سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران سه‌شنبه ادامه بررسی انتخاب شهردار را به عنوان تنها دستور جلسه خود در نشست صبح و بعدازظهر به طور فشرده پیگیری کرد ولی به دلیل طولانی‌شدن بحث پیرامون برنامه نامزدها، موضوع انتخاب شهردار به روز چهارشنبه موکول شد

به گزارش همشهری، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر حوالی ظهر سه‌شنبه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه صبح که هر 15 عضو شورا حضور داشتند ابتدا افرادی به عنوان گزینه احراز پست شهرداری از سوی اعضای شورا پیشنهاد شدند و سپس برابر قوانین موضوعه و آئین‌نامه انتخاب شهردار رأی‌گیری در 2 مرحله به عمل آمد که در مرحله اول 12 نفر انتخاب شدند.

وی افزود: از اولین 12 نفر 8 نفر به مرحله بعد راه یافتند که پس از رای‌گیری بین آنان در نهایت 4 نفر شامل آقایان قالیباف، بیادی، خادم و سعیدی‌کیا به مرحله ارائه برنامه به عنوان نامزدهای انتخاب شهردار رسیدند.

براساس اعلام قبلی قرار بود چهار گزینه مطرح، بعدازظهر سه‌شنبه برنامه‌های خود را ارائه کنند، ولی ساعتی پس از شروع جلسه بعدازظهر، دانشجو سخنگوی شورای شهر با حضور در جمع خبرنگارانی که بیرون از جلسه شورا منتظر تصمیم تازه بودند، خبر انصراف سعیدی‌کیا را اعلام کرد و گفت: سعیدی‌کیا اطلاع داده است از آنجا که رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری در این باره را به خود من  واگذار کرده است، ترجیح می‌دهم در دولت باقی بمانم.

نادر شریعتمداری عضو شورای شهر سابق (دور دوم) به عنوان نامزد بعدی دعوت شد تا برنامه‌های خود را به شورا ارائه دهد.

به گفته دانشجو، در جلسه بعدازظهر شورا، محمدباقر قالیباف، حسن بیادی و رسول خادم برنامه‌های خود را ارائه دادند و نادر شریعتمداری برنامه‌های خود را امروز ارائه می‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در باره داشتن حق رای برای اعضای شورایی که خود نیز نامزد پست شهرداری هستند گفت: این موضوع به لحاظ حقوقی و قانونی هیچ ایرادی ندارد و عضو شورای شهر که در صورت شهردارشدن تا زمان صدور حکم از سوی وزیر کشور به عنوان عضو شورا از کلیه حقوق قانونی برخوردار است.

در همین حال یک حقوقدان به خبرگزاری مهر توضیح داد: هم‌اکنون 2 عضو شورای شهر به همراه 2 عضو خارج از شورای شهر تهران در کورس رقابت برای تصدی سمت شهرداری تهران قرار دارند، در حالی که 2 عضو حاضر در شورای شهر پیش از ورود به رقابت، حداقل از رأی خودشان مطمئن هستند، در حالی که 2 عضو خارج از شورا فاقد این امتیاز هستند.

دانشجو در عین حال گفت: تسریع در انتخاب شهردار تهران، پاسخ به انتظارات به حق شهروندان تهرانی است و امیدواریم شهردار با اجماع انتخاب شود.

گرچه وی با تأکید ابراز امیدواری کرد که شهردار تا پایان وقت سه‌شنبه انتخاب و اعلام می‌شود ولی این اتفاق نیفتاد و به چهارشنبه موکول شد.

گفتنی است محمدباقر قالیباف، حسن بیادی، رسول خادم، نادر شریعتمداری، محمد سعیدی‌کیا، وفا تابش، عباس آخوندی، علی عبدالعلی‌زاده، حسن زیاری، طهماسب مظاهری،  اعظم نوری و نسرین سلطانخواه 12 گزینه پیشنهادی برای احراز پست شهرداری بودند.

در رأی‌گیری جلسه صبح سه‌شنبه، در نهایت قالیباف و بیادی هریک با 10 رأی، خادم 9 رأی و سعیدی‌کیا با 6 رأی برای ارائه برنامه به شورای شهر دعوت شدند که البته سعیدی‌کیا انصراف داد و شریعتمداری جایگزین وی شد.

برنامه نامزدهای شهرداری تهران

در نشست عصر سه‌شنبه شورای شهر 3 نامزد مطرح برنامه‌های خود برای مدیریت شهرداری تهران را اعلام کردند.

قالیباف شهردار کنونی تهران در برنامه خود اشاره کرده است که تهران را باید در چشم‌انداز یک شهر پایدار ساماندهی و برای توسعه ظرفیتهای کالبدی– فضایی و توانمندی‌های کارکردی آن در سه محور اصلی تلاش کرد:

محور اول- توسعه کار و فعالیت‌های شهری: که در قالب فعالیت‌هایی همچون تلاش برای رونق اقتصاد شهری از طریق دخالت مثبت و تأثیرگذار در بازارهای شهری، تلاش برای توسعه سرمایه‌گذاری در عمران و آبادانی شهر و بر این اساس توسعه تمام ظرفیتهای عمرانی شهر، رونق کارآفرینی و بهبود دادن اوضاع اشتغال در شهر، تلاش برای بهبود عرضه کالا و خدمات در شهر و در دسترس‌سازی عادلانه همه خدمات برای تمام مردم شهر و ساماندهی مشاغل و بهبود کیفیت محیط‌های کسب و کار مردم صورت می‌گیرد.

محور دوم- تلاش برای ارتقاء تربیت و تعلیم براساس محورهایی همچون معروف‌سازی ارزش‌ها و منکر معرفی‌کردن ناهنجارها در جامعه تهرانی.
توسعه عوامل ترغیب گرایش به معروف‌ها و کاهش زمینه‌های ارتکاب منکرات.
توسعه ظرفیت‌های لازم برای تبادل سرمایه‌های معنوی، فرهنگی و اجتماعی و ارتقاء سرمایه اجتماعی شهر براساس آگاهی مردم و اعتماد بیشتر است.

محور سوم-  نیز تلاش و برنامه‌ریزی برای فراغت و استراحت و زندگی بهتر و برازنده‌تر مردم تهران اعلام شده است. از رئوس این محور می‌توان به تأمین فرصت‌ها و امکانات برای سکونت و آسایش به‌صورت عادلانه برای تمام مردم تهران در جنوب و شمال و کاهش فاصله‌ها و ارتقاء سطح آرامش، نشاط و شادابی و آسایش در زندگی مردم را نام برد.

در برنامه قالیباف همچنین راهبردهایی مانند ارتقای نقش تهران در همه ابعاد ملی، فراملی، منطقه‌ای، ساماندهی و صیانت از محدوده و حریم شهر تهران، توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت، بهبود شبکه‌های ارتباطی و نظام حمل و نقل و ترافیک، حفاظت از محیط‌زیست و ایمن‌سازی شهر تهران در برابر سوانح و اصلاح نظام مالیه و ساختار تشکیلاتی مدیریت شهری تهران و کوچک‌سازی شهرداری مورداشاره قرار گرفته است.

براساس این گزارش در سرفصل برنامه‌های حسن بیادی اشاره شده است:
شهر: به عنوان یک قالب بررسی دربرگرفتن شهروند.
شهروند: موجودیت و حیات که در درون قالب قرار می‌گیرد.
شهردار: مهیا نمودن قالب بررسی موجودیت و حیات با برنامه‌ها و اهداف آرمانی و تأمین رفاه شهروندان.

محور برنامه و دیدگاه‌های بیادی عبارت است از:
- مردم محور بودن برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری.
- توسعه مشارکت مردمی در مدیریت با محوریت شهروند مسئول – شهرداری پاسخگو
- تشکیل شوراهای مناطق و تقویت آنها برای توسعه مشارکت مردمی
- مهندسی مجدد  Re-structuring  به سمت کوچک شدن بدنه شهرداری براساس اهداف سند چشم‌انداز، اجرای اصل 44 و نیل به توسعه پایدار
- نظام‌مند نمودن و طراحی سیستم در راستای ثبات مدیریت شهری و ایجاد درآمد پایدار
- جلب و جذب سرمایه‌گذاری و هدایت آن به مجاری مناسب آن و تولید ثروت در شهر تهران
- تسهیلات ویژه به بافتهای فرسوده
- اجرایی نمودن طرح جامع و تفصیلی
- مکانیزاسیون خدمات شهری (امور بهداشتی – جمع‌آوری زباله – بازیافت و زیباسازی)
- ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی به ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد فضای رقابت در بهبود کیفیت ارائه خدمات به شهروندان
- توسعه فضای سبز (زیباسازی)
- توجه ویژه به امور جوانان و ورزش محلات
- ایجاد تعامل هرچه بیشتربا صاحبنظران، متخصصان و دانشگاهیان

در این برنامه اشاره شده است حفظ کرامت و شأن شهروندان باید با  در نظر گرفتن نیازهای اقشار مختلف (سن، جنس، شغل و...) جهت برنامه‌ریزی و ارائه خدمات مناسب شامل: مسکن، شغل و معیشت، آموزش، بهداشت، درمان، ارزشهای دینی و مذهبی، ارزشهای ملی، سلامتی تن و روان، هوا، صوت، حمل و نقل درون و برون‌شهری، ورزش، سیاست و... که در عصر حاضر مرتباً نیازها و توقعات شهروندان در حال تغییر و رشد می‌باشد که شهرداری باید متناسب با آن حرکت نماید.

این گزارش حاکی است شماری از سرفصل‌های اصلی برنامه‌های رسول خادم درخصوص شهرداری تهران عبارتند  از:
-  تحقق رویکرد مدیریتی در شهرداری تهران در چهار سطح عملکرد فراملی، ملی، شهری و محلی.
- توجه به فقدان تعاملات بین‌المللی تهران به‌عنوان پایتخت ایران با سایر کشورها و پایتختهای مطرح جهان در حوزه‌های علمی ، فنی، فرهنگی ، خدماتی و اجتماعی
- تعامل با مجلس ، دولت،  قوه قضائیه و کلیه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و نهادهای عمومی و حاکمیتی در سطح ملی در حوزه‌های مختلف (اجتماعی ، عمرانی ، ترافیکی ،فرهنگی ، خدماتی)
- تعامل با کلیه حوزه‌های اجرایی مرتبط با مجموعه مدیریت شهری در تهران در جهت هماهنگی در امور اجرایی شهر با هماهنگی کلیه نهادهای دولتی، عمومی و مدنی در تهران و تحقق عینی و تدریجی مدیریت جامع شهری.
- تحقق رویکرد مدیریتی در پایین‌ترین سطوح جغرافیایی و جمعیتی در محلات شهر تهران براساس سیستمی مشخص از طریق ورود میدانی و عملیاتی در 371 محله شهر تهران و تعامل رو در رو با مردم، شورایاری‌های محلات و تشکل‌های غیردولتی محلی
- تلاش در جهت جلب و جذب اعتماد و تعامل مراکز علمی و نهادهای مدنی در عرصه‌های تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در مدیریت شهر تهران
و شناسایی مسائل، مشکلات مردم در مقیاس‌های محلی، منطقه‌ای و شهری همچنین احصاء منابع و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شهرداری، بخش‌های دولتی و خصوصی و نهادهای مدنی در مقیاس‌های مذکور.

برنامه‌های پیشنهادی نادر شریعتمداری نیز آماده نبود و مقرر شد که روز چهارشنبه به شورا ارائه شود.

کد خبر 21535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز