گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: اظهارنظر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اشتباه دولت در حذف ارز مرجع کالاهای اساسی و وعده تداوم تخصیص ارز برای واردات انتظار منطقی برای کاهش قیمت این کالاها که هفته گذشته به بهانه عدم‌دریافت ارز مرجع بالا رفته بود را ایجاد کرده‌است.

گزارش همشهری حاکی از این است که با وجود گذشت سه روز از اصلاح سیاست دولت برای تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی، هنوز تحرکی برای کاهش قیمت اقلامی مانند روغن، گوشت، شکر و برنج صورت نگرفته است. روز گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت نیز به صراحت از تداوم تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی خبر داد و گفت: سیاست‌های کلان دولت را دولت اعلام می‌کند و ما هم سیاست‌های کلان دولت را اجرا می‌کنیم. معاون اول رئیس‌جمهور هم درباره عدم‌حذف ارز مرجع صراحتا اظهارنظر کرده و به‌نظر من رحیمی حرف آخر را در این زمینه زده است.

حمید صافدل در مورد علت افزایش قیمت کالاهای اولویت نخست با وجود حذف نشدن ارز مرجع به ایسنا گفت: سازمان حمایت سازمانی است که در جهت نظارت و کنترل قیمت‌های تمام‌شده کالاها و قیمت عرضه آنها اظهارنظر می‌کند و باید در مورد دلیل افزایش قیمت این کالاها نیز پاسخگو باشد.

تابع قیمت‌های تولید‌کننده هستیم

اما رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد تأثیر تداوم تخصیص ارز مرجع بر بازگشت قیمت این اقلام به خبرنگار ما گفت: قیمت‌های عمده فروشی مواد غذایی تابع قیمت تمام‌شده تولید در شرکت‌های تولیدی است و این اتحادیه تنها با لحاظ کردن سود سه درصدی نسبت به عرضه این اقلام اقدام می‌کند. قاسمعلی حسنی با اشاره به اینکه بنکداران مواد غذایی را به نرخ روز خریداری کرده و نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارند، افزود: پس از حذف ارز مرجع روغن نباتی چهارشنبه هفته گذشته نخستین محموله روغن تولیدی کارخانه‌های داخلی با افزایش قیمت 35درصدی را دریافت کرده‌ایم اما به درخواست مسئولان فعلا این اقلام توزیع نشده و منتظر تصمیم‌گیری نهایی در مورد قیمت روغن پس از دیدگاه‌های اخیر مبنی بر تخصیص ارز مرجع به این کالا هستیم.

وی با بیان اینکه طی چند هفته اخیر قیمت برخی اقلام مانند قندوشکر و برنج در خرده‌فروشی‌های سطح شهر افزایش یافته است، تصریح کرد: از آنجا که اتحادیه این اقلام را به نرخ مصوب دولتی دریافت و پس از سود مشخص بنکداری عرضه می‌کند، قیمت عمده فروشی این محصولات افزایش نیافته است.

کد خبر 211360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز