یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: حذف ارز مرجع واردات کالاهای اساسی و موافقت با افزایش رسمی قیمت برخی کالاها موجب شکل‌گیری موج تازه افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات و ارائه درخواست‌های جدید شده است.

اما به‌رغم آزاد‌سازی قیمت‌کالاهای اساسی مسئولان دولتی تلاش دارند تا با کم رنگ نشان دادن تأثیر این موضوع بر افزایش قیمت‌ها، عرضه کالاهای اساسی به نرخ تلفیقی را به‌عنوان راهکاری برای مقابله با رشد بی‌رویه قیمت‌ها قلمداد کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تنها ارز مرجع واردات برخی اقلام اساسی حذف شده، اعلام کرده است که برخی کالاهای اساسی به ویژه گندم و نهاده‌های دامی ارز مرجع دریافت می‌کنند.

مهدی غضنفری ارز مبادله‌ای را پایه مبادلات کنونی تجاری قلمداد و اعلام کرده است که به‌دلیل کنترل برخی قیمت‌ها ازجمله گوشت و مرغ، ارز مرجع به نهاده‌های تولیدی تخصیص می‌یابد و کالاهای دریافت‌کننده ارز مرجع محدود شده اما زیرنظر دولت به‌دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت نیز با بیان اینکه از این پس ارز تلفیقی جایگزین ارز مرجع در برخی کالاهای اساسی خواهد شد اعلام کرده است که از این پس واردات انواع روغن نباتی خام بر مبنای ارز تلفیقی شامل ارز مرجع و مبادله‌ای خواهد بود و به همین دلیل میانگین نرخ روغن اصلاح شده و افزایش خواهد یافت.حسن رادمرد، میانگین قیمت روغن خام شامل سه قلم پالم، آفتاب و سویا را با 30 تا 35 درصد و نرخ محصول نهایی را 40درصد قلمداد کرد و افزود: مبنای واردات گوشت قرمز نیز ارز تلفیقی خواهد بود و به همین دلیل با اصلاح قیمت‌ها، تغییرات قیمتی ایجاد می‌شود.

گرانی گوشت قرمز، شیر و لبنیات

سیروس روستا، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران هم از احتمال بازنگری در قیمت خرید تضمینی گوشت قرمز و شیر در جلسات آتی ستاد تنظیم بازار خبر داده و اعلام کرد: با توجه به افزایش 30درصدی هزینه‌های تولید و افزایش قیمت نهاده‌های دامی باید در قیمت خرید تضمینی گوشت قرمز و شیر تجدید‌نظر کرد تا دامداران متضرر نشوند.

همچنین حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع فراورده‌های لبنی از احتمال افزایش 20درصدی قیمت شیرخام خبر داده و حذف ارز مرجع واردات کره را عامل افزایش حداقل 20درصدی قیمت پایه شیر خام دانسته و اعلام کرده است که با توجه به اینکه کره ازجمله مشتقات شیرخام است هرگونه افزایش قیمت آن باعث افزایش قیمت شیرخام نیز خواهد شد. یک مقام مسئول هم به مهر گفت: پس از حذف تدریجی اختصاص ارز مرجع به کالاهایی همچون برنج، گوشت، کره و روغن‌نباتی، قرار بر این است که گندم هم از اختصاص ارز مرجع 1226تومانی محروم شده و ارز مبادلاتی دریافت کند.

کد خبر 210375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز