سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه شهری: مراسم افتتاحیه و تحلیف سومین دوره شورای اسلامی‌شهر تهران با حضور رئیس مجلس، وزیر کشور، فرماندار، شهردار، اعضای دومین دوره شورای شهر و مسئولان شهرداری تهران برگزار شد

به گزارش همشهری، در این مراسم بعد از اظهارات وزیر کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی‌پیرامون اهمیت و نقش شوراها در کشور، اعضای سومین دوره شورای شهرتهران به ریاست سنی عباس شیبانی (مسن ترین ) و‌هادی ساعی و علیرضا دبیر  (جوانترین اعضا) تشکیل جلسه دادند و با قرائت متن سوگند نامه شوراها، مراسم تحلیف را به جای آوردند و اعضای هیات رئیسه را مشخص کردند.

عباس شیبانی قبل از انتخاب هیأت رئیسه گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، اعضای شورا اهل گروه و احزاب نیستند، البته می‌توانند در بیرون از شورا در این گروهها حضور داشته باشند، اما در شورا باید در خدمت مردم باشند.

پس از سخنان وی، رای گیری برای انتخاب رئیس و‌نایب رئیس شورا، منشی‌ها،‌ خزانه دار و سخنگوی شورا به‌عمل آمد و مهدی چمران با 10 رای موافق و 5 رای سفید به عنوان رئیس، حسن بیادی با 9 رای موافق و 6 رای سفید به عنوان نایب رئیس، علیرضا دبیر و‌هادی سادعی به ترتیب با 11 و 8 رای موافق و 3 رای سفید به عنوان منشی هیات رئیسه و حبیب کاشانی با 10 رای موافق و 5 رای سفید به عنوان خزانه دار و خسرو دانشجو نیز با 9 رای موافق و 6 رای سفید به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران انتخاب شدند و انتخاب رؤسا و اعضای کمیسیونهای شورای شهر نیز به جلسات بعد موکول شد.

عکس: جواد گلزار

از سوی دیگر، برگزاری جلسات شورا طبق روال گذشته و در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه برای مدت 6 ماه، با 15 رأی موافق، تصویب شد که آغاز آن یکشنبه هفته آینده خواهد بود.  چمران همچنین با گرامیداشت شهادت شهید مطهری، بررگذاشت روزمعلم،‌‌ روز کارگر و تأکید بر تقویت جایگاه شوراها نیز گفت: 4 سال دوره سوم شوراها همچون لحظات کوتاهی می‌گذرند و لذا باید برای خدمت به مردم تلاش کنیم. اعضای شورای شهر تهران، بعد از ظهر دیروز با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های بلند بنیان‌گذار جمهوری اسلامی‌بیعت کردند.

فشار برای انتخاب شهردار
از سوی دیگر حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر نیز در حاشیه جلسه شورا  مشارکت و همکاری سایر ارگانها با شورای شهر را در عمل ضعیف خواند و گفت: عده‌ای از بدنه دولت و مجلس فشارهایی برای ابقا و یا برداشتن قالیباف می‌آورند، ولی شورا مستقل تصمیم‌گیری می‌کند و کسانی که دخالت می‌کنند، باید بدانند که انتخاب شهردار را سیاسی می‌کنند و این امر به ضرر مردم است.  چمران رئیس شورای شهر نیز در باره انتخاب شهردار گفت: روی مصادیق بحث خواهیم کرد و هر چه سریعتر به نتیجه می‌رسیم.  وی گفت: دوره فعالیت دکتر محمد باقر قالیباف هنوز تمام نشده و با توجه به این که ایشان شهردار میان دوره‌ای بودند فعلا تا انتخاب شهردار فعالیت ایشان ادامه دارد. رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: شهرداری که از اول دوره چهار ساله شورا انتخاب شده، با اتمام فعالیت شورا فعالیتش پایان می‌یابد اما شهردار فعلی، میان دوره انتخاب شده و دوره او هنوز تمام نشده است.
از سوی دیگر محمد علی نجفی عضو شورای شهر نیز در باره این که چرا اصلاح‌طلبان در انتخابات اعضای هیأت رئیسه شورای شهر تهران نامزد نشدند گفت: در دو ــ سه جلسه غیررسمی‌و خصوصی که اعضای شورای سوم شهر با یکدیگر داشتند، رأی‌گیری انجام شد تا مشخص شود هر یک از اعضا برای مسئولیتهای مختلف چقدر رأی می‌آورند و به این نتیجه رسیدیم که نامزدهای اصلاح‌طلب و همچنین خانم آباد و آقای طلایی رأیی ندارند.  وی افزود: با توجه به این که رأی برخی دوستان مشخص بود، مقرر شد که در صحن علنی شورا نامزد نشویم.
نجفی گفت: اصلاح‌طلبان به طور قاطع اعلام می‌کنند که سعی و تلاششان را انجام خواهند داد تا شورایی موفق، توانمند و کارا داشته باشیم.  وی با اشاره به موضوع انتخاب شهردار تهران گفت: قبل از این که مصادیق دیگری را برای مسؤولیت مدیریت شهری مورد بررسی قرار دهیم، باید فعالیت و عملکرد قالیباف و تیم اجرایی وی را ارزیابی کنیم و تا زمانی که ارزیابی این موضوع کامل نشود، روی هیچ گزینه‌ دیگری فکر نمی‌کنیم.
نجفی با تأکید بر این که موضوع مسایل شهری باید تخصصی و کارشناسی باشد، خاطرنشان کرد: اختلاف‌نظرها نباید بر اساس جناح‌بندیهای سیاسی حل شود.  وی افزود: کار مشترک تمام اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار، تعیین شاخصها بوده و اصلاح‌طلبان ارزیابی را در این زمینه به طور مستقل از دو ماه گذشته آغاز کرده‌اند.
عضو شورای اسلامی‌شهر تهران گفت: برای انتخاب شهردار، بخشی از تصمیمات داخل شورا گرفته و بخشی دیگر نیز فشارهایی است که از بیرون به برخی از اعضا در این خصوص وارد می‌شود و امیدواریم اعضای شورا استقلال رای خود را حفظ کنند و تحت تاثیر هیچ گروه سیاسی قرار نگیرندچراکه ما حامل امانت مردم هستیم.  نجفی گفت: هر تصمیمی‌که تحت تاثیر مسایل سیاسی اتخاذ شود خلاف امانتداری است و باید بر اساس ملاکها و شاخصها تصمیم گیری کرد.

حاشیه اولین جلسه شورای سوم
هنگام معرفی نامزدهای انتخاب هیات رئیسه شورا ی شهر، خسرو دانشجو، مهدی چمران را و «معصومه ابتکار» نیز، «مسجد جامعی» را پیشنهاد کردند، ولی مسجد جامعی، ضمن تشکر گفت: تمایلی برای این سمت ندارم. همچنین برای انتخاب نایب رئیس نیز، چمران «بیادی» را و «معصومه آباد» نیز «طلایی» را برای این سمت پیشنهاد کرد که  طلایی این پیشنهاد را نپذیرفت. برای انتخاب دو منشی هیات رئیسه نیز دانشجو«پروین احمدی‌نژاد» را پیشنهاد کرد که وی با رد آن «هادی ساعی» را معرفی کرد و حسن بیادی، نیز «علیرضا دبیر» را و چمران نیز «طلایی» را پیشنهاد داد، که این بار نیز طلایی این پیشنهاد را نپذیرفت. در این بین رسول خادم، نیز «ساعی» و مجددا چمران نیز «معصومه آباد» را به عنوان منشی پیشنهاد داد، که آباد این پیشنهاد را نپذیرفت و در نهایت «هادی ساعی» و «علیرضا دبیر» نامزد منشی اول و دوم شورا شدند. در مورد خزانه‌دار نیز بیادی «حبیب کاشانی» را و کاشانی، نیز طلایی را برای این مسؤولیت پیشنهاد داد ولی طلایی این بار نیز پیشنهاد را نپذیرفت و بنابراین حبیب کاشانی به عنوان خزانه دار شورا انتخاب شد.
پس از برگزاری مراسم انتخاب هیات‌‏رئیسه، خادم با توجه به حضور ساعی و دبیر دو ورزشکار قهرمان جهان در هیات‌‏رئیسه شورا به شوخی گفت: هیات رئیسه ما آماده مسابقه با هیات رئیسه سایر نهادها است و مطمئنیم که بر آنها پیروز می‌‏شویم.

آماده خدمتم، اما تصمیم با شوراست
شهردار تهران نیز در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤالی درباره انتخاب شهردارگفت: بعد از تعیین اعضای کمیسیونها، مهمترین بحث، انتخاب شهردار تهران است.  قالیباف در پاسخ به این سوال که «آیا تمایلی برای ادامه کار در شهرداری دارید؟» گفت: من همیشه آماده خدمت بوده‌ام و الان هم هستم، اما تصمیم با اعضای شورای شهر است.  وی در باره اینکه آیا شرایطی برای ادامه کار عنوان شده است خاطرنشان کرد: بنده شرط خاصی برای ادامه کار در شهرداری تعیین نکرده‌ام و شرایط خاصی هم وجود ندارد، وظیفه شهردار و شورای شهر در قانون مشخص است.  شهردار تهران با تأکید بر این که باید از تجربه گذشته استفاده کرد، تصریح کرد: سابقه نشان داده است که از عدم ثبات مدیریت لطمه خورده‌ایم.  قالیباف در پاسخ به سئوالی در باره طرح برخورد با بدحجابی نیز گفت: زمانی که در ناجا بودم و هم اکنون، معتقدم که برای امنیت اجتماعی باید اقدامات پیشگیرانه را به اقدامات کنترلی ترجیح دهیم.

کد خبر 20985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز