گروه اقتصادی : هیاهوی سیاسی، مقامات ارشد دولتی را چنان مشغول ساخته که حتی از بازی و عملکرد نهادهای تابعه خود در بازار و حرکت غول بزرگ گرانی خبر ندارند.

به گزارش همشهری، درحالی‌که مقامات ارشد دولتی این‌روزها به بهانه سفرهای استانی، تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را کلید زده و اقدام به بهره‌برداری سیاسی از طرح‌های عمرانی می‌کنند، دو نهاد مسئول یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی هم در حال تصمیم‌گیری یا به‌عبارتی بازی با بازار هستند. روزی نیست که قیمت کالایی به بهانه حذف ارز مرجع افزایش نیابد؛ گویا همگی به این نتیجه رسیده‌اند که مردم دیگر واقعیت‌ گرانی را پذیرفته‌اند و ابایی هم از اعلام آن ندارند.

در گوشه‌ای دیگر گروهی جمع شده‌اند و قیمت خودرو را بهانه بازی خود قرار داده‌اند. وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی هم که خارج از کشور هستند. چرا باید نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را در واشنگتن آمریکا از دست بدهند؟ سنگ هم که از آسمان بیاید باید در این نشست سالانه با هیأت همراه شرکت کنند و از وضعیت آرام اقتصاد ایران بگویند؟!

گرانی لجام‌گسیخته کالاهای اساسی و اقلام خوراکی که با شکست سیاست‌های تنظیم بازار از ابتدای نوروز امسال آغاز شده بود، پس از حذف ارز مرجع واردات کالاهای اساسی و بی‌تفاوتی و سکوت دستگاه‌های نظارتی، فشار مضاعفی را به اقشار کم‌درآمد جامعه تحمیل کرده است. این شرایط موجب شده است تا علاوه بر گرانی و گرانفروشی کالاهایی که تا پیش از این با ارز مرجع وارد می‌شده، قیمت سایر اقلام خوراکی و کالاهای مصرفی نیز با تقاضای کاذب مصرف‌کنندگان و سوءاستفاده عرضه‌کنندگان افزایش بی‌رویه‌ای یابد؛ به‌نحوی که اکنون کمتر کالایی را می‌توان سراغ گرفت که نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته با افزایش قیمت مواجه نشده باشد. این رویه موجب عرضه چند‌نرخی کالا توسط تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کالا شده است.

مسئولان وزارت صنعت در حالی از توفیق سیاست‌های تنظیم بازار سال گذشته خبر می‌دهند که انواع کالاهای اساسی، مواد پروتئینی، میوه و مرکبات، انواع شوینده‌ها، محصولات سلولزی و بهداشتی، برخی فراورده‌های لبنی، انواع تنقلات، آبمیوه، نوشیدنی، نوشابه‌های گازدار و... طی یک‌ماه اخیر رشد حداقل 20تا 40درصدی قیمت را تجربه کرده است.

بررسی قیمت خرده‌فروشی کالاها در سطح شهر بیانگر آن است که پس از افزایش 40درصدی قیمت روغن‌نباتی، اکنون این کالا کمیاب‌شده و قیمت انواع کره نیز رشد بیش از دو برابری را تجربه کرده است. همچنین قیمت برنج ایرانی افزایش 700تا هزارو 500تومانی در هر کیلوگرم را تجربه کرده و برنج خارجی هندی با رشد حداقل 500تومانی قیمت در هر کیلوگرم کمیاب شده است.

موج افزایش قیمت‌ها به بازار قندوشکر نیز سرایت کرده؛ به‌نحوی که نرخ هر کیلوگرم شکر فله از 1900تا دو هزارو 100تومان در نوسان است. قیمت انواع رب گوجه‌فرنگی، ماکارونی، حلوا شکری، آبمیوه‌ها، نوشابه‌های گازدار، تنقلات و برخی انواع لبنیات نیز رشد 10تا 20درصدی را تجربه کرده است. همچنین نرخ انواع شامپو، صابون، وایتکس، مایع ظرفشویی و پودر شوینده افزایش یافته و این افزایش قیمت‌ها در محصولات سلولزی و بهداشتی بسیار بیشتر بوده است؛ به‌نحوی که فروشندگان کالا از تغییر روزانه قیمت‌ها گلایه داشته و نسبت به عرضه کالا با نرخ‌های مصوب تردید دارند.

کد خبر 210767
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز