گروه شهری: گردشگر نماها در پاسارگاد این بنای باستانی به ثبت جهانی رسیده در کشور را با ترقه‌های دست‌ساز از آن نوع که در چهارشنبه آخر سال به بهانه شادمانی‌های خیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مورد حمله قرار دادند تا بدین‌ترتیب لکه‌ای سیاه بر بنای آرامگاه کورش پادشاه باستانی ایران بر جای بگذارند.

پاسارگاد


خبرگزاری‌های کشور با انتشار تصویر لکه سیاه بر جای مانده از مواد محترقه دست ساز بر این بنای باستانی که نوروز هر سال پذیرای ده‌ها هزار گردشگر ایرانی و غیرایرانی است این رفتار را مورد نکوهش قرار دادند. چند روز بعد از این اتفاق رسانه‌ها خبر از آتش‌سوزی عمدی در بازار تاریخی ماسوله دادند و اعلام کردند که بخشی از این بازار زیبا در بافت ثبت ملی شده روستای تاریخی ماسوله در آتش‌سوزی عمدی از میان رفته است.

لزوم راه‌اندازی سیستم مکانیزه

درخصوص پرتاب مواد محترقه به سمت بنای ثبت جهانی شده پاسارگاد که آرامگاه کورش نیز شناخته می‌شود، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس تأکید کرده است که با راه‌اندازی سیستم ورودی مکانیزه در محوطه‌های تخت جمشید و پاسارگاد، از بروز اتفاقاتی همچون پرتاب ترقه به سمت آرامگاه کورش می‌توان جلوگیری کرد.

محوطه تاریخی پاسارگاد در لحظه تحویل سال نو با ازدحام جمعیت نسبتا زیادی روبه‌رو بود و در میان همین شلوغی و ازدحام، فردی مواد محترقه دست ساز را به سمت آرامگاه کورش پرتاب کرد و موجب برجای ماندن لکه‌ای سیاه بر این بنای جهانی شد. براساس گزارش‌ها پرتاب‌کننده مواد محترقه دست ساز در بین جمعیت ناپدید شد و مسئولان حفاظت نیز قادر به یافتن پرتاب‌کننده مواد محترقه نشدند.

فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در این خصوص به ایسنا گفت: در هر محوطه تاریخی احتمال دارد چنین اتفاقی رخ دهد، به‌ویژه اگر ازدحام جمعیت وجود داشته باشد. نمی‌توان به تعداد بازدید‌کنندگان نیروی حفاظتی گذاشت یا تمام افراد را تفتیش کرد ولی در عین حال برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی باید توجه و نظارت بیشتری داشته باشیم.

مردم از آثار تاریخی مراقبت کنند

به گفته وی، سیستم ورودی جدیدی که برای محوطه تخت‌جمشید درنظر گرفته شده به‌دلیل برخورداری از اشعه ایکس، به کنترل ورود و خروج‌ها به محوطه کمک زیادی خواهد کرد. قرار بود این سیستم ورودی زودتر آماده شود ولی به دلایلی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است اما تا یکی دو‌ماه دیگر تکمیل می‌شود. فعالی با تأکید بر اینکه نصب و راه‌اندازی این نوع ورودی در محوطه پاسارگاد هم دنبال خواهد شد، گفت: مردم باید بدانند این آثار تاریخی متعلق به آنهاست و باید خودشان هم مراقبت لازم را داشته باشند. فرد ناشناسی هنگام تحویل سال نو با پرتاب یک نارنجک دست‌ساز، که معمولا در چهارشنبه سوری استفاده می‌شود، دیوار مقبره کورش را مورد اصابت قرار داد و آن را سیاه کرد.

خبرگزاری میراث فرهنگی نیز گزارش داد که پس از انفجار ماده محترقه و سیاه شدن دیوار مقبره کورش فردی که قصد داشت سیاهی ناشی از احتراق را تمیز کند، توسط نگهبانان پاسارگاد پایین آورده شد.

آتش نوروزی در بازار ماسوله

در سوی دیگر، در شمال ایران سیاهی ناشی از آتش‌سوزی عمدی در بازار تاریخی ماسوله همچنان پایدار است. محمدتقی شعبانی یک مقام مسئول در اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان که خبر عمدی بودن حادثه‌ آتش‌سوزی در بازار تاریخی ماسوله را به ایسنا اعلام کرد، عمدی بودن این آتش‌سوزی را براساس گزارش کارشناسان واضح دانست و گفت: بررسی‌های لازم درباره مظنونان از سوی نهادهای ذی‌ربط در دستور کار قرار دارد.

به گفته مسئول امور فرهنگی و ارتباطات اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان، بازار ماسوله مجموعه‌ای بالغ بر 120واحد است که کارکنان و مسئولان پایگاه و یگان حفاظت میراث فرهنگی ماسوله از همان ابتدای آتش‌سوزی، با همکاری اهالی منطقه همه‌ تلاش خود را برای مهار آتش‌سوزی انجام دادند.

وی افزود: با توجه به ریخت‌بندی منحصر به فرد معماری و شهرسازی در این شهر تاریخی، بهره‌گیری از شیوه‌های متداول اطفای حریق امکان‌پذیر نیست و اداره‌کل مدیریت بحران استان نیز برنامه‌ریزی لازم را برای مواجهه با موارد مشابه در دستور کار دارد.

کد خبر 207459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز