شکل شاه عنوان سنگ نگاره‌ای از دوران قاجار است که در فهرست میراث ملی کشور نیز به ثبت رسیده است، اما در ماه‌های اخیر صورت این نقش برجسته ثبت ملی شده کشور، محلی برای بالارفتن کوهنوردها و سنگ‌نوردها شده است.

تخریب عمدی چهره‌های  نقش برجسته تاریخی شکل شاه

براساس گزارشی که دیروز در مهر منتشر شد نقش برجسته شکل شاه که سنگ‌نگاره‌ای قاجاری از ناصرالدین‌شاه در یک راه ساسانی و در ضلع غربی تونل وانا شهرستان آمل قرار دارد توسط تخریب‌کنندگان آثار تاریخی و فرهنگی کشور آسیب‌دیده است.نقش برجسته شکل شاه که به شماره 6272 در سال81 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد یکی از با ارزش‌ترین و زیباترین سنگ‌نگاره‌های دوره قاجار است که در ماه‌های اخیر چهره ناصرالدین شاه در آن به‌صورت عمدی تخریب شده است.

براساس این گزارش اکنون سنگ‌نبشته قاجاری در جاده ساسانی آمل به لحاظ صیانت و نگهداری در وضعیت نابسامانی قرار دارد، به‌نحوی که مدتی پیش بخشی از چهره‌های شاهزادگان قاجاری نقش‌شده در این سنگ نگاره به‌صورت عمدی تخریب شده است. همچنین با آنکه این اثر تاریخی ارزشمند سال‌هاست در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، هنوز هیچ نگهبان و مسئولی برای حفاظت از آن وجود ندارد.

این سنگ نگاره در یک راه تاریخی قرار گرفته است و هنوز بخش‌های سالم و بسیاری از طاق‌ها، راه و چند پل، چشمه و بند ساسانی در همجواری این سنگ نگاره وجود دارد.با این حال نبود نگهبان یا حتی یک تابلوی هشدار‌دهنده در کنار این اثر سبب شده گروه‌هایی که برای کوهنوردی، سنگ نوردی یا برای بازدید از این سنگ نگاره به آن منطقه سفر می‌کنند، بدون رعایت موازین و اصول رفتار با اثر تاریخی، از روی سنگ‌ها بالا بروند و صدمات جبران ناپذیری به این اثر تاریخی وارد کنند.

 

کد خبر 224706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز