سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: با برگزاری مراسم تحلیف و آغاز به کار سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران با ‪ ۱۰‬رأی به عنوان رییس این دوره از شورای شهر تهران انتخاب شد.

حسن بیادی با ‪ ۹‬رای به عنوان نائب رییس این دوره برگزیده شد. علیرضا دبیر با ‪ ۱۱‬رای و هادی ساعی با ‪ ۸‬رای به عنوان منشی اول و دوم سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شدند.

بر اساس این گزارش، حبیب کاشانی نیز با ‪ ۱۰‬رای به عنوان خزانه دار و خسرو دانشجو با ‪ ۹‬رای به عنوان سخنگوی سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران برگزیده شدند.

 سه‌شنبه 11 فروردین در مراسم افتتاحیه و تحلیف سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران عباس شیبانی به عنوان مسن‌ترین عضو رییس سنی و علیرضا دبیر و هادی ساعی به‌عنوان جوان‌ترین منشی اول و دوم هیات رییسه سنی سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، اعضای سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با قرائت سوگند نامه توسط عباس شیبانی در برابر کلام‌الله مجید به خداوند متعال سوگند یاد کردند که قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات کنند.

اعضای سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران، همچنین، سوگند یاد کردند که در جهت پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام ورزند.

در این مراسم رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: وظیفه‌ حکومت و حاکمیت این است که با ساز و کارهای مناسب کار کنند، تا احساس تعلق داشتن مردم به کشور و کشور به مردم حفظ و تقویت شود و یکی از این راه‌ها باز کردن میدان برای دخالت مردم در سرنوشت‌شان از طریق شوراها است.

دکتر غلامعلی حدادعادل  از شهرداران گذشته‌ شهر تهران به خصوص شهرداران دوره‌ دوم، قالیباف و احمدی‌نژاد تشکر کرد و گفت: شوراها یکی از جلوه‌های بارز مردم‌سالاری در کشور ما هستند. انقلاب اسلامی، انقلابی مردمی است و باید مردمی بودن از طریق ساز و کارهای قانونی حفظ شود.

رییس مجلس، با تاکید بر این‌که به همان اندازه که این حضور مردم باعث افتخار است، باعث افزایش مسوولیت‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: همه باید بدانیم که رای مردم امانتی در دست ما است که وظیفه داریم آن را حفظ کنیم.

حدادعادل با اشاره به نقش نظارتی مجلس در انتخابات شوراها، تصریح کرد: ما تلاش کردیم تا جایی که می‌توانستیم و می‌دانستیم این وظیفه‌ی نظارتی را به درستی انجام دهیم و امانتی که مردم به دست ما سپرده‌اند را حفظ کنیم.

به گفته‌ وی، چشم‌انداز انتخابات نشان می‌دهد که باور عمومی مبنی بر برگزاری خوب انتخابات وجود دارد و مجلس در کنار مجریان از جمله وزارت کشور در انجام این انتخابات سهمی داشته است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل ما این است که با غفلت از حقیقت الهی مسائل موهوم را مهم تلقی می‌کنیم.

وی نگاه علمی داشتن به مسائل شهر تهران و اداره‌ی آن را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: هر چه مسائل پیچیده‌تر باشد درک علمی بودن آن نیز پیچیده است؛ برای مردم عادی و عامی فهم این‌که ساختن ساختمان مهندس می‌خواهد آسان است، اما کمتر کسی متوجه این قضیه است که ساختمان شهر نیز متخصص می‌خواهد و این باور است که شهری مثل تهران را به وجود آورده که رشد بی‌قواره‌ی آن تابع حساب و کتاب نبوده و جمعیت آن رو به فزونی است و معماری آن نیز فاقد هویت فرهنگی ماست و اگر کسی وارد آن شود و یا تصویر آن را از بیرون ببیند، نمی‌تواند حدس بزند که این شهر به کدام کشور دنیا تعلق دارد.

رییس قوه‌ی مقننه، ادامه داد: شهر تهران زبانی برای بیان هویت تاریخی و فرهنگی خود ندارد، که همه‌ی اینها ناشی از فقدان نگاه علمی به مسائل طراحی شهر و شهرسازی است.

وی با بیان این‌که خدماتی که در شهر عرضه می‌شود، با مراکز کار و فعالیت و سکونت مردم تناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: این‌که استفاده از زمین و پهنه‌بندی آن به چه صورت باشد، مسائلی است که شورای شهر باید به آن توجه کند.

رییس مجلس به دور ماندن از درگیری‌ها و کشمکش‌های سیاسی و جناحی را به اعضای سومین دوره‌ی شورای شهر تهران توصیه و تصریح کرد: این کار در هیچ کجای کشور سود ندارد و مردم نیز توقع چنین کاری را ندارند. اگر در مجلس جناح‌بندی باشد، مردم به آن عادت کرده‌اند اگر چه آنجا هم کار درستی نیست.

وی با تاکید بر این‌که مردم از شوراها انتظار درگیری‌های حزبی و جناحی را ندارند، گفت: مردم که برای رسیدن به محل کار خود باید یکی – دو ساعت دود بخورند و سر و صدا را تحمل کنند، از دولت، مجلس و شوراها انتظار دارند که برای حل این مشکلات کاری کنند.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله اعضای سومین دوره‌ی شهر تهران بتوانند به وظیفه‌ی خود عمل کنند و این شهر بزرگ را که مرکز جمهوری اسلامی است و باید از حیث ظاهر، باطن و صورت و معنا نماینده‌ی مدیریت ما در جهان اسلام باشد، به بهترین وجه اداره کنند و مردم از انتخاب خود راضی باشند.

 وزیر کشور در مراسم تحلیف اعضای شورای شهر گفت: جامعه گسترده مدیریت شهری در کشور نظارت و مراقبت ویژه می‌خواهد تا به بلوغ رسیده و هر چه سریعتر مراحل واگذاری انتقال مسؤولیتها و رفع تصدیگری دولت به آنها بخوبی عملی شود.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی با تأکید بر این که دولت به طور جد آماده واگذاری مسؤولیتها به مدیریت شهری است، افزود: در این زمینه از هر پیشنهاد و نظری استقبال کرده و مشتاقانه پذیرای پیشنهادها هستیم تا این مسیر با قوت طی شود.

وی همچنین با اشاره به وجود اعتقاد راسخ به توزیع امور و مدیریت کشور، در دولت و وزارت کشور، اظهار کرد: شوراها و مدیریت شهر مجرای بروز و حضور اجرای تصمیم‌گیریها هستند و دولت آمادگی لازم را در این زمینه دارد.

وزیر کشور خطاب به اعضای شورای سوم شهر تهران تأکید کرد: این مسأله را صادقانه و بدون گذاشتن هر تحلیل دیگری، از بنده بپذیرید، زیرا بلدم صحبت کنم. دولت به جد بدنبال تقویت شوراهاست و از هر پیشنهادی استقبال می‌کنم.

وی ادامه داد: البته دغدغه‌ها، دیدگاهها و تفسیرهایی در مجلس و شورای نگهبان وجود دارد، اما بنده معتقدم قانون اساسی و قانون شوراها باید به نفع شوراها تفسیر شوند تا با کمک همدیگر شوراها و مدیریت شهری به جایگاه واقعی برسند.

به گفته وی، هم اکنون 32 هزار روستا و 104 شهر در کشور وجود دارد که تعداد شهرها به سرعت به یکهزار و 100 شهر می‌رسد و همچنین 18 هزار دهیاری تشکیل شده که در این حوزه گسترده، 170 هزار منتخب شهری، روستایی، اصلی و علی‌البدل فعالیت می‌کنند، لذا این جامعه گسترده مدیریتی، نظارت و مراقبت ویژه می‌خواهد تا هر چه سریعتر به بلوغ خود رسیده و مراحل واگذاری انتقال مسؤولیتها به آنها انجام شود.

وی اظهار امیدواری کرد: اعضای این دوره از شوراها گامهای بلند و ارزشمندی در جهت رفاه شهروندان، توسعه و ارتقای مدیریت شهری، هماهنگی و بهره‌وری از امکانات، رفع مشکلات و کمبودها بردارند.

کد خبر 20933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز