گره بین‌الملل: به موازات اظهارات آمریکایی‌ها درباره احتمال ارسال سلاح برای مخالفان سوریه، نظرسنجی‌های انجام‌گرفته نشان می‌دهد که اغلب مردم آمریکا، اروپایی‌ها و کشورهای همجوار سوریه، با هرگونه ارسال سلاح به پیکارجویان یا دخالت نظامی در این کشور مخالفند.

نمودار

نظرسنجی جدیدی که مؤسسه آمریکایی پیو انجام داده نشان می‌دهد که بیش از 54درصد از آمریکایی‌ها با گزینه دخالت نظامی در ســوریه مخالفند. بــراساس این نظرسنجی، حتی درصورت استفاده سوریه از سلاح شیمیایی، تنها 45درصد از آمریکایی‌ها با دخالت نظامی در سوریه موافق‌اند. در اروپا مخالفت‌ها نمود بیشتری دارد. در این نظرسنجی، 82درصد آلمان‌ها، دو سوم فرانسوی‌ها یعنی 69درصد و 57درصد انگلیسی‌ها با دخالت نظامی در سوریه مخالفند. در خاورمیانه وضعیت بازهم پیچیده‌تر می‌شود.

80درصد لبنانی‌ها، 68درصد ترک‌ها، 60درصد تونسی‌ها، 59درصد مصری‌ها و 63درصد فلسطینیان با ارسال سلاح از سوی آمریکا یا اروپا به گروه‌های مسلح در سوریه مخالفند و تنها در اردن 53درصد با دخالت نظامی در این کشور موافق بودند. افکار عمومی این کشورها همچنین با هرگونه دخالت دولت‌هایشان در سوریه مخالف بودند. حتی 66درصد ترک‌ها و 60درصد لبنانی‌ها با حمایت کشورهای عربی از گروه‌های پیکارجو در سوریه مخالف هستند اما باز هم این اردنی‌ها بودند که 65درصد آنها با اعزام نیروهای عربی به سوریه و مسلح‌سازی‌ گروه‌های پیکارجو در سوریه موافق بودند. این مخالفت‌های گسترده در کشورهای متحد آمریکا و همجوار سوریه، سیگنال‌ها و پیام‌های آشکاری به کاخ سفید ارسال می‌کند تا روند دخالت نظامی یا تصمیم‌گیری نهایی درباره ارسال سلاح به مخالفان بیش از پیش پیچیده شود.

در این میان و در تازه‌ترین نظرسنجی رویترز هم اغلب آمریکایی‌ها با دخالت کشورشان در جنگ داخلی سوریه مخالف بودند و تنها 10درصد با این ایده موافق بودند. این مخالفت‌ها در حالی است که چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا احتمال داد که کشورش در موضوع مسلح‌سازی‌ پیکارجویان در سوریه تجدیدنظر کند.

وی تصریح کرد که این تجدیدنظر به‌معنای عملی کردن گزینه‌های جدید نیست. فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس هم ارسال سلاح به مخالفان را بعید دانست.در این میان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مواضع مسکو و واشنگتن در عین اهمیت، به‌تنهایی نمی‌تواند اوضاع سوریه را حل و فصل کند. در همین حال بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز چهارشنبه همزمان با روز جهانی کارگر، با حضور در یکی از نیروگاه‌های برق پایتخت، با کارگران این نیروگاه دیدار و اعلام کرد که مخالفان سوریه سعی در ایجاد ترس و هراس در میان مردم دارند اما ملت سوریه چنین خصلتی ندارد.

کد خبر 212252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز