گروه شهری: وضعیت میراث فرهنگی جزیره هرمز مناسب نیست.

جزیره هرمز

این جزیره نه‌تنها اداره میراث فرهنگی و گردشگری ندارد که هیچ دفتری نیز به‌عنوان نگهبانی از میراث فرهنگی و طبیعی این جزیره دایر نشده است. براساس آنچه خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است تنها یک نماینده از سوی استان هرمزگان در جزیره هرمز بدون در اختیار داشتن هیچ بودجه و طرح و برنامه‌ای مستقر است. براساس گزارش این خبرگزاری تنها سرکشی و تهیه گزارش وظیفه این نماینده میراث فرهنگی است.

احتمال داده می‌شود که حال و روز آثار تاریخی و گردشگری در جزیره هرمز خوب نباشد. زارعی که خود را نماینده اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان در جزیره هرمز معرفی کرده است به ایسنا گفت به همراه سه نفر دیگر که نگهبان قلعه پرتغالی‌ها هستند در جزیره‌ هرمز حضور داریم.

وی درباره اینکه آیا به‌عنوان نماینده اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان بودجه یا برنامه‌ای دارد؟ افزود: هیچ طرح یا بودجه‌ای نیست. تنها گزارش‌ها را می‌فرستم و کارها از اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان دنبال می‌شود.

زارعی در توضیح اینکه دقیقا به‌عنوان نماینده اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان هرمزگان چه کاری در جزیره هرمز انجام می‌دهد؟ گفت: فهرستی وجود دارد که هر‌ماه تاریخ نظارت بر آثار تاریخی جزیره در آن ثبت و به اداره میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان تحویل داده می‌شود. گزارش‌های تخریب نیز در همین فهرست ثبت می‌شود. وی پیگیری حفظ حریم خانه تاریخی «زعفرانیه» و دادن اخطار به مالک انبار خاک سرخ را که در حریم قلعه پرتغالی‌هاست نتیجه تهیه گزارش‌ها و تحویل آنها به اداره میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان خواند و گفت: این خانه که در نزدیکی قبرستان جزیره است 800 سال قدمت دارد و ثبت ملی هم شده که دقیقا از سال ثبت آن خبر ندارم اما ثبت تمام آثار تاریخی جزیره به بعد از سال1385 بازمی‌گردد.

به گفته وی، اکنون تنها حاشیه‌ای از خانه تاریخی زعفرانیه باقی مانده که تا پیش از نوروز نیز پارکینگ موتورها بود که در حال حاضر با فنس‌کشی‌های انجام شده پیرامون آن خبری از موتورها نیست. زارعی با اعلام اینکه در نامه‌ای به شهرداری جزیره هرمز خواسته است تا حریم خانه تاریخی زعفرانیه حفظ شود، گفت: شهرداری اعلام کرده است به مالکان خانه‌هایی که در حریم خانه تاریخی زعفرانیه قرار دارند اخطاریه‌هایی فرستاده شده است تا آنها از حریم این خانه تاریخی عقب نشینی کنند و زمینه مرمت این خانه توسط میراث فرهنگی فراهم شود.

زارعی همچنین درباره جابه‌جایی انبار خاک سرخ که سال‌هاست همسایه دیوار به دیوار قلعه پرتغالی‌ها شده است، گفت: چند وقت پیش اخطاریه‌ای برای صاحب شرکت «بوستان معدن»، مالک سوله خاک سرخ براساس گزارش‌هایی که از جزیره به استان هرمزگان فرستاده شده بود، ارسال شد و از تهران دستور جا به جایی انبار خاک سرخ صادر شد. به گفته زارعی، صاحبان شرکت و انبار خاک سرخ هرمز گفته‌اند درخواست از آنها برای جابه‌جایی انبار در دست بررسی است و پس از جلسه هیأت مدیره این شرکت درباره جابه‌جایی تصمیم گرفته می‌شود و نتیجه به ما اعلام می‌شود تا گزارش آن به استان و تهران فرستاده شود. قصر «بی‌بی گل» در هرمز نیز از دیگر بناهایی اعلام شده است که به‌دلیل بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی، به یک ویرانه تبدیل شده است.

زارعی نماینده میراث فرهنگی در جزیره هرمز از شنیدن خبر وجود این بنا در جزیره هرمز تعجب می‌کند و می‌گوید: اصلا قصری وجود ندارد. این قصر 200سال پیش از بین رفته و هیچ‌چیزی جای آن نیست و فقط مردم محلی گفته‌اند که در آن محل قصر وجود داشته است. وی درباره اینکه آیا ویرانه‌های این قصر وجود دارد یا پیمایشی در محل برای یافتن این قصر تا به‌حال انجام شده است؟ بیان کرد: تکه‌هایی از سنگ و ساروج باقی‌مانده، ولی تا به‌حال شناسایی صورت نگرفته است.

زارعی همچنین از وجود آب انبار «بی‌بی صورت» در جزیره هرمز که رها شده و در حال تخریب است ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: 11آب‌انبار در جزیره شناسایی شده‌اند که 10 آب‌انبار شماره ثبت دارند و نمی‌دانم آب‌انبار بی‌بی صورت کدام است؛ ولی یکی از این آب‌انبارها به شمار‌ه «3» روبه‌روی بخشداری هرمز قرار دارد و شهرداری جزیره هرمز نیز در کنار آن در حال ساخت فضای سبز است و به آب‌انبار هم آسیب زده که گزارش آن برای استان فرستاده شده است.

نماینده اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در جزیره هرمز درباره آب‌انبار نزدیک سوله خاک سرخ که در معرض تخریب قرار دارد، گفت: این آب‌انبار در میان درخت‌ها پوشیده شده بود و برای همین تا به حال ثبت نشده بود که اکنون آن‌را پیدا کرده‌‌ایم و در گزارش‌ها نیز ثبت شده است. براساس آنچه ایسنا نوشته است، نماینده میراث فرهنگی در جزیره هرمز از وجودکتیبه‌های قدیمی که مردم در میان زباله‌ها پیدا کرده‌اند یا از آنها در دیوارچینی اطراف مکتبخانه‌ها استفاده کرده‌اند، ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: کتیبه‌ها را ندیده‌ام، شما باید به جزیره بیایید، آدرس دقیق را نشان دهید تا بدانم کجا این اتفاق‌ها افتاده است.

کد خبر 209565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز