همشهری آنلاین: بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال نیز با نام، عکس و زندگینامه سه شهید مزین شده است.

کتاب

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس هر ساله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نام، عکس‌ها و زندگینامه شهدایی مزین می‌شود و در جهت شناخت بیشتر این شهدا بنرهایی در سطح مصلی نصب می‌شود. سال گذشته نیز عکس‌هایی از شهید فاتحی کرجو از جمله شهدایی بود که نمایشگاه مزین به نام او بود، علاقمندانی را گرد خود آورده بود و بسیاری از مراجعان از این شهید می‌گفتند.

امسال نیز در راستای این تدابیر نام، عکس و زندگینامه سه شهید با نام‌های شهید سیده طاهره هاشمی، شهید سلیمان محمد‌خاطر و شهید دکتر سید عبدالحمید دیالمه در سطح نمایشگاه نصب شده است.

این شهیدان هر یک روایتگر روزهای سختی از ایام مقاومت هستند و نصب این بنرها، شناخت و معرفی بیشتر این شهدا به بازدید کنندگان را در بر دارد و مسئولان نمایشگاه بیست و ششم نمایشگاه کتاب را متبرک به نام این سه شهید کردند.

شهید سیده طاهره هاشمی در یکم خرداد سال 1346 در شهرستان آمل و در روستای شهید آباد ( شهربانو محله ) دیده به جهان گشود. او در خانواده‌ای متدین، مذهبی و طرفدار انقلاب و تحت تربیت پدر و مادری بزرگوار که هر دو از سادات منطقه‌ی هزار جریب ساری بودند، رشد و پرورش یافت.

از کودکی با قرآن، نهج‌البلاغه و سایر کتب روایی شیعی انس و الفت پیدا کرد و به دلیل جو فرهنگی و مذهبی خانواده روح تشنه‌اش با عمیق‌ترین مفاهیم دینی و معنوی سیراب شد.

او دختری مهربان، دلسوز و دانش‌آموزی نمونه و موفق و درسخوان بود. هرگز در ادای تکالیف واجب دینی، کوتاهی نمی‌کرد و مستحبات را تا جایی که می‌توانست، به جا می‌آورد. در کارهای هنری چون خطاطی، طراحی، گلدوزی، نگارش مقاله، تهیه‌ روزنامه دیواری و نیز اداره‌ی برنامه‌های فرهنگی مدرسه بسیار موفق بود و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و حرکت‌های سیاسی مدرسه بر عهده‌ او بود. در برخورد با دانش‌آموزانی که تحت تأثیر تبلیغات گروهک‌های منحرف قرار گرفته بودند، بسیار مهربان، باحوصله و دلسوز بود و از فرط مهر و دوستی، آن‌ها را به خود جذب می‌کرد.

و سرانجام در غروب روز ششم بهمن‌ سال 1360 در حالی که 14 بهار بیشتر از عمر کوتاهش نمی‌گذشت، در حالی به کمک نیروهای مدافع شهر شتافته بود ، در درگیری خونین گروهک‌های معاند انقلاب با نیروهای بسیجی و مردمی، با اصابت دو گلوله به فیض شهادت نایل آمد.

شهید سلیمان محمد عبدالحمید خاطر سربازی مصری که در تاریخ 13مهر 1364 (برابر با 5اکتبر 1985) با تیراندازی به توریست‌های اسرائیلی در شرم‌الشیخ واقع در سواحل شبه جزیره سینا هفت نفر از آنان را کشت. او که بوسیله دولت مصردستگیر شده بود و به حبس ابد محکوم شد. (اینجا را ببینید)

شهید عبدالحمید دیالمه (1333 تهران - 7 تیر 1360 تهران)، نماینده مجلس اول شورای اسلامی ایران بود که در ترور دفتر حزب جمهوری اسلامی درگذشت. دیالمه، دارای تحصیلات حوزوی و تحصیلات دانشگاهی تا درجه دکترا می‌باشد.

وی پس از گذراندن دوره دبستان و متوسطه، پس از کسب دیپلم طبیعی تحصیلات حوزوی اش را آغاز کرد. وی از جمله علوم منطق، فلسفه و عرفان را نزد مرتضی مطهری فراگرفت. به سال 1352 در رشته داروسازی وارد دانشگاه فردوسی مشهد شده و در سال 1358 موفق به اخذ درجه دکترا از این دانشگاه شد. (اینجا را هم ببینید)

کد خبر 212121
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز