سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: هیچ کشوری پرونده‌ای با موضوع «بادگیرها» در یونسکو ثبت نکرده است.

سیدمسعود علویان‌صدر درباره‌ اخباری که به ‌تازگی با موضوع ثبت بادگیرهای ایرانی توسط کشور امارات در یونسکو منتشر شده است، گفت: بادگیرها به‌عنوان یکی از شاخص‌های ایرانی و اسلامی متعلق به ایران هستند و همیشه به نام کشور ایران جاودانه خواهند ماند.وی افزود: از قرن پنجم هجری قمری این الگوی معماری به‌عنوان یکی از شاخص‌های تکنیکی مورد استفاده بوده و تا‌کنون هیچ کشوری برای ثبت جهانی آن را به یونسکو ارائه نکرده است و من فهرست تمام پرونده‌ها را در اختیار دارم.

علویان صدر با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار پرونده بادگیرها همزمان با ثبت باغ‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی به‌عنوان فضای الحاقی به باغ دولت‌آباد یزد به ثبت رسید، گفت: اکنون به‌دنبال این هستیم تا علاوه بر شهر تاریخی یزد،‌ تکنیک ساخت بادگیرها را نیز در فهرست میراث جهانی ثبت کنیم. معاون میراث فرهنگی کشور همچنین با اشاره به آماده بودن هفت پرونده میراث معنوی برای ثبت در فهرست میراث جهانی،‌ افزود: سال آینده، پرونده «طب سنتی» از سوی ایران در یونسکو مطرح می‌شود و دو سال بعد از آن (1394) این هفت پرونده براساس اولویت‌ها که به‌نظر ما «بادگیرها» در اولویت هستند، برای ثبت در فهرست جهانی میراث معنوی پیشنهاد می‌شوند.

 

کد خبر 204069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز