پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدارک منتشره جدید، از نقش کشورهای خارجی به ویژه امریکا در آموزش و کمک به شبه نظامیان و تروریست‌های القاعده در سوریه پرده برداشته است.

سوریه

به گزارش شبکه پرس تی وی، یکی از فرماندهان ارشد تروریست‌های ارتش آزاد سوریه که می‌خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با شبکه بی بی سی گفت امریکا به صورت مخفیانه شبه نظامیان و عوامل عملیاتی القاعده را در کشور همسایه، اردن آموزش می‌دهد.

وی این گونه توضیح می‌دهد : «بیشتر شورشیان تحصیلات کمی دارند اما کار سختی برای آنها نیست که لهجه امریکایی‌ها را تشخیص دهند. وی (شخص آموزش دهنده) با یک مترجم با ما صحبت می‌کرد. اما نحوه صحبت کردن وی نشان می‌داد که وی یک امریکایی است.»

وی گفت این دوره آموزشی دو هفته است که در پایگاهی نظامی در حومه پایتخت اردن برگزار خواهد شد و این آموزش بر استفاده از تسلیحات کوچک و متوسط و همچنین خمپاره و آر پی جی تمرکز خواهد داشت.

با وجود انکار دولت امان، دیگر رهبران شبه نظامیان نیز برگزاری دوره آموزشی دو هفته‌ای در خاک اردن را تایید کرده‌اند.

براساس مصاحبه‌ای که با محمد الشلبی معروف به ابو سیاف یکی از فرماندهان تندروی سلفی در اردن صورت گرفته است، وی هنوز در تلاش برای جذب جوانان اردنی برای مبارزه در سوریه می‌باشد. این جوانان پس از ورود به سوریه، به گروه تروریستی النصره می‌پیوندند.

شلبی می‌گوید ۳۰ نفر از ۵۰۰ سلفی در ارتباط با القاعده که وی روانه سوریه کرده است، تاکنون کشته شده‌اند. این رهبر سلفی همچنین گفت به مردانش انگیزه می‌دهد و به آنها می‌گوید که وظیفه هر مسلمانی است که به مردم بی دفاع در سوریه کمک کند.

جبهه النصره رسما به ایمن الظواهیری رهبر القاعده اعلام وفاداری کرده است.

در حال حاضر ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره اهداف مشابهی را در سوریه دنبال می‌کنند. اگرچه شلبی تاکید دارد که افراد وی بر این باورند که پس از تغییر رژیم در سوریه، جنگ های بیشتری در راه خواهد بود.

در همین حال یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه می‌گوید شبه نظامیان سکولار تحت حمایت کشورهای خارجی در سوریه از گروه های مختلفی تشکیل شده‌اند که با دولت دمشق مبارزه می‌کنند اما این گروه ها در نهایت به خاطر دلایل مالی به عوامل عملیاتی القاعده می‌پیوندند.

وی می‌افزاید مشکلات مالی ارتش آزاد سوریه سبب شده است که بسیاری از شبه نظامیانش به جبهه النصره بپیوندند. جبهه النصره از سوی کشورهای قطر و عربستان سعودی تامین مالی می‌شود.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است؛ در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از مردم سوریه از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی ‌ها از خارج کشور کنترل و هدایت می‌شوند و گزارش ‌های منتشره نیز نشان از آن دارد که شمار بسیار زیادی از شورشیان درگیر با دولت دمشق، از اتباع خارجی هستند.

دمشق همچنین برخی از کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه را به تامین بودجه و تجهیز تسلیحاتی شورشیان معارض با دولت سوریه متهم کرده است.

در همین حال برخی از سازمان ‌های بین ‌المللی حقوق بشر، شورشیان مورد حمایت خارج در سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

کد خبر 212154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز