دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی صلح در ترکیه، امریکا و تعدادی از متحدان این کشور در خاورمیانه را در زمینه ایجاد بحران در سوریه مقصر دانسته‌اند.

سوریه

سرنا شیم، خبرنگار پرس تی‌وی در ترکیه گزارش داد شرکت‌کنندگانی با ۲۳ ملیت مختلف روز یک‌شنبه (۸ اردیبهشت) در کنفرانس یادشده در استانبول تاکید کردند طرح‌های امپریالیستی امریکا، برخی کشورهای غربی، قطر و عربستان سعودی در ایجاد بحران در سوریه نقش دارد.

مهمانان شرکت‌کننده در این کنفرانس همچنین با هر گونه مداخله نظامی خارجی و مداخله ناتو در سوریه مخالفت کردند.

تمام اعظم، یکی از نمایندگان سوریه در این کنفرانس به خبرنگار پرس تی‌وی گفت :«علت راه اندازی این تروریسم بین‌المللی بر ضد کشور من این است که سوریه به زانو در نیامد و ما هرگز به زانو درنخواهیم آمد».

کتی گودمن نیز راه زیادی را از امریکا طی کرد تا نارضایتی خود را از آن‌چه که اقدامات کشورش در منطقه و به ویژه در ناآرامی‌های سوریه خواند اعلام کند.

کتی به خبرنگار پرس تی‌‎وی گفت امریکا با کمک متحدان منطقه‌ای خود به کشورهای خاصی در منطقه حمله و آن‌ها را ویران می‌کند زیرا واشنگتن می‌خواهد بر خاورمیانه غنی از منابع نفتی مسلط باشد.

وی افزود :«هزینه تمامی ماجراجویی‌های امپریالیستی امریکا باید از سوی دلارهای پرداختی مالیات‌دهندگان امریکایی تامین شود ... همه این هزینه‌ها مستقیما از حقوق‌های ما پرداخت می‌شود. متاسفانه در دوره ریاست جمهوری (باراک) اوباما ما بزرگترین بودجه نظامی در تاریخ امریکا را تجربه کردیم. ما برای متوقف کردن تهاجم امپریالیستی در تمامی اشکال مختلف آن تلاش می‌کنیم.»

انهار کوچنوا، روزنامه‌نگار اوکراینی شرکت‌کننده در این کنفرانس یکی از کسانی است که از سوی شورشیان برخوردار از حمایت خارجی در سوریه دستگیر شده بود و ۲۵ روز در اسارت آنان به سر برد.

کوچنوا به خبرنگار پرس تی‌وی گفت :«من نترسیده بودم و هنوز نیز هراسی ندارم. آن‌ها تروریست هستند. و من باید این داستان را بازگو کنم. آن‌ها ادعا می‌کنند که اسلام‌گرا هستند اما این طور نیست. آن‌ها می‌گویند که این یک انقلاب است اما این ‌ادعا درست نیست. این یک تروریسم است.»

این نمایندگان برای شرکت در جشنواره‌ای که در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برگزار می‌شود به شهر مرزی حتای عازم شدند.

نمایندگان صلح در گفتگو با خبرنگار پرس تی‌ وی ابراز امیدواری کردند که بتوانند با تلاش خود به افشای دستور کار قدرت‌های امپریالیستی برای غارت منابع در سراسر خاورمیانه بپردازند.

نماینده شورای صلح امریکا نیز به خبرنگار پرس تی‌وی گفت مردم عادی امریکا به علت کمپین تبلیغاتی رسانه‌ای جانبدارانه و اصولی در این کشور از وقایع خاورمیانه اطلاع ندارند.

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی‌های مرگبار بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان اتباع خارجی هستند.

به گفته دولت سوریه، غرب و متحدان منطقه‌ای‌‌اش از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان حمایت می‌کنند.

تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، شورشیان برخوردار از حمایت خارجی در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

کد خبر 211704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز