سی و هفتمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در حالی در کشور کامبوج برگزار می‌شود که 2پرونده ایران برای ثبت در فهرست جهانی نیز به این اجلاس راه یافته است.


2پرونده ایران در این اجلاس، روستای دستکند میمند کرمان و پرونده جهانی‌شدن کاخ گلستان است که از مدت‌ها پیش خبرساز شده است.

اجلاس یونسکو که قرار است در آسیای جنوب شرقی برگزار شود به بررسی این دو پرونده از ایران می‌پردازد تا مشخص شود سرانجام پس از سال‌ها تلاش برای ثبت جهانی کاخ گلستان و هزینه کلان برای تهیه این پرونده و همچنین روستای دستکند میمند کرمان که از شگفتی‌های کهن معماری بشر است به میراث جهانی بشر ورود خواهند کرد یا تنها روستای میمند است که شانس حضور در این فهرست را خواهد یافت؟

2سال پیش که زمزمه ثبت جهانی‌شدن‌ کاخ گلستان به میان آمد هزینه‌های هنگفتی برای جهانی‌شدن این کاخ در شورای مشترک میراث فرهنگی و شهرداری به‌منظور تسریع در روند تهیه پرونده جهانی‌شدن کاخ گلستان برای ارائه به یونسکو شد، اما اکنون کارشناسان میراث فرهنگی از احتمال رد شدن پرونده کاخ گلستان برای ثبت در فهرست میراث جهانی بشر خبر داده‌اند.

درصورتی که پرونده کاخ گلستان از سوی یونسکو مورد تأیید قرار نگیرد همه فعالیت‌ها از روند محوطه‌سازی‌ اطراف این اثر تا مرمت‌های انجام شده در این کاخ که حرف و حدیث‌های کارشناسی بسیاری را برانگیخته بود تنها مصرف داخلی خواهد داشت؛ علاوه بر این براساس شنیده‌ها بیش از یک میلیارد تومان بدهکاری نیز بر جای خواهد گذاشت.

نمایندگان ایران برای حضور در اجلاس سی و هفتم کمیته میراث جهانی یونسکو 2روز پیش براساس آنچه خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر کرده است به سوی کامبوج حرکت کرده‌اند تا در اجلاس یونسکو و در حضور داوران این سازمان جهانی از 2پرونده‌ «مجموعه‌ فرهنگی - تاریخی کاخ گلستان» و «روستای تاریخی دستکند میمند» دفاع کنند تا درصورت موافقت یونسکو تعداد آثار ثبت جهانی شده ایران به 17اثر برسد.

اینجا در تهران و تنها یک روز مانده به شروع اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو، یک کارشناس میراث فرهنگی اعلام کرده که به‌دلیل برخی مشکلات که در پرونده کاخ گلستان به‌وجود آمده ممکن است تنها پرونده روستای تاریخی دستکند میمند به فهرست جهانی افزوده شود.

این موضوع را احمد محیط طباطبایی، نایب‌رئیس ایکوم و کارشناس باسابقه میراث فرهنگی درخصوص پرونده کاخ گلستان به خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرده است. محیط طباطبایی با ابراز نگرانی از ردشدن کاخ گلستان در داوری کمیته میراث جهانی یونسکو گفت: احتمال اینکه این پرونده رد شود، وجود دارد مگر اینکه رایزن‌های فرهنگی ایران بتوانند به بهترین شکل از این پرونده برای ثبت در میراث جهانی یونسکو دفاع کنند.

این کارشناس میراث فرهنگی، دلیل اصلی مردودخواندن پرونده کاخ گلستان از سوی یونسکو را بسته‌شدن دفتر کمیته ثبت جهانی کاخ گلستان در یونسکو دانست و گفت: بعد از تغییر مدیریت کاخ گلستان، به دلایلی که هنوز هم مشخص نیست دفتر کمیته ثبت جهانی یونسکو به دستور مدیریت جدید آن بسته شد و این یک امتیاز منفی در این پرونده محسوب می‌شود. از طرف دیگر گفته می‌شود در حال حاضر بحث‌های بسیاری در مورد حریم کاخ گلستان و استانداردسازی آن وجود دارد. اگر پرونده کاخ گلستان با حریمی تخریب شده به وسیله ساختمان قوه قضاییه به یونسکو برده شود، شانسی برای ثبت ندارد.

براساس آنچه خبرگزاری میراث فرهنگی اعلام کرده در اجلاس کامبوج با توجه به بازدیدی که حدود یک‌ماه پیش کارشناسان یونسکو از میدان نقش‌جهان اصفهان داشتند، آخرین وضعیت این محوطه‌ جهانی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه حدود 10سال از قرار گرفتن منظر فرهنگی - تاریخی بم در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو گذشته است وضعیت این پرونده نیز به‌احتمال زیاد تغییرکند.

کد خبر 218860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز