معاون میراث فرهنگی کشور در هفتمین اجلاس سراسری ثبت، بر اندیشه‌های فرازمینی و فرامکانی تأکید کرد و گفت: تار ایرانی توانسته یک گستره بزرگ جغرافیایی را در بربگیرد.

 اگر تار به نام آذربایجان ثبت شده، در واقع ایجاد قرابت بین‌المللی شکل گرفته. وقتی کشوری میراثی را در قلمرو خود قرار می‌دهد باید بپذیریم و بها دهیم؛ چرا که نه‌تنها رقابتی به میان نیامده که تعاملی سازنده برای ایجاد قرابت‌های فرهنگی شکل گرفته است.

مسعود علویان صدر با بیان اینکه میراث معنوی و تنوع فرهنگی ایران تهدید نیست، گفت: میراث معنوی و تنوع فرهنگی ایران فرصت است؛ بستری است که می‌تواند انسجام اجتماعی را به ارمغان بیاورد به‌گونه‌ای که همه تنوع‌ها در قالب وحدتی منسجم هدایت ‌شود. وی افزود: وقتی از تار ایرانی صحبت می‌شود با اینکه لغتی فارسی است اما توانسته گستره بزرگ جغرافیایی را به‌خود اختصاص و شکل‌های مختلف فرهنگی را در خود جای دهد. این منشا را باید با عشق پذیرفت.

علویان صدر گفت: باید میلیاردها پول بدهیم تا آثار و مفاخر ما را معرفی کنند. آنچه ما اعتقاد داریم ظرفیت شناسی حوزه فرهنگی است، به این ظرفیت باید بها داد و ثبت گام اساسی این ظرفیت ناملموس به شمار می‌رود.

آتوسا مومنی، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی نیز در این همایش با بیان اینکه علویان صدر معاون میراث فرهنگی مبتکر و معمار نهضت ثبت است به تعداد پرونده‌های ثبت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 777پرونده در فهرست میراث معنوی جای گرفته است. مومنی ادامه داد: هم‌اکنون سطح پرونده‌های میراث معنوی بسیار بالاتر از اجلاس‌های پیشین است. فرصتی که سبب می‌شود به بررسی ایران بزرگ بپردازیم و دایره‌المعارفی از میراث ملی و معنوی جمع‌آوری کنیم.

 

کد خبر 198768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز