سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه‌ شهری: مراسم اختتامیه دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران با حضوراعضای دور دوم و سوم شورای شهر، معاون استاندار، فرماندار، شهردارتهران، شهرداران مناطق و معاونان و مدیران شهرداری در تالار شورای شهر واقع در خیابان بهشت برگزار شد.

رئیس شورای شهر تهران در سیصد و شانزدهمین جلسه علنی شورا،  با ارائه گزارشی از عملکرد چهارساله این دوره از شورا گفت: شورای دوم در محیطی یأس آلود و نه چندان مناسب ناشی از شرایط دور اول شورا، آغاز به کار کرد ولی با همدلی و همکاری میان شورا و شهرداری توانست به شورایی یکدست و یکپارچه تبدیل شود و در حد توان خدمات خوبی را به شهروندان ارائه کند.

مهدی چمران از کارنامه  شورای دوم به خوبی یاد کرد ومواردی همچون، ارائه یک طبقه تراکم تشویقی،  بخشودگی تا 90 درصدی عوارض تجمیع پلاک های ریزدانه،  تقسیط بدهی مردم به شهرداری، تسهیلات ساخت و ساز برای حفظ  باغات،  تصویب طرح های جامع و تفصیلی، تصویب چشم انداز 20 ساله تهران ، طرح جامع توسعه اطلاعات و فن آوری،  طرح فرد و  زوج تردد خودروها، طرح خروج خودروهای فرسوده،  طرح گسترش محدوده طرح ترافیک، طرح مربوط به  خروج ادارات غیر ضرور از تهران را از جمله  مصوبات راهگشای دومین دوره شورای شهر تهران دانست.
وی با اشاره به برنامه‌های شورای دوم برای انتخاب شهردار تهران در دو مرحله، گفت: افتخار این را پیدا کردیم که در شورای دوم، یکی از سربازان بنام انقلاب (قالیباف) را که قبل از حضور در شهرداری، افتخارات بسیاری داشته‌اند، به عنوان شهردار تهران انتخاب کنیم.
وی در عین حال گفت:  تهران عقب ماندگی‌های فراوانی دارد و با یک  کار جهشی و بسیجی،  می‌توان شهر را ساخت. آنچه شورای دوم انجام داده، در حد اختیارات شوراها  بوده است که متاسفانه هر روز کمتر می‌شود.
رئیس شورای شهر با بیان اینکه شورای دوم تعامل بیشتری با دستگاههای دولتی و شهرداری داشته و ما شورای شهر هستیم نه شورای شهرداری گفت: ای کاش پیام امام ره  در مورد شوراها از سوی برخی مسئولان بهتر درک می‌شد. از سوی دیگر مسعود زریبافان عضو هیات رئیسه شورای دوم،  رعایت فضای تعامل، حفظ شورا و مردمی بودن را کلیدهای موفقیت شورای دوم دانست و از اعضای سومین دوره  نیز  خواست این موارد را به عنوان اصول کلیدی برای حفظ  جایگاه شورا مورد توجه قرار دهند. نادرشریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه دومین دوره  نیز گفت: تهران، امروز دیگر یک شهر بی برنامه و بی هدف نیست و طرح های جامع و تفصیلی و چشم انداز 20 ساله آن در شورای دوم به تصویب رسیده است . وی درعین حال از شورای اول نیز به نیکی یاد کرد و گفت: مقایسه شورای اول و دوم  کار درستی نیست زیرا ما بسیاری از اقدامات و تصمیمات شورای دوم را مدیون فعالیت دور اول هستیم.  این مراسم بعد از اعطای لوح تقدیر و قرآن نفیس به 14 عضو حاضر در جلسه توسط مهدی چمران، عباس شیبانی و محمد باقر قالیباف و گرفتن عکس یادگاری پایان یافت.
غیردولتی بودن شوراها
از سوی دیگر محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در حاشیه این مراسم ، غیر دولتی بودن شوراها و نهادهای مردمی را  به نفع شهر و شهروندان دانست.
وی در پاسخ به سئوالی در باره اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخاب شهردار توسط وزارت کشور نیز گفت: مهمترین وظیفه شوراها انتخاب شهردار است و هرچه شوراها غیر دولتی تر باشند به نفع شهر و شهروندان است. وی در باره عملکرد شورای دوم نیز خاطرنشان کرد:  می‌خواهم صادقانه بگویم  با وجود آن که تعدادی از اعضای شورای دوم  به شهردار شدن من رای مثبت ندادند ولی در طول این مدت موردی پیش نیامد که بحث‌های سیاسی وتغییر نگرش‌ها تاثیری در تصمیم گیری ها بگذارد.
شهردار تهران افزود:  به نظر من ضعف و چالشی که امروز در کشور وجود دارد مربوط به بحث کارآمدی  و مدیریت  است که باید مورد توجه اعضای شورای سوم شهر تهران قرار گیرد. علاوه بر کارآمدی که باید مورد توجه اعضاء  قرار گیرد، اصول دیگری همچون تقوا، جهاد و سابقه کاری و‌ تخصص نیز باید مورد توجه شورای سوم باشد. امیدوارم شورای سوم بتواند در اولین گام خود که انتخاب شهردار است موفق عمل کند.
مصوبات شورای شهر
در سیصد و شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران  طرح دوفوریتی برنامه ریزی استراتژیک شورای شهر بررسی و تصویب شد. در ماده واحده این طرح آمده است : با توجه به اهمیت و ضرورت برنامه ریزی برای تداوم فعالیت های شورای شهر تهران و سازماندهی بهتر و ارتقای کمی و کیفی عملکرد نهاد برنامه ریزی استراتژیک شورای شهر تهران که در چارچوب چشم انداز20 ساله شهر تهران تهیه و تنظیم شده است، تایید و تصویب می‌شود.
شورا همچنین لایحه تعیین قیمت بلیت مترو در سال 86 را از دستور کار آخرین جلسه خود خارج کرد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون های مربوطه ارجاع داد. در این جلسه همچنین جزئیات و جدول بودجه سال 86 نیز تصویب شد.

کد خبر 20427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز