گروه شهری: دو سال پس از قطع ورود هرگونه اتوبوس دولتی به تهران، 300اتوبوس دو کابین از سهم شهرداری به ناوگان حمل‌ونقل شهری افزوده می‌شود تا ظرف دو هفته آینده در ناوگان حمل‌ونقل پایتخت به‌کار گرفته شود.

تحریم‌های دولتی در سال‌های اخیر علیه حمل‌ونقل پایتخت موجب شده است مدیریت شهری به تنهایی برای رفع مشکلات تردد مسافران درون شهری اقدام کند. در این زمینه پس از آنکه قانون دولت را مکلف به پرداخت سالانه هزار دستگاه اتوبوس به تهران کرد، دولت از ابتدای سال90 تخصیص هرگونه اتوبوس به تهران را تحریم کرد. همچنین در اقدامی مشابه پرداخت یارانه بلیت حمل‌ونقل عمومی را به‌صورت قطره چکانی به شهرداری انجام داد؛ به‌طوری که هنوز 200میلیارد تومان از 220میلیارد تومان سهم یارانه بلیت سال گذشته را در بخش اتوبوسرانی پرداخت نکرده است.

معاون مالی اداری شهردار تهران با اشاره به حل مشکل اتوبوس‌های موجود شهرداری در گمرک تصریح کرد: با هماهنگی‌ها و مکاتبات صورت گرفته این اتوبوس‌ها ترخیص و در چند روز آینده به ناوگان حمل‌ونقل عمومی وارد خواهند شد. به گفته حسین محمد پورزرندی این محموله از سفارش 300دستگاه اتوبوس شهرداری، نسبت به نسل قبلی اتوبوس‌های تولیدی، با کیفیت‌تر بوده و از شاخص‌های توسعه یافته‌تری برخوردار شده است.

پورزرندی با اشاره به جذب فاینانس از سوی شهرداری تهران در سال گذشته اظهار کرد: با وجود شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها، شهرداری تهران توانست برای تأمین مالی بسیاری از پروژه‌های خود در سال گذشته موفق به جذب فاینانس شود. وی پروژه‌های تونل نیایش- صدر، بزرگراه امام علی، خط چهار مترو و پروژه‌های ایستگاهی را ازجمله پروژه‌هایی دانست که شهرداری تهران در سال گذشته برای تأمین مالی آنها موفق به جذب فاینانس شده است. وی افزود: سال92، سال اتمام پروژه‌های نیمه تمام در شهرداری است و مسلما اگر پروژه جدیدی در این زمان تعریف شود که نیاز به دریافت فاینانس داشته باشد، اقدام خواهیم کرد.
دو سال تحریم دولتی
پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز با بیان اینکه سال گذشته دولت باید 220میلیارد تومان بابت یارانه بلیت اتوبوس پرداخت می‌کرد که از این میزان تنها حدود 20میلیارد تومان پرداخت شده است، گفت: متأسفانه علاوه بر عدم‌پرداخت کامل یارانه‌های بلیت، دو سال است که اتوبوس جدیدی از دولت دریافت نکرده‌ایم و این موضوعات، مشکلات زیادی را برای اتوبوسرانی پایتخت به‌وجود آورده است.

سنندجی اظهار کرد: براساس قانون برای ورود هر اتوبوس جدید به ناوگان باید82.5درصد هزینه توسط دولت و17.5درصد توسط شهرداری‌ها پرداخت شود اما متأسفانه طی دو سال گذشته از محل این اعتبارات، هیچ بودجه‌ای به اتوبوسرانی تهران اختصاص نیافته و در واقع دولت هیچ اتوبوس جدیدی را به تهران اختصاص نداده است.

سنندجی خاطرنشان کرد: هر سفر با اتوبوس در سال گذشته حدود 700تومان هزینه در برداشته است که باید این مبلغ به‌طور مساوی توسط دولت، شهرداری و مردم پرداخت می‌شد یعنی برای هر سفر باید 230تومان توسط مردم و به همین میزان توسط دولت و شهرداری پرداخت می‌شد. وی افزود: قیمت بلیت اتوبوس نیز از پنج تومان تا 220تومان بود که میانگین قیمت بلیت حدود 100تومان می‌شد، از این‌رو شهرداری تهران مجبور شد که هم کسری پرداخت مردم و هم دولت را متقبل شود تا روند خدمات رسانی در مجموعه اتوبوسرانی با خلل یا مشکلی مواجه نشود.

کد خبر 211163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز