ساخت و سازها در شهر باستانی شوش درحالی‌که موضوع ارسال پرونده ثبت جهانی آن به یونسکو اعلام شده است، شدت گرفت.

خبرگزاری میراث فرهنگی دیروز در گفت‌وگویی با مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی در خوزستان با تأکید بر اینکه هنوز مصوبه تعیین عرصه و حریم این شهر تاریخی ابلاغ نشده است، اعلام کرد: تشکیل شورای‌عالی راهبردی برای پیشبرد پرونده ثبت جهانی شوش ضروری است.

براساس این گزارش، تعیین حریم و عرصه شوش به وسعت 1200هکتار که قسمتی از آن حریم درجه یک دارد تاکنون ابلاغ نشده است. از سوی دیگر مسئولان شهری به همان تعیین حریم و عرصه400هکتاری که در زمان جنگ مصوب شده پایبند نیستند. مجتبی گهستونی دبیر انجمن تاریانا خوزستان از دوستداران میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به اهمیت این شهر تاریخی و ساخت و سازهای گسترده می‌گوید: باتوجه به ساخت و سازهای گسترده در شوش، همچنان شاهد مقاومت مسئولان محلی و استانی در مقابل ابلاغ تعیین حریم و عرصه این شهر تاریخی هستیم. موضوعی که سبب شده اداره کل میراث فرهنگی خوزستان هم با چالش‌هایی مواجه شود. وی افزود: وقت‌کشی‌هایی که درخصوص ابلاغ تعیین حریم شوش انجام می‌گیرد سبب می‌شود که مراحل ساخت هتل امیرزرگر، بانک، پارکینگ و... سرعت بیشتری پیداکند و این موضوع در زمان ثبت جهانی شوش موانع جدی را بر سر راه ثبت پرونده قرار می‌دهد.

به‌گفته گهستونی، هم‌اکنون که شوش برای ثبت جهانی دومین محوطه تاریخی خود پس از چغازنبیل خیز برمی‌دارد. در کنار همه ناملایمات می‌توان امیدوار بود که درصورت تقویت سطح مطالعات و انجام دیگر امور فنی از لحاظ اعتباری و نیروی انسانی ماهر، پرونده بدون نقصی به شورای ثبت‌جهانی ارائه شود تا در نخستین نظر با آرای اکثریت اعضای شورا ثبت‌جهانی شود. در این میان ابلاغ مصوبه حریم و عرصه شوش در بهبود وضع محوطه و رفع چالش‌ها و دستیابی به تعیین ضوابطی برای توسعه شهری و برنامه‌ریزی برای نگهداری و بهره‌برداری از محوطه‌های تاریخی تأثیر بسزایی خواهد داشت. دبیر انجمن تاریانا می‌گوید: این تبعیض‌ها موجب اعتراض مردم شده است. درصورتی که با داشتن تعیین عرصه و حریم می‌توان براساس ضوابط عمل کرد. به اعتقاد گهستونی، در سال‌های اخیر مدیریت ناکارآمد شوش نیز مشکلات فراوانی را در این شهر تاریخی به‌وجود آورده است. بنابراین در چنین شرایطی تشکیل شورای‌عالی راهبردی و یا شورای مدیریت در پایگاه شوش، استفاده از نظرات کارشناسان ارشد باستان‌شناسی و مرمت و معماری در سطح ملی در روند ثبت جهانی شوش بسیار مؤثر است.

کد خبر 231936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز