خانه تاریخی آراکلیان یکی از بناهای قابل ثبت در فهرست میراث ملی است که مالک فعلی آن، قصد دارد بنا را به آپارتمانی چندطبقه تبدیل کند.

خطر تخریب  زیر گوش خانه تاریخی آراکلیان

 به همین دلیل شهرداری رشت برای تخریب و دادن مجوز ساخت به مالک، از میراث فرهنگی استان گیلان استعلام خواسته است. به گزارش خبرگزاری مهر، خانه تاریخی ژنی آراکلیان بانوی ارمنی ساکن در محله استادسرا در شهر رشت ازجمله بناهای ارزشمندی است که قدمت آن مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول برمی‌گردد و به اسم مالک قدیمی‌اش، خانم ژنی آراکلیان نامگذاری شده است.

این بنا دارای حیاط نسبتا بزرگی در سمت جنوبی و یک حیاط کوچک‌تر در سمت شمال است و بنای خانه به‌صورت شمالی - جنوبی در بین این دو حیاط با کف فرش قلوه‌سنگ قرار دارد. ورود به حیاط از طریق در چوبی با سردر آجری ساده امکان‌پذیر است. اما این بنای تاریخی که در بافت تاریخی رشت و در همسایگی خانه میرزا کوچک خان جنگلی قرار دارد، به‌عنوان یکی از خانه‌های دارای ارزش و قابل ثبت شناسایی شده است ولی تا‌کنون به فهرست میراث ملی اضافه نشده چون مالکان بعدی این خانه، اجازه ورود کارشناسان میراث فرهنگی را برای بررسی خانه و تکمیل پرونده آن نمی‌دادند به همین دلیل روند ثبت آن به تعویق افتاد.

مالکان این خانه که قصد تخریب ساختمان این زمین 700مترمربعی را دارند، می‌خواهند آپارتمانی بزرگ را به جای این بنا بسازند، به همین دلیل نیازمند کسب اجازه از شهرداری رشت بودند، اما چون محدوده محله استادسرا جزو بافت تاریخی شهر به‌حساب می‌آید، شهرداری نامه‌ای را به اداره میراث فرهنگی استان گیلان زد، تا برای دادن مجوز تخریب خانه، از میراث فرهنگی استعلام بگیرد و در نهایت نظر کارشناسان سازمان را برای تعداد طبقات آن بگیرد. از آنجا که این خانه قابلیت ثبت در فهرست میراث تاریخی را دارد، تاکنون این اداره کل، جوابی به نامه شهرداری نداده، چرا که معتقد است باید برای حفظ آن کوشید. اما دوستداران میراث فرهنگی در استان گیلان نگران تخریب شبانه خانه هستند چرا که از این دست اتفاقات در شهر رشت به وفور دیده شده است.

دوستداران میراث فرهنگی به خبرگزاری مهر اطلاع داده‌اند که این خانه حداقل به میزان یک میلیارد و 400میلیون تومان خریداری شده، درحالی‌که به‌دلیل قرارگرفتن در بافت تاریخی، مجاورت با خانه میرزاکوچک خان جنگلی و دوره تاریخی خانه، می‌توان با حفظ و نگهداری از آن، این خانه را نه‌تنها به یک مکان تفریحی، فرهنگی و گردشگری تبدیل کرد بلکه با مرمت آن، علاوه بر ارزش معنوی، بر ارزش مادی آن نیز اضافه کرد.

 

کد خبر 220774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز