه می‌بیند. آمریکا می‌گوید سپرموشکی‌اش علیه روسیه نیست.

ملاقات‌های پیش رو
روز جمعه یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور و روسیه درباره مناقشه بر سر سپر موشکی با یکدیگر رایزنی خواهند کرد.

قرار است مذاکراتی میان وزیران امور خارجه و دفاع دو کشور برگزار شود. این ملاقات «2+2» پیشنهاد روسیه است و هدف از آن کاهش تنش میان دو کشور است. هنوز زمان انجام این ملاقات تعیین نشده است. با این حال، دو طرف ماه سپتامبر را زمان مناسبی دانسته‌اند.

ولادیمیر پوتین در اعتراض به طرح‌های آمریکا ظرف هفته‌های گذشته تعلیق اجرای پیمان نیروهای متعارف در اروپا را اعلام کرد. این پیمان که در سال 1990 میان ناتو و اعضای پیمان ورشو امضا شد، سقفی را برای تعداد تانک‌ها، هواپیماها و حجم زرادخانه‌های دو طرف تعیین کرده است.

کد خبر 21275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز