دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه سیاسی: سه‌شنبه 18 اردیبهشت، شورای شهر سوم درباره شهردار تهران تصمیم می گیرد.

آنچه که  افکار عمومی این روزها از  نتیجه فعالیت شورا انتظار می‌کشد آن است که منتخبان شورا همان شعار کارآمدی، دینداری و کفایت را مبتنی بر اصل تثبیت مدیریت شهری در انتخاب شهردار به کار گیرند.

9 روز پیش آغاز به کار سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، با پیامی از سوی  رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه شد که طی آن ایشان شوراها را نماد دیگری از اداره کشور به دست مردم خواندند و با تجلیل از همت و حماسه‌آفرینی مردم در سومین دوره انتخابات شوراها، بنیاد این نهاد اجتماعی را بر حل عملگرایانه مشکلات مردم استوار دانستند.

ایشان در بخش دیگری از پیام خود تاکید کردند که  این مهم با کسب سرمایه ارزشمند اعتماد عمومی و پرهیز از دخالت دادن انگیزه‌های جناحی و حزبی در میدان فعالیت شوراها، محقق خواهد شد.

بنابراین انتظار مردم که در پیام رهبری متبلور شد، همان تحقق خدمت همه جانبه در این نهاد اجتماعی و  تصمیم‌گیری بدون دخالت دادن انگیزه های جناحی است.

انتخاب شهردار به نوعی مهمترین تصمیم شوراست و دقت در این انتخاب می تواند نقطه عطفی در شکوفایی و قوت شورای سوم شهر تهران باشد. البته این نکته را نیز باید خاطرنشان کرد که انتخاب فردی که ممکن است نتواند رضایت مردم را جلب کند در کارنامه شورا به عنوان یک نقطه ضعف ثبت خواهد شد.

سوی دیگر به نظر می‌رسد، طرح مواردی چون ارائه استفساریه برای انتخاب سرپرست شهرداری پیش از برکناری شهردار فعلی با توجه به رویه قانونی اعمال شده،معرفی گزینه های احتمالی، طرح انتظارات شخصی و جناحی در شورا هنگام انتخاب شهردار،همه اقداماتی در جهت فرصت سوزی و مستاصل کردن مدیریت شهری در ادامه انجام وظیفه و خدمت به ملت ارزیابی می شود.

بسیاری از نمایندگان مجلس و صاحب نظران و کارشناسان هم معتقدند که عمل به وظایف ذاتی شورا و تلاش به منظور کسب اعتماد مردم مهمترین اقدامی است که جامعه از نمایندگان منتخب خود در مدیریت شهری انتظار دارند.

فشارهای سنگین برای انتخاب

رئیس شورای شهر تهران گفت: این شورا برای انتخاب شهردار فشارهای زیادی را متحمل شده است. مهندس مهدی چمران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه هرچه زمان انتخاب شهردار طولانی‌تر شود، تبلیغات و فشارها نیز بیشتر می شود، افزود: شورا باید به طور مستقل برای انتخاب شهردار تصمیم بگیرد.

تداوم تنش‌ها

عماد افروغ، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نباید در انتخاب شهردار عوامل سیاسی، خطی و ربطی و شائبه های قدرت طلبی و لابی های موجود جاری و حکمفرما باشد، تصریح کرد: متاسفانه بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری اعضای شورای سوم به مسایل سیاسی که تناسبی با وظایف آنها ندارد، ورود پیدا کرده‌اند.

نماینده مردم تهران افزود: طولانی‌شدن انتخاب شهردار موید تدوام تنش‌ها و بازی‌های سیاسی است و شورای شهر نتوانسته از این تنش‌ها فاصله بگیرد.

عدم ثبات یا بحران

عضو فراکسیون اکثریت مجلس از اعضای شورای شهر خواست در نخستین فعالیت خود، با تثبیت و تعامل با شهردار کارآمد بهترین تصمیم را بگیرند و چنانچه اختلاف نظری بود ، آن را با روحیه برادرانه مطرح و اشکالات را اصلاح کنند.

غلامرضا مصباحی مقدم اظهارداشت: ثبات مدیریت تا جایی که مدیرانی که بر مسند امور نشسته اند  از کفایت و شایستگی و توانایی برخوردارند، باید تداوم یابد؛ چراکه تغییر و تحول مدیران در کلانشهرها به برنامه های بلندمدت لطمه می زند.

وی در گفتگو با مهر در بخش دیگری از سخنانش با استناد به کارنامه مثبت قالیباف ادامه داد: رضایت مردم به وضوح و به طور عمومی از کارکرد شهرداری احساس می شود. اقدامات انجام گرفته در حوزه های عمرانی و پاسخگویی به مراجعات مردمی در مقایسه با گذشته، مطلوب بوده و فضای عمومی شهر نیز متناسب با فرهنگ ملی و اسلامی شده است که این وضعیت نباید مخدوش شود.

وی واگذاری مدیریت کلانشهر تهران به فردی فاقد تجربه و سابقه مدیریتی را کار عاقلانه ای ندانست و یادآور شد: در گذشته نیز افرادی پایتخت را اداره کرده اند که مدیران کلان بودند و در وزارت، معاونت و مسئولیت های اجرایی گسترده، صاحب نقش بودند.

نیازی به سرپرست نیست

رضا طلایی نیک هم که درباره احتمال تعیین سرپرست برای شهرداری تهران گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: ادامه کار شهرداران فعلی تا هنگام تصمیم گیری شورای شهر جدید برای عزل و یا ابقای آنها، منع قانونی ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: در ادوار گذشته نیز، شهردارانی که مشغول خدمت بودند تا زمان اتخاذ یک تصمیم مناسب از سوی اعضای شورای شهر، به طور طبیعی و به عنوان شهردار قانونی به فعالیت خود ادامه می دادند و بهتر است این روند از سوی اعضای جدید شورا، پیگیری شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: انتخاب سرپرست برای شهرداری در صورتی معنا می یابد که شهردار، بر اساس قانون از مسئولیت خود برکنار شده باشد و در شرایط فعلی که برای عزل یا ابقای قالیباف تصمیم‌گیری نشده است، استفاده از عنوان سرپرست برای او یا تعیین سرپرست جایگزین برای این مدیر توانمند منتخب شورای سابق شهر، ضرورت ندارد.

سخنگوی فراکسیون وفاق و کارآمدی مجلس هفتم در خصوص فشارهای خارج از شورا برای عدم تصمیم گیری مناسب برای انتخاب شهردار توسط شورای شهر، گفت: فشارهای خارج از شورای شهر موجب تضعیف این مجموعه در تصمیم گیری شده و دخالت های غیر منطقی و انتظارات مبتنی بر برخی روابط با اعضای شورا، استقلال این نهاد منتخب مردم را تضعیف می‌کند.

توصیه به اصولگرایان

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با اشاره به موضوع انتخاب شهردار تهران به اصولگرایان توصیه کرد که در هر موضوعی بنا را بر انسجام و اتحاد بگذارند.

به گزارش ایسنا، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با بیان این‌که اختلافات در پیکره‌ جریان اصولگرا ضربه وارد می‌کند و نهایتا آن را رو به تحلیل می‌برد، گفت: انتظار از مجموعه‌ اعضای شورای شهر تهران که اکثریت آن اصولگرا هستند این است که بحث اتفاق، انسجام و همگرایی در جریان اصولگرا را مقدم بر همه‌چیز بدانند.

خواسته مردم از شورای شهر

قائم مقام جمعیت ایثارگران هم گفت: مردم از شورای اسلامی سوم شهر تهران انتظار دارند در راستای حفظ وحدت و انسجام درونی اصولگرایان با رویکرد توجه ویژه به کارآمدی و خدمت رسانی، مدیریت شهری تهران را تثبیت نماید.

لطف الله فروزنده در پایان نشست هفتگی شورای مرکزی این جمعیت با اشاره به عواقب سوء فرسایشی‌شدن روند انتخاب شهردار افزود: افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های فعلی شهردار تهران رضایت نسبی دارند؛ بنابراین از شورای اسلامی سوم شهر تهران نیز انتظار می‌رود علیرغم برخی گله‌های منطقی، به انتخاب مدیریت شهردار تهران و تثبیت آن سرعت بخشد.

بهترین گزینه

نماینده تهران تاکید کرد: شهردار پایتخت علاوه بر ویژگی‌های مدیریتی باید از وجهه ملی نیز برخوردار باشد و در ابعاد ملی توانایی مدیریت داشته باشد.

سعید ابوطالب در گفتگو با مهر،سابقه مدیریت در امور شهری و سعی بر تثبیت مدیریت ها را از جمله ملاک‌های مهم در تعیین شهردار تهران عنوان کرد و افزود: مردم به اعضای شورای شهر رای دادند که عضو شورا باشند و شهردار را مشخص کنند و بر کار وی نظارت داشته باشند.

کد خبر 21441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز