چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه سی ان ان آمریکا از برنامه ریزی وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) به منظور مداخله نظامی احتمالی در سوریه خبر داد.

تسنیم به نقل از روزنامه «الشروق» نوشت؛ شبکه سی ان ان به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، پنتاگون به تازگی تلاش‌های خود را در راستای برنامه ریزی برای مداخله نظامی احتمالی در سوریه با توجه به گستردگی ادعاها درباره کاربرد تسلیحات شیمیایی در این کشور، افزایش داده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، واشنگتن در حال رایزنی با همسایگان سوریه درباره تحولات این کشور است.

وی افزود، همزمان با افزایش اطلاعات دقیق درباره احتمال استفاده نظام سوریه از تسلیحات شیمیایی، آمریکا نیز دامنه تلاش های خود برای بررسی طرح های بیشتر در موضوع سوریه را گسترده است.

این مقام دولتی آمریکا تاکید کرد، طرح حمله به سوریه که در آن هزاران نظامی آمریکا مشارکت خواهد داشت، با چراغ سبز «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا اجرا می شود؛ اما چنین اقدامی با چالش های نظامی خطرناکی مواجه خواهد شد.

این مقام دولتی استفاده آمریکا از نیروی زمینی را در صورت مداخله نظامی بعید دانست و گفت، آمریکا در این حمله احتمالی به شلیک موشک های کروز از دریا دست می زند و زرادخانه نظامی یا مراکز نظامی فعال سوریه در زمینه سلاح های شیمیایی را با استفاده از هواپیماهای جنگی نابود می‌ کند.

این در حالی است که گزینه تخریب انبارهای تسلیحات شیمیایی سوریه به دلیل اقدام دمشق به جابجایی آنها در طی هفته های گذشته، پیچیده تر شده است.

در همین راستا، ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد ارتش مشترک آمریکا اخیرا طی سخنانی در کنگره، به موانع پیش روی نیروهای آمریکایی درباره شناسایی و نابود کردن تمام انبارهای تسلیحات شیمیایی سوریه اشاره کرد. وی نامشخص بودن مکان این انبارها را یکی از مشکلات آمریکا عنوان کرد.

همزمان با افزایش ادعاها و گزارش نهادهای اطلاعاتی مبنی بر کاربرد سلاح شیمیایی بویژه «گاز سرین» توسط دمشق علیه معارضان سوری، «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا نیز خواستار به روز کردن طرح های نظامی آمریکا در موضوع سوریه شد.

هیگل در گفت وگو با خبرنگاران، پیشگویی درباره طرح های احتمالی علیه سوریه را رد کرد.

این منبع اضافه کرد، واشنگتن در حال رایزنی با مقامات رژیم صهیونیستی، ترکیه و اردن درباره آنچه که «واقعیت های بحران»می خواند، است و با این مقمات درباره خطر سلاح شیمیایی برای مردم سوریه و اتخاذ تدابیر فوری در صورت سرنگونی ناگهانی نظام سوریه رایزنی می کند.

به گفته این منبع، اعلام خبر استقرار شماری از نیروهای «واحد زرهی اول» آمریکا در اردن، در چارچوب طرح های نظامی جاری است.

کد خبر 211972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز