همشهری آنلاین: رئیس هیئت فتوای اهل سنت و جماعت عراق با اشاره به اینکه تعدی به مزار «حجر بن عدی» اقدامی به دور از تمام اصول و مبادی دینی است، آن را نقطه مشترک تمامی مذاهب اسلامی دانست.

دین

«شیخ مهدی الصمیدعی»، رئیس هیئت فتوای اهل سنت و جماعت عراق از علما و روحانیون دینی خواست تا جنایت تخریب و نبش قبر «حجر بن عدی»، صحابه جلیل القدر را محکوم کنند و آن را قضیه‌ای سیاسی به دور از هرگونه صبغه و هویت مذهبی خواند.

«شیخ مهدی الصمیدعی» که در این باره با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد گفت‌وگو می‌کرد، افزود: حرمت فرد مرده نزد خداوند همانند حرمت فرد زنده است و به این ترتیب تعدی و تجاوز به قبور و نبش آنها مجاز نیست، مگر در ضرورت و هنگامی‌که شرع و دین ولی امر مسلمین را ملزم به این امر کند و دستور به نبش قبر و انتقال پیکری از مکانی به مکان دیگر دهد، به همین دلیل تجاوز و تعدی به قبور به دور از تمام دستورات و اوامر مذهبی است و دلیل این امر را تنها باید در هوی و هوس نفسانی ملاحظه کرد.

رئیس هیئت فتوای اهل سنت و جماعت عراق در ادامه تاکید کرد که تجاوز و تعدی به قبور به ویژه آنکه آن قبور مختص شخصیت‌ها و رهبران و نمادهای دینی و مذهبی ما باشد، جنایتی بسیار نکوهیده است و خارج از تمام قواعد و ضوابط دینی و به دور از آن است و کسانی‌که اقدام به چنین جنایتی می‌کنند، هیچ التزام و تعهدی به اصول و قوانین شرع ندارد و باید شناخت کاملی از قوانین و اصول دینی به دست آوردند تا گرفتار چنین گناهانی که انتقام خداوند را درپی دارد، نشوند.

وی افزود: در چنین شرایطی که جهان اسلام با تعدی‌ها و تجاوزها و اختلافات مذهبی از پیش برنامه ریزی شده بین مسلمانان مواجه است، به نظر نمی‌رسد که درست باشد گروهی اقدام به تخریب و نبش قبر و نابودی آثار تاریخی و اسلامی مسلمانان کنند و در این راه علما و روحانیون جهان اسلام باید این اقدام را محکوم کنند و آنچه که حق و درست است را در این قضیه بیان کنند.

رئیس هیئت فتوای اهل سنت و جماعت عراق گفت: اگر هر گروهی دست به چنین اقدامی بزند، بی‌تردید این میراث گرانبهای اسلامی پس از هزاران سال به دست ما نمی‌رسید. در جهان اسلام قبور و مزارها و بارگاه‌های بسیاری وجود دارد و اگر تخریب و نابودی آنها مشروع بود، بی‌تردید در اولین اقدام برخی گروه‌ها اقدام به تخریب مزار و گنبد سبز مسجد پیامبر(ص) می‌کردند، در حالی‌که امت اسلامی دارای اصول و ضوابط و حرمت‌های خاص خود است.

شیخ مهدی الصمیدعی همچنین توضیح داد که مسلمانان در هر امری اختلاف نظر داشته باشند، در این قضیه که نباید حرمت مردگان زیر پا گذاشته شود، اختلاف نظری ندارند و همه مسلمانان برای حفظ وحدت و یکپارچگی جهان اسلام در این امر اتفاق نظر و دیدگاه خود را بیان کنند.

وی تاکید کرد که ما براین باور هستیم که آنچه روی داده قضیه‌ای سیاسی و به دور از تمام اصول و مبادی دینی و مذهبی و تمام مکاتب اسلامی است.

کد خبر 212584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز