گروه بین‌الملل: اخگر آتش سوریه هر آن ممکن است خرمن عراق را به باد دهد و آن را به میدان آتش و خون جدیدی در خاورمیانه تبدیل کند و از همین رو هم نخست‌وزیر این کشور با هشدار درباره فتنه مذهبی و جنگ داخلی در عراق، بر ضرورت گفت‌وگو برای حل و فصل مشکلات تأکید کرده‌است.

انفجار

در همین حال، یکی از رهبران مذهبی مخالف دولت عراق، مردم را به حمل سلاح و درگیری با نیروهای امنیتی فراخوانده‌است.نوری مالکی نخست‌وزیر عراق که یک روز پس از درگیری‌های خونین منطقه مورد منازعه الحویجه در کرکوک، سخنرانی می‌کرد، بر ضرورت مقابله با هرگونه تلاش برای بازگشت جنگ داخلی و مذهبی به کشور تأکید کرد و گفت:

رخدادهای دو روز گذشته فتنه کوری بود که میان مجرم و بی‌گناه تمایزی قائل نمی‌شود و اگر کشور را در برگیرد، همگان بازنده این فتنه‌اند.روز چهارشنبه پس از توافق میان ارتش و اعتصاب‌کنندگان در الحویجه، قرار شد هیأتی پارلمانی برای کسب اطمینان از غیرمسلح بودن معترضان به میان آنها بروند اما در این بین، افرادی از میان اعتصاب‌کنندگان اقدام به تیراندازی کردند که در پی آن، درگیری خونینی درگرفت و بیش از 20نفر ازجمله شماری از نیروهای ارتش کشته شدند.

مالکی که ائتلاف وی به‌صورت اولیه برنده انتخابات هفته گذشته شوراهای استانی شده است، از شیوخ قبایل خواست تا در مقابل توطئه‌ها برای بازگرداندن کشور به دوره درگیری‌های خونین داخلی و مذهبی واکنش نشان دهند. براساس نتایج 87درصد آرای شمارش شده انتخابات شوراهای استانی تاکنون، ائتلاف حاکمیت قانون به ریاست نوری‌مالکی توانسته است بیشترین آراء را به‌دست آورد. احزاب عمار حکیم و مقتدا صدر هم در مرتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.مالکی در سخنان خود تأکید کرد: دشمن ما در داخل کشور نیست و دشمن اصلی عراق فقط القاعده و تروریسم و بازماندگان حزب بعث‌اند.

نخست‌وزیر عراق همگی را به گفت‌وگو و مناظره رو در رو برای حل مشکلات فراخواند. پس از این فراخوان‌های مالکی، شیخ علی حاتم السلیمان یکی از رهبران سنی قبایل عراق اعلام کرد که نخست‌وزیر دروازه‌های جهنم را به روی خود باز کرده و جنگ ما نه با شیعیان بلکه با شخص وی است.

رهبر قبیله الدلیم، شیعیان جنوب عراق را به انتخاب میان مالکی و عراق فراخواند. برخی دیگر از قبایل سنی هم اعلام کردند که زمان گفت‌وگو دیگر گذشته است.اما در اقدامی رادیکال تر، شیخ عبدالملک السعدی یکی از شخصیت‌های سنی عراق با صدور فتوایی، درگیری با نیروهای امنیتی را جایز اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدالملک السعدی در بیانیه‌ای، با دعوت از قبایل و جوانان به واکنش به هرگونه تیراندازی به سوی معترضان، اعلام کرد که دفاع از نفس واجب بوده و تمامی خودروهایی را که علیه معترضان استفاده می‌شود با افراد آنها آتش بزنید. وی راه‌حل موضوع را تغییرات در راس قوه مجریه و عزل نخست‌وزیر دانست.

او خواستار آن شد که سنی‌ها از ارتش عراق جدا شوند و مانند سوریه علیه دولت مرکزی دست به سلاح ببرند. اظهارات السعدی یادآور موضع‌گیری شیخ عدنان العرعور یکی از رهبران سنی در سوریه است که خون نیروهای امنیتی را مباح اعلام کرده بود.
پس از پایان مهلت 48ساعته ارتش به گروه‌های مسلح وارد شده در منطقه سلیمان بیک در استان صلاح الدین، این گروه‌ها با توافق میان ارتش و رهبران قبایل از آن خارج شدند. این علاوه بر 30کشته از میان دو طرف هستند که روز چهارشنبه در درگیری‌ها کشته شدند. رسانه‌های خبری اعلام کردند که از زمان آغاز درگیری‌ها طی روز چهارشنبه تاکنون حدود 200نفر کشته و زخمی شده‌اند.

کد خبر 211147
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز