توقف در عملیات مرمت پل بند گرگر به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم سازه‌های آبی شوشتر در استان خوزستان موجب شد به تعداد و وسعت ترک‌های موجود در پل افزوده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرمت تونل بلیتی در سمت شرقی این مجموعه، بعد از ریزش ناگهانی هنوز تکمیل نشده است. براساس این گزارش، پل بند گرگر روی نهر گرگر، در شمال محوطه آسیاب‌های سازه‌های آبی شوشتر احداث شده است. این سازه علاوه بر عملکرد به‌عنوان سد، یکی از دروازه‌های مهم شوشتر بوده که بخش شرقی شهر را به بخش غربی متصل می‌کرده است. این پل بند با شماره 2914 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. مرمت پل بند گرگر به‌عنوان یکی از بخش‌های سازه، قرار بود آبان‌ماه 1391 به پایان برسد و این پل برای عبور و مرور مردم به‌طور کامل بازگشایی شود اما مرمت آن نه‌تنها تکمیل نشد بلکه متوقف هم شد. این در حالی است که برای مرمت این اثر ماه‌ها تلاش انجام شد تا مجوز ترک تشریفات مناقصه آن انجام شود و هرچه سریع‌تر مرمت آن آغاز شود.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان به مهر گفت: ترک‌هایی که در پل ایجاد و با قیر پر شده‌اند هر‌از‌گاهی باز می‌شوند. حتی سعی می‌شود که این درزها با ملات‌ها پر شوند اما پنهان کردن این درزها نه‌تنها مشکلی را حل نکرده بلکه بخش‌هایی از پل علاوه بر ریزش، نشست هم کرده و اختلاف سطح به‌وجود آمده است. مجتبی گهستونی گفت: رفت‌وآمد بسیار روی این پل تبعات زیادی دارد و خسارت‌های جبران‌‌ناپذیری برای مردم و میراث فرهنگی به‌وجود می‌آورد چرا که در بدنه پل سوراخ‌هایی ایجاد شده تا با تزریق بتن بخش‌های توخالی پر شده و استحکام بخشی در آن انجام شود اما این کار نیز اکنون متوقف مانده است و از آن تنها داربست‌های روی بدنه پل بند گرگر باقی‌مانده که سیمای ظاهری پل را نیز مخدوش کرده است.
براساس این گزارش، شرایط یکی از بخش‌های مهم سازه‌های آبی شوشتر به‌گونه‌ای است که کنار بند میزان و روی رودخانه گرگر بدون توجه به تعهدات بین‌المللی پل شناوری نصب شده که اکوسیستم این رودخانه تاریخی را تحت‌تأثیر قرار داده است.

سازه‌های آبی شوشتر تنها در بخش پل بند گرگر دچار بحران نیست چرا که مرمت تونل بلیتی که در سمت شرقی مجموعه آسیاب‌ها قرار دارد و کارش آبرسانی از پشت پل بند گرگر به آسیاب‌های ضلع شرقی مجموعه و سرریز اضافه آب رودخانه است نیز بعد از ریزش بخش‌هایی از آن هنوز تکمیل نشده است.

در حال حاضر تونل بلیتی دچار گسیختگی در بناست. پیمانکار این پروژه که مرمت پل‌بند گرگر را هم برعهده دارد به‌دلیل نبود اعتبار کار را متوقف کرده است بنابراین برای از سرگیری این مرمت اضطراری پیش‌بینی شده که به 3/5 میلیارد تومان بودجه نیاز باشد. از سوی دیگر توقف مرمت این پروژه باعث شده تا سیلاب‌های فصلی باعث از بین رفتن بخش‌هایی از تاسیسات شود. یکی از کارشناسان سابق پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با اعلام اینکه پیوستگی و ارتباط سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با یکدیگر، نتیجه شناخت دقیق نیاکان ما از نیازهای خود و نیز برنامه‌‌ریزی جهت بهره‌برداری از منابع خدادادی در اعصار آتی بوده است به مهر گفت: می‌توان مدعی بود که نظام آبی شوشتر نمونه کامل و موفقی از «آمایش سرزمین» است که حداقل از 25قرن پیش تا‌کنون باعث توسعه پایدار در منطقه شده است. حسین یوسفی‌فر افزود: با کمی مطالعه و دقت در عملکرد هر یک از بناهای آبی تاریخی شوشتر می‌توان به‌وجود ارتباط و تأثیر‌گذاری هر یک از آنها بر یکدیگر شد، به‌نحوی که اختلال در کار هر یک از آنها به بناهای دیگر منتقل می‌شود. این ویژگی منحصربه‌فرد سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در مقایسه با سازه‌های آبی تاریخی سایر کشورهای جهان است که شرایط ثبت آن را در فهرست میراث جهانی یونسکو مهیا کرده است.

هوازدگی، فرسایش، عوامل جوی و اقلیمی، عوامل گیاهی، عوامل بیولوژیک، آسیب‌های انسانی از قبیل احداث بناهای جدید با کاربری صنعتی، تخریب سازه‌های قدیمی و تبدیل فضاهای موجود به خرابه و زباله‌دانی، تغییرات شدید در سرعت و سطح جریان آب در زمان طغیان و یا فصول گرم و خشک ازجمله آسیب‌های عمده در این مجموعه تاریخی محسوب می‌شوند.

 

کد خبر 210395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز