چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بعد از ماه‌ها مذاکره میان نمایندگان دولت ترکیه و فرماندهان حزب کارگران کردستان موسوم به پ‌ک‌ک، سرانجام عقب‌نشینی اعضای این گروه از خاک ترکیه دیروز در میان تهدیدها و اظهارنظرات تند دو طرف آغاز شد.

کرد

فرماندهی نظامی گروه پ‌ک‌ک صبح دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای مسلح این گروه از دیروز روند خروج خود از خاک ترکیه را آغاز کرده‌اند. این روند 3تا 4‌ماه طول خواهد کشید. به گزارش خبرگزار‌ی‌ها، فرماندهی نظامی پ‌ک‌ک در بیانیه‌ای اعلام کرد: به‌دنبال فرمان رهبران ما و براساس تصمیمی که فرماندهی پ‌ک‌ک اتخاذ کرده است،

نیروهای نظامی پ‌ک‌ک از روز چهارشنبه خروج از ترکیه را آغاز کردند. در این بیانیه آمده است: نخستین گروه از نیروهای ما باید طی یک هفته به پایگاه‌های خود در شمال عراق برسند.در ادامه این بیانیه آمده است: تا زمانی که نیروهای مسلح ترکیه اعضای حزب ما را هدف قرار ندهند، پ‌ک‌ک به تعهدات خود مبنی بر خروج از خاک ترکیه و عدم‌درگیری با نیروهای دولتی پایبند است.

قرار است نزدیک به ۱۵۰۰ نیروی عضو پ ک ک از ترکیه وارد پایگاه‌های این گروه در کوهستان‌های شمال عراق شوند.
دیروز ساعتی بعد از اعلامیه پ‌ک‌ک، رسانه‌های ترکیه سخنان نخست‌وزیر این کشور را منتشر کردند که بر ضرورت زمین گذاشتن سلاح توسط اعضای پ‌ک‌ک تأکید کرده‌بود. اردوغان همچنین از اینکه فرماندهان پ‌ک‌ک جزئیات برنامه زمانی عقب‌نشینی نیروهای خود را از خاک ترکیه اعلام کرده و روی آن مانور می‌دهند انتقاد کرد.

او بعد از شرکت در نشست پارلمان به خبرنگاران گفت: اینکه آنها تاریخ دقیق عقب‌نشینی و مرحله زمانبندی این عقب‌نشینی را اعلام کرده‌اند کار درستی نیست. اگر قرار است کاری صورت گیرد دیگر تبلیغات روی جزئیات این کار معنی ندارد. اصل و اساس این عقب‌نشینی وقتی اهمیت دارد که اعضای پ‌ک‌ک سلاح‌هایشان را زمین بگذارند. جزئیات دیگر این عقب‌نشینی چندان اهمیت ندارد. بالاخره آنها از راهی وارد خاک ترکیه شده‌اند و حالا هم می‌دانند که باید از همان راهی که وارد شدند خارج شوند. او همچنین از رسانه‌های ترکیه به‌دلیل انتشار تصاویر و اخبار مربوط به نقشه عقب‌نشینی پ‌ک‌ک و جزئیات این عقب‌نشینی انتقاد کرد و گفت: اینکه آنها کی و چگونه از خاک ترکیه خارج می‌شوند مسئله خودشان است و به‌خودشان مربوط است. ما نباید روی این مسئله مانور بدهیم و درباره‌اش با جزئیات صحبت کنیم.

سخنان نه چندان دوستانه اردوغان درباره خروج اعضای پ‌ک‌ک از خاک ترکیه در حالی بیان شد که از طرف مقابل، دو نفر از اعضای حزب صلح و دمکراسی متعلق به کردها، به دولت و ارتش ترکیه درباره هرگونه تحرک نظامی علیه گروه پ‌ک ک هشدار دادند. این دو نماینده کرد پارلمان ترکیه در مصاحبه‌ای با یادآوری وقایع سال 1999نسبت به تکرار آن روزها هشدار دادند. در آن سال نیز پ‌ک‌ک برای عقب‌نشینی در سطح وسیع از خاک ترکیه آماده می‌شد که ترکیه عبدالله اوجالان رهبر کردها را دستگیر کرد. نمایندگان کرد پارلمان ترکیه اعلام کردند که کردها به اطمینان دولت ترکیه این توافق را اجرا می‌کنند و اگر بی‌اعتمادی از طرف مقابل ببینند این توافق لغو شده تلقی می‌شود.

اخیرا مراد کارایلان، مرد شماره دو پ‌ک‌ک و رهبر نظامی این حزب در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرده بود که پیش‌بینی می‌شود خروج پ‌ک‌ک از ترکیه تا فصل پاییز ادامه یابد. وی با تأکید بر اینکه توپ اکنون در زمین آنکارا قرار دارد، از دولت ترکیه خواست تا به نفع کردها دست به اصلاحاتی بزند.

مذاکره میان نمایندگان کردها و دولت ترکیه برای دستیابی به توافق سیاسی و پایان دادن به درگیری‌های نظامی از سال گذشته آغاز شد. این مذاکرات با حضور نمایندگانی از دولت ترکیه در زندان و مذاکره با عبد‌الله اوجالان ادامه یافت.ماه گذشته پ‌ک‌ک در بیانیه‌ای از دستیابی به توافق با دولت ترکیه برای عقب‌نشینی از خاک این کشور خبر داد.

در این بیانیه مرحله برای پایان دادن به چندین دهه درگیری میان اعضای پ‌ک‌ک و ارتش ترکیه پیشنهاد شده‌بود. در مرحله اول خروج تدریجی نیروهای پ‌ک‌ک از خاک ترکیه و به‌دنبال آن اصلاح قانون اساسی توسط دولت ترکیه و در مرحله سوم، زمین‌گذاشتن سلاح پس از آزادی عبدالله اوجالان و سایر نیروهای پ‌ک‌ک از زندان. مجلس ترکیه در حال حاضر مشغول بحث درباره قانون اساسی جدید این کشور است و رهبران کرد در حال مذاکره با سایر سیاستمداران در این مورد هستند. دولت ترکیه اخیرا به‌عنوان امتیازی به کردها، به متهمان کرد اجازه داد تا در دادگاه‌ها به زبان کردی از خود دفاع کنند.

کد خبر 213312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز