سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

تخریب‌ بناهای تاریخی در یزد ادامه دارد. این بار کلنگ تخریب به جان خانه تاریخی دانشمندی در یزد افتاده است. این خانه در نزدیکی میدان امیرچخماق قرار دارد و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

تخریب‌ بناهای تاریخی


به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، این خانه سال‌هاست که بدون حمایت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل به مخروبه شده است. گردشگران بارها این خانه را در میان مجموعه‌ای از انواع زباله‌ها دیده‌اند. تا اینکه در چند روز گذشته اقداماتی برای تخریب و بازسازی این خانه از سوی مالکان شخصی انجام شده است.

مهدی زمان‌زاده، فعال حوزه میراث فرهنگی در یزد گفت: شواهد عینی نشان می‌دهد که این خانه به‌دلیل ساخت و‌سازی‌ که در همجواری آن صورت می‌گیرد، در حال تخریب است. وی با اشاره به اینکه این خانه به خانه بحری هم شناخته می‌شود افزود: خانه تاریخی دانشمندی قدمتش به دوره قاجاریه برمی‌گردد که به شماره 14254به ثبت آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زمان‌زاده ادامه داد: این خانه در همجواری تکیه امیرچخماق یزد قراردارد که معماری آن چشم هر گردشگری را به‌خود جذب می‌کند. این فعال حوزه میراث فرهنگی همچنین با اشاره به اینکه تعرض جدی به این خانه تاریخی وارد شده است، افزود: فعالان حوزه میراث فرهنگی یزد خواهان برخورد جدی دستگاه‌های متولی با اینگونه تعرض‌ها هستند. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در طرح تفصیلی جدید یزد، وسعت بافت قدیم به 519هکتار تقلیل یافته و محدوده‌ای به عمق 250متر در امتداد ضلع شرقی بلوار بسیج به بافت اضافه شده که قرار است از این به بعد ملاک عمل شهرداری یزد در مورد کاربری‌ها، گذربندی‌ها و تراکم‌های ساختمانی، ضوابط ساخت‌وساز و... در بافت قدیم باشد.

کد خبر 212924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز