مدیر تدوین پرونده‌های میراث جهانی گفت: ایران با پیشنهاد ثبت جهانی منظر فرهنگی و تاریخی روستای میمند توانست برای نخستین‌بار بحث مناظر فرهنگی کویری را در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح کند.


محمدحسن طالبیان به خبرگزاری مهر گفت: منظر فرهنگی در دنیا موضوع جدیدی است که تنها در 8سال اخیر وارد حوزه میراث فرهنگی شده است. برخی کارشناسان یونسکو با مناظر فرهنگی تاریخی در همه جهان آشنا نیستند به همین دلیل درکی از یک منظر فرهنگی کویری نداشتند. بنابراین در اجلاس کمیته میراث جهانی نسبت به این موضوع اعتراض کردیم و گفتیم که نباید مناظر فرهنگی و کویری و تاریخی ایران با آنچه تاکنون در حوزه اروپا به ثبت رسیده، مقایسه شود چرا که شرایط کویری در خاورمیانه متفاوت بوده و هر درخت در کویرهای اینجا به معنی بهشت است.

وی گفت: با توضیحی که در این رابطه دادیم آنها کاملا با تفاوت میان مناظر آشنا شدند به‌ویژه کشورهایی مانند عراق و هندوستان و امارات. به گفته وی، درباره پرونده میمند نیز می‌گفتند چرا این منظر تاریخی کوچک است درحالی‌که 7هزار هکتار بود ولی به‌نظر آنها کوچک می‌آمد. متأسفانه اشتباهاتی هم در جریان کار وجود داشت مانند اینکه 21قنات در پرونده درج شده بود که در واقع 2قنات در میمند وجود دارد.

کد خبر 223179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز