یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

نقش برجسته «صحنه ازدواج شاپور اول ساسانی با ملکه آذر آناهیتا» در قالب یک نقش‌ برجسته با نام نقش‌برجسته «تنگه قندیل کازرون» در 15کیلومتری شمال غرب بیشاپور با وجود وعده‌ها و گفته‌های بسیار، هنوز هم مورد توجه قرار نگرفته و بدون حفاظت و پاسداری به حال خود رها شده و حتی مورد تخریب قرار گرفته است.

سنگ نگاره تنگه قندیل

سیاوش آریا فعال میراث فرهنگی و طبیعی با اعلام این خبر به ایسنا گفت: این سنگ‌نگاره در شهریورماه سال گذشته مورد دست‌اندازی افراد ناشناس قرار گرفت و بخشی از دیواره سمت راست و بخش پایینی آن تخریب شد.

وی افزود: قرار گرفتن این سنگ‌نگاره در حاشیه یک آبراه فصلی و دور از دسترس بودن آن موجب تخریب بیشتر و در معرض خطر قرار گرفتن این اثر تاریخی شده است. همچنین این سنگ‌نگاره در معرض آسیب‌های طبیعی مانند باد، باران و سیل است و نیازمند رسیدگی سریع است. آریا با اشاره به لزوم نصب حفاظ برای سنگ نگاره‌های این منطقه از کشور همانند آنچه در تنگه‌ چوگان انجام شده است، گفت: در روستای قندیل که فاصله بیشتری تا مرکز شهرستان کازرون دارد و یگان حفاظت هم کمتر به آن سرکشی می‌کند حفاظ برای سنگ‌نگاره‌ها نصب نشده و پس از گذشت پنج‌ماه از وعده‌های مسئولان و اقدام به تخریب سنگ‌نگاره توسط افراد ناشناس، این سنگ‌نگاره همچنان در خطر است.

این فعال میراث فرهنگی و طبیعی گفت: تنها راه حفاظت از نقش برجسته ازدواج شاپور اول ساسانی در تنگه قندیل قرار دادن آن در جداره‌ شیشه‌ای مخصوص است تا این اثر از گزند بلایای طبیعی در امان و دور از دست‌اندازی‌ها بماند.

براساس این خبر برخی باستان‌شناس‌ها معتقدند این سنگ‌نگاره که پشت سر کنده‌کاری شاه ساسانی «موبد موبدان» (کرتیر) حجاری‌ شده، ازجمله نفیس‌ترین و با ارزش‌ترین سنگ‌نگاره تاریخی تمدن ایران محسوب می‌شود، چون علاوه بر روایت تاریخی که درباره آن گفته‌اند، آن را می‌توان جزو معدود سنگ‌نگاره‌های باستانی ایرانی دانست که نگاره‌ای از یک زن ایرانی با پوشش ویژه به‌خود در آن کنده‌کاری شده است.

کد خبر 207666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز