همشهری آنلاین: مردم ترکیه با برگزاری تظاهراتی در استان هاتای واقع در جنوب این کشور در نزدیکی مرز سوریه، به سیاست‎های مداخله‎جویانه دولت کشورشان در امور دمشق اعتراض کرده‎اند.

ترکیه

به گزارش پرس تی وی،  تعدادی از شخصیت‎های برجسته اجتماعی و قانون‎گذاران ترک روز یکشنبه در این تظاهرات که در شهر انطاکیه واقع در جنوب غرب آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد، شرکت کردند.

این تظاهرات از جانب انجمن صلح ترکیه و شورای صلح بین‎المللی در این کشور برگزار شد.

تظاهرکنندگان با تشویق موضع قاطعانه دولت سوریه در قبال بیش از دو سال شبه‎نظامی‎گری تحت حمایت خارج در این کشور، خاطرنشان کردند که دمشق با مقاومت در مقابل امپریالیسم غرب از حاکمیت و هویت ملی خود دفاع می‎کند.

تظاهرکنندگان با محکوم کردن موضع حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در قبال بحران جاری در سوریه، خشم و اعتراض خود را نسبت به دخالت‎های آنکارا در امور داخلی دمشق اعلام کردند.

دولت سوریه اعلام کرده است، ناآرامی که از مارس ۲۰۱۱ میلادی در این کشور آغاز شده از خارج سازمان‎دهی و هدایت می‎شود.

بسیاری از مردم سوریه از جمله شمار زیادی از نیروهای امنیتی، در جریان ناآرامی‎های این کشور کشته شده‎اند.

دمشق همواره اعلام کرده است که غرب و متحدان آن در منطقه از جمله کشورهای ترکیه، قطر و عربستان سعودی از شبه‎نظامیان سوری حمایت می‎کنند.

چندین سازمان‎ بین‎المللی حقوق‎بشر اعلام کرده‎اند که شبه‎نظامیان سوری در این کشور مرتکب جنایات جنگی شده‎اند.

بشار اسد رئیس‎جمهور سوریه اخیرا اعلام کرده است، در صورتی که شبه‎نظامیان در این کشور قدرت را در دست گیرند، به راحتی می‎توانند برای دهه‎ها کل منطقه خاورمیانه را ناامن و بی‎ثبات کنند.

وی در همین خصوص تصریح کرد: «در صورتی که ناآرامی در سوریه در نهایت به تجزیه این کشور منجر شود و یا این که گروه‎های تروریست قدرت را در دست گیرند، این وضعیت به گونه‎ای اجتناب ناپذیر به کشورهای همسایه نیز سرایت خواهد کرد و تاثیری دومینویی و زنجیروار را نه تنها در خاورمیانه و بلکه فراتر از آن هم به دنبال خواهد داشت.»

والری آموس معاون دبیرکل سازمان‎ملل متحد در امور بشر دوستانه و کمک‎های اضطراری و آنتونیو گوته‎رس کمیسر عالی سازمان‎ملل در امور پناهندگان در تاریخ هجدهم آوریل خطاب به شورای امنیت این سازمان اعلام کردند که یک چهارم جمعیت ۲۲ میلیون نفری سوریه در این کشور آواره شده‎اند و ۱.۳ میلیون (یک و سه میلیون) نفر دیگر نیز به کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گریخته‎اند.

کد خبر 211625
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز