همشهری آنلاین: علی اسماعیلی، رئیس نمایشگاه کتاب تهران با رد خبر عرضه دو کتاب با عناوین «عشق ممنوع» و «حریم سلطان» در این نمایشگاه، درباره عرضه کتاب «سلطانه» نیز که هنوز اعلام وصول نگرفته است، توضیحاتی ارائه کرد.

علی اسماعیلی

علی اسماعیلی رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره عرضه دو کتاب حاشیه‌ساز «عشق ممنوع» و «حریم سلطان» در این نمایشگاه گفت: کتاب‌هایی با این عناوین در نمایشگاه عرضه نشده است و اساساً هیچ کتابی با موضوع سریال‌های ماهواره‌ای در این نمایشگاه عرضه نشده است، اما کتابی با عنوان «سلطانه» هم اکنون در نمایشگاه در حال توزیع است.

وی افزود: ماجرای این کتاب هم به این شکل است که در سال 1384 انتشارات «گستران» برای آن درخواست مجوز کرده بود که مجوزش هم صادر شده بود. کتاب منعی برای انتشار نداشت و در سال 86 هم 6 بار تجدید چاپ شد، اما در سال 1391 انتشارات نوین که نام دیگر آن «تلاش» است، برای انتشار همین اثر درخواست مجوز کرد که بررسی‌های لازم صورت گرفت و مجوز آن هم صادر و نهایتاً کتاب چاپ شد. اما بعد از چاپ، طبق روال مرسوم برای بررسی تطبیقی کتاب، درخواست اعلام وصول شد که این اعلام وصول هنوز انجام نشده است.

رئیس نمایشگاه کتاب تهران اضافه کرد: کتابی که در نمایشگاه توزیع می‌شود، همین کتاب اخیر یعنی «سلطانه» است و همانطور که گفتم از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارد، ولی اعلام وصول نشده است. هیئت رسیدگی با توجه به اینکه کتاب دارای مجوز است، این مسئله را که کتاب هنوز اعلام وصول نگرفته، نادیده گرفته است و چون اعضای هیئت رسیدگی به ناشر اعتماد داشتند، سختگیری نکردند و اجازه عرضه کتاب را دادند.

اسماعیلی گفت: درست است که عرضه این کتاب از نظر ضوابط نشر، تخلف است، اما همانطور که گفتم با اِغماضی که در این مورد صورت گرفت، اجازه پخش آن در نمایشگاه بیست و ششم داده شد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تاکید کرد: هیچ ارتباطی بین این دو کتاب که در اصل یک کتاب است و سریال‌های «عشق ممنوع» و «حریم سلطان» وجود ندارد و اساساً موضوع این کتاب با این برنامه‌ها متفاوت است.

وی در ادامه درباره گزارش‌هایی که از جمع‌آوری برخی کتاب‌هایی که عرضه آنها در نمایشگاه تخلف محسوب می‌شود، گفت: با توجه به تمهیداتی که سال گذشته انجام و تذکراتی که به ناشران داخلی و خارجی داده شد، امسال شاهد کمترین موارد تخلف بوده‌ایم که آن هم بسیار کم است و اساساً عددش، عددی نیست که بخواهیم اعلام کنیم.

کد خبر 212594
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز