کشاورزان خوزستانی برای کاشت صیفی جات به محوطه باستانی 6هزارساله ارجان رفته‌اند تا پس از مداخلات گسترده شرکت نفت و سیمان آنها هم با کاشت گوجه و خیار در این محوطه باستانی کشور آسیبی جدی به آن بزنند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، فعالان میراث‌فرهنگی، هجوم کشاورزان و کاشت بی‌رویه محصولات کشاورزی چون گوجه و خیار را تعرضی جدی به یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی خوزستان می‌دانند. براساس این گزارش زخم‌های محوطه باستانی ارجان، هنوز از استخراج و اکتشافات شرکت نفت و درختکاری شرکت سیمان ترمیم نیافته که هجوم یکباره کشاورزان برای کاشت صیفی‌جات، زخم کهنه این محوطه باستانی را دوباره زنده کرد. این درحالی است که یافته‌های باستان‌شناسی قدمت این محوطه را 6‌هزار سال تخمین زده است. با این حال، گفته می‌شود هنوز برنامه جدی‌ای برای مقابله با تعرض‌های بی‌امان در ارجان وجود ندارد.

محوطه باستانی ارجان با وسعت حدود 500 هکتار در کنار رودخانه مارون در 12کیلومتری شمال شرقی بهبهان واقع شده است. در نخستین مطالعات پیرامون شهر قدیم ارجان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان (224-652 میلادی) نسبت داده شده ولی در سال 1316 خورشیدی در نزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد کشف شد که باب جدیدی در باستان‌شناسی این محوطه تاریخی گشود.

از سوی دیگر، یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی جام طلایی ارجان است. شکل حلقه طلایی قدرت ارجان تجسمی از یک لوتوس نیلوفر آبی است که حامل پیام‌های ذهنی و اساطیری است. باستان‌شناسان معتقدند که تاکنون نظیر این حلقه طلایی در هیچ‌یک از حفاری‌های علمی به‌دست نیامده است. باتوجه به یافته‌های ارزشمندی که از این محوطه به‌دست آمده اما حفاظت‌‌ و رسیدگی متولیان میراث‌فرهنگی نه‌تنها درخور این منطقه نبوده که هم‌اکنون ارجان با موجی از تعرض‌ها وضعیت بحرانی را سپری می‌کند. مختاریان رئیس انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی بهبهان دررابطه با وضعیت نگران‌کننده محوطه باستانی ارجان گفت: درحال‌حاضر مهم‌ترین مسئله‌ای که محوطه باستانی ارجان با آن مواجه است، هجوم یکباره کشاورزان برای کاشت صیفی‌جاتی از قبیل خیار و گوجه است.

به‌اعتقاد وی، کاشت بی‌رویه صیفی‌جات توسط کشاورزان و روستاییان سبب نفوذ آب به قدیمی‌ترین بخش ارجان می‌شود؛ بخشی که قدمت آن به‌گفته باستان‌شناسان به دوره عیلامی هم می‌رسد. هم‌اکنون کشاورزان در مهم‌ترین قسمت‌های تاریخی ارجان و در کنار کوه خوئیز مشغول فعالیت و کاشت صیفی‌جات هستند. وی همچنین از تهدیدات بی‌امان تپه سبز گفت: با اینکه ‌تپه سبز به شماره907 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده باز هم شاهد کشت کشاورزان در این منطقه هستیم. این درحالی است که زیر این تپه قصر دوره اشکانیان قرار گرفته است.

او تأکید کرد: اعتراض‌هایی که از سوی کشاورزان مشغول به‌کار تپه سبز شد حتی منجر به جریمه 200هزار تومانی شد اما آنها بی‌توجه به جریمه‌ها و شکایت‌ها همچنان مشغول کشت هستند. مختاریان افزود: باستان‌شناسان مختلفی از محوطه باستانی ارجان بازدید و کاوش کردند اما هیچ‌یک از این بازدیدها مانع از تخریب‌ها نشد.

 

کد خبر 219013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز