همشهری آنلاین: معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه کتاب با اشاره به اینکه تخلفات گزارش شده از ناشران تا به حال بسیار کم بوده از توزیع کتاب‌هایی با موضوع سریال‌های ماهواره‌ای خارج کشور در نمایشگاه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

محمد اللهیاری

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد کیفیت تخلف‌های صورت گرفته از سوی ناشران در نمایشگاه کتاب اظهار داشت: برای بررسی تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب کمیته نظارت و کمیته ناشران داخلی به صورت توامان مشغول به فعالیت هستند. به طور طبیعی امور نظارتی مربوط به محتوای آثار ارائه شده بر عهده کمیته نظارت محتوایی و رسیدگی به تخلفات کمی نیز بر عهده کمیته ناشران داخلی است.

وی افزود: به طور معمول پس از مشاهده یک تخلف، نخست به ناشران تذکر شفاهی داده شده و پس از آن نیز به آنها تذکر کتبی ارائه می‌شود و معمولا به دلیل اهمیتی که حضور در نمایشگاه برای ناشران دارد، پس از این تذکرات مسئله حل می‌شود و در غیر این صورت تخلف احراز شده در جلسات روزانه کمیته رسیدگی به تخلف‌ها مطرح و درباره آن بحث و تصمیم‌گیری می‌شود.

اللهیاری ادامه داد: بنابر آخرین گزارش اعلام شده در جلسه شب گذشته، تخلف محتوایی ناشران در نمایشگاه تا به حال بسیار کم بوده و چند مورد پیش آمده نیز با تذکر حل شده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت غرفه‌های خالی موجود در شبستان مصلی نیز گفت: برخی از ناشران که به دلیل کم بودن تعداد آثار و یا ثبت نام برای حضور در نمایشگاه بعد از مهلت مقرر از حضور در نمایشگاه باز ماندند که برای تعدادی از آنها در حیاط یاس فضایی در نظر گرفته شد تا به ارائه آثار بپردازند.

رئیس اداره کتاب همچنین در پاسخ به سئوالی درباره راه‌اندازی غرفه مربوط به امیر حسین فردی در نمایشگاه کتاب گفت: این غرفه قرار بود پس از مذاکره بنیاد ادبیات داستانی با کمیته ناشران داخلی برپا شود. با توجه به اینکه فوت مرحوم فردی، فاصله کمی تا برپایی نمایشگاه کتاب داشت و این تصمیم نیز سریع گرفته شد، از قبل برای آن برنامه‌ریزی نشده بود ولی امیدواریم تا روزهای باقی‌مانده از نمایشگاه بتوانیم برای برپایی آن به نتیجه برسیم.

وی همچنین درباره روند صدور مجوز انتشار به آثار مربوط با موضوع انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کشور ما به طور معمول همزمان با مناسبت‌های مختلف مذهبی و یا سیاسی آثاری منتشر می‌شود و اقبال به آنها نیز شیب صعودی دارد. در مورد انتخابات ریاست جمهوری نیز تاکنون آثار زیادی که جنبه تحلیلی و علمی داشته‌اند منتشر شده است و تا زمان برگزاری انتخابات نیز شیب تقاضای انتشار این آثار صعودی خواهد بود. ما هم تلاش داریم برای صدور مجوز نشر این آثار که منجر به بصیرت افزایی بیشتر می‌شود، تلاش کنیم و مجوز انتشار آنها در زمان مناسب را صادر کنیم.

اللهیاری همچنین در پاسخ به سئوالی درباره توزیع دو عنوان کتاب با موضوع داستان دو سریال تلویزیونی «عشق ممنوعه» و «حریم سلطان» که از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارج کشور پخش می‌شود، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: ما به طور مداوم در حال رصد فضای نمایشگاه به منظور ایجاد فضایی آرام برای مخاطبان هستیم.

معاون امور نمایشگاهی نمایشگاه کتاب همچنین ماجرای انصراف برخی ناشران از شرکت در نمایشگاه را به مشکلات شخصی این ناشران مرتبط دانست.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت فروش کتاب در بخش بین‌الملل با ارز آزاد گفت: تا سال قبل بن‌کارت‌های الکترونیک دانشجویان تنها برای خرید کتاب‌های داخلی بود، اما امسال برای خرید در بخش خارجی نیز به کار گرفته شد چرا که در بخش بین‌المللی امسال فروش به صورت مستقیم انجام می‌شود.

اللهیاری افزود: وزارت ارشاد در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا با همکاری بانک مرکزی مابه التفاوت قیمت ارز را برای مراجعان بخش بین‌المللی جبران کند و موضوع اختصاص بن کارت‌های الکترونیک هم برای خرید در این بخش برای این منظور در نظر گرفته شد. تلاش داریم تا شیوه دیگری هم برای رفع این مابه التفاوت در نظر بگیریم.

کد خبر 212150
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز