شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور، در مصلای امام خمینی(ره) تا 21اردیبهشت‌ماه میزبان علاقه‌مندان کتاب از سراسر کشور است.

نمایشگاه کتاب

این رویداد فرهنگی در سومین روز برگزاری خود، به‌خصوص در روز‌های پنجشنبه و جمعه گسترده بوده است. امسال 457هزار عنوان کتاب در نمایشگاه به معرض فروش گذاشته شده است. در این میان سهم ناشران داخلی که تعدادشان 2545واحد صنفی است، 207هزار عنوان و سهم ناشران خارجی که تعدادشان 1600واحد صنفی است و از 77کشور جهان آمده‌اند، 250هزار عنوان کتاب است. علی اسماعیلی رئیس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به همشهری می‌گوید: امسال 102ناشر الکترونیک از سراسر کشور در نمایشگاه کتاب تهران به عرضه تازه‌ترین آثار خود می‌پردازند. همچنین در بخش مربوط به بازار جهانی کتاب بیش از 90مرکز و مؤسسه نشر حضور دارند. به گفته اسماعیلی در سالن یاس هم کارنامه نشر کشور در سال 91عرضه شده که شامل بیش از 3500عنوان کتاب است.

انتقال بخش بین‌الملل به بیرون از مصلی

یکی از ویژگی‌های امسال نمایشگاه کتاب تهران، اختصاص فضای بسیار مناسب به ناشران بخش بین‌الملل در ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی است؛ سالنی که با گذر از پل عابر پیاده از خیابان شهید قنبر‌زاده با یک بالن قرمز رنگ از آن‌سوی خیابان شهید‌بهشتی بالاتر از مترو، که روی آن نام سالن بین‌الملل نقش بسته، دیده می‌شود و با عبور از خیابان می‌توان به در اصلی سالن ناشران بین‌الملل رسید. به همین دلیل دسترسی این بخش برای افراد بازدیدکننده کمی سخت‌تر شده است. البته به‌هرحال فضای خوبی برای آن آماده شده، اما برخی اشکالات نظیر جداشدن از بخش اصلی نمایشگاه باعث سردرگمی بازدیدکنندگان شده است. چنانچه خبرگزاری‌های فارس و ایسنا هم درباره این بخش در گزارشی اعلام کردند که در بخش ناشران خارجی به‌دلیل تغییر مکان این بخش از مکان اصلی نمایشگاه به بخش جنوبی، ناشران از اینکه این انتقال باعث شده متقاضیان به راحتی نتوانند آنها را پیدا کنند، گله‌مند بودند. آنها معتقدند که در این زمینه مسئولان نمایشگاه اطلاع‌رسانی مناسبی انجام نداده‌اند.

عرضه 240هزار عنوان کتاب عربی و لاتین

در بخش بین‌الملل نمایشگاه سه سالن برای عرضه کتاب‌های عربی و لاتین و نیز حضور کشورهای مهمان این دوره برپا شده است. این قسمت از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته به بخش‌های «لاتین» و «عرب» تقسیم شده و در واقع ناشران در دو بخش «سالن ریالی لاتین» ‌و «سالن ریالی عرب» حضور دارند. مهم‌ترین مشکل ناشران خارجی و نمایندگان آنها در این بخش از نمایشگاه، معلوم نشدن موضوع ارز مبادله‌ای 2500تومانی وعده داده شده است که هنوز هم رفع نشده است. در بخش لاتین، ناشران کشورهای اروپایی، آمریکایی، شرق دور و روسیه با 160هزار عنوان کتاب حضور دارند. در بخش عرب نیز حدود 80هزار عنوان کتاب از ناشران آثار عرب‌زبان به نمایش گذاشته شده‌است.

207هزار عنوان کتاب ناشرین داخلی

امسال 2545 ناشر داخلی با 207هزار عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت کرده‌اند. بخش ناشران داخلی امسال هم مانند سال‌های گذشته در قالب قسمت فعال است؛ ناشران عمومی در شبستان مستقر هستند و ناشران دانشگاهی، کودک و نوجوان و آموزشی نیز به‌ترتیب از پایین به بالای مصلی در فضای باز به عرضه کتاب‌هایشان می‌پردازند. اما امسال به بخش کودک و نوجوان، سالنی اختصاص نداده‌اند و ناشران کودک و نوجوان، در چادرهایی میزبان مخاطبان خود شده‌اند که چندان خوش منظر و هماهنگ با سلیقه و پسند کودکان و نوجوانان نیست. مسئله‌ای که هر سال مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه به‌خصوص شبستان ایجاد می‌کرد، تهویه نامناسب آن بود، اما امسال سوخت سیستم‌های برودتی مصلی تأمین شده تا مشکلات مربوط به گرمای سالن‌ها کاهش یابد. کاستی دیگری که در دوره‌های قبلی نمایشگاه مشاهده شده و در روز بازدید خبرنگاران از روند آماده‌سازی‌ مصلی هم خودنمایی می‌کرد، روشنایی کم سالن‌ها بود که امسال برای برطرف شدن این مشکل 10کیلومتر کابل 20کیلوولت فشار ضعیف از روی پنل غرفه‌ها و نیز سه پست تجهیز و پست ثابت مصلی بازسازی شده است.

حضور فرهنگسرای کتاب با 1360عنوان

«فرهنگسرای کتاب» چهارمین حضور خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را با ارائه هزارو 360عنوان کتاب در قالب 22غرفه که به همت معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران برپا شده، تجربه می‌کند. این غرفه‌ها هر روز با اهدای کتاب‌هایی متفاوت برنامه‌های فرهنگی متنوعی برگزار می‌کنند. محمد دکامئی، مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضمن اعلام این مطلب، عنوان کرد: در این فرهنگسرا که با همکاری تمامی معاونت‌های شهرداری تهران برپا شده است، دستاوردهای پژوهشی این مراکز در قالب کتاب، کارهای تحقیقاتی و سایر محصولات ارائه می‌شوند. وی معرفی فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی شهرداری تهران را از اهداف برپایی فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه دانست و گفت: از آنجا که اغلب افراد جامعه شهرداری را نهادی خدماتی می‌دانند، فرهنگسرای کتاب ضمن معرفی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی این نهاد، تصمیم دارد محصولاتی را که از سوی این سازمان در حوزه‌های گوناگون شهری و فرهنگی منتشر شده‌اند، عرضه کند. دکامئی افزود: هریک از غرفه‌های این فرهنگسرا ویژه‌برنامه‌های خاصی را در ایام نمایشگاه برگزار می‌کند که از آن میان می‌توان به مسابقات متعدد نظیر «یک کتاب، یک صوت» اشاره کرد که مخاطبان با شنیدن 10ثانیه از متن کتابی باید نویسنده یا نام اثر را بیان کنند.

عرضه 600عنوان کتاب در غرفه سوره مهر

غرفه انتشارات سوره مهر که معمولا یکی از غرفه‌های پرمخاطب و شلوغ محسوب می‌شود، امسال با 600عنوان کتاب در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد و از این تعداد کتاب‌160عنوان کتاب چاپ اول هستند. همچنین انتشارات سوره مهر الکترونیک 200عنوان کتاب را با بهای پنج تا 10هزار ریال در این دوره از نمایشگاه به مخاطبان عرضه می‌کند. «کوچه نقاش‌ها»، «خداحافظ کرخه» و «بابانظر» نمونه‌هایی از این آثار است. انتشارات سوره مهر اعلام کرد که طی سه روز برگزاری نمایشگاه کتاب دو اثر «ضد» و «نورالدین پسر ایران» پرفروش‌ترین بوده‌اند. در طول برگزاری ایام نمایشگاه قرار است این غرفه نشست‌هایی تخصصی با حضور اهالی قلم برگزار کند.

کد خبر 212289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز