کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران دیروز با ارسال اسنادی به روزنامه همشهری اهمال بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی را موجب شکسته شدن حریم کاخ گلستان تهران و خروج این اثر از فهرست آثار جهانی یونسکو اعلام کرد.


این کمیته اعلام کرد: تا قبل از ثبت جهانی، کارشناسان به ارتفاع ساختمان شماره2 قوه‌قضاییه در کنار و سرای دلگشا در حریم کاخ گلستان ایراداتی داشتند و اذعان می‌کردند که باید نیم طبقه ساختمان شماره2 قوه‌قضاییه تخریب شود و حدارتفاعی مجتمع جدید نیز نباید به منظر و حریم کاخ آسیبی وارد کند و تأکید کارشناسان یونسکو بیشتر روی سرای دلگشا بود.

برهمین اساس در راستای اخطارهای کارشناسان یونسکو، علویان صدر معاون پیشین میراث فرهنگی کشور تعاملات صورت گرفته بین شورای شهر تهران و شهرداری تهران در جلسه مورخ 2/11/1391کمیسیون ماده 5شهر تهران و در بند15 شماره 514 این صورتجلسه، حد ارتفاعی سرای دلگشا را اینگونه معین می‌کنند: «... مقرر شد تا عمق 30متر (از بر خیابان 15خرداد) پلاک مذبور (سرای دلگشا به پلاک ثبتی 1697/17029) به ارتفاع 5/10متر و بعد از آن حداکثر به ارتفاع 12متر طراحی و اجرا شود.»

پس از این جلسه، کارشناسان نظر موافق خود در زمینه ثبت جهانی کاخ گلستان را اعلام کردند و این اثر ثبت جهانی شد و قرار شد ارتفاع ساختمان شماره2 قوه قضاییه نیز پس از ثبت، کمتر شود. اما درست 41روز بعد از جلسه کمیسیون ماده 5و ابلاغ حد ارتفاعی به محمد ترامشلو مالک سرای دلگشا، وی بار دیگر به دیوان عدالت اداری شکایت کرد. دادخواست شعبه اول دیوان عدالت اداری به میراث فرهنگی ارسال می‌شود اما این بار به جای اینکه ابلاغیه به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران طبق رویه معمول ابلاغ شود، به میراث فرهنگی کشور ابلاغ می‌شود و نامه به امید غنمی مدیرکل حقوقی میراث فرهنگی کشور ارجاع داده می‌شود.

اداره کل حقوقی میراث فرهنگی استان تهران به‌عنوان مسئول دفاع در این پرونده، از ابلاغیه دیوان عدالت اداری تا 6شهریور‌ماه بی‌اطلاع بود؛ تا آنجا که از طریق مراجعه وکیل اداره کل حقوقی شهرداری تهران جهت گرفتن مدارک ثبتی پرونده سرای دلگشا و حریم کاخ گلستان، این اداره کل از شکایت صورت گرفته و دادگاه برگزار شده در اسفند 91، بعد از 7‌ماه مطلع می‌شود و با مراجعه به شعبه دیوان عدالت اداری دادخواستی را در مورخ 10/6/92به شماره 8391 در این شعبه ثبت می‌کند تا از پرونده حریم کاخ گلستان و رأی کمیسیون ماده 5دفاع کند اما رأی اولیه دیوان عدالت اداری در آن تاریخ صادر شده بود. کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران امید غنمی مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی را پاسخگوی اصلی در موضوع اهمال بر سر صیانت از حریم کاخ گلستان اعلام کرده و افزوده است: این خطر وجود دارد که به‌دلیل زیرپاگذاشتن تعهدات در قالب بنای ثبت جهانی شده کاخ گلستان، رویه ثبت جهانی آثار ایران در سازمان یونسکو متوقف شود و مسئولان باید پاسخگوی این موضوع باشند!

امید غنمی مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی نیزبه خبرگزاری مهر گفت: ارتفاع مجاز برای ساخت‌وساز در آن محدوده از 20سال پیش تاکنون 5/7متر بوده و اگر کسی بالاتر از این حد ساخت‌وساز کرده، مجوزش باطل است. من به‌طور اتفاقی از این موضوع باخبر شدم. به همین علت میراث فرهنگی استان تهران را در جریان قرار دادم و اسناد و مدارک مان را به دادگاه فرستادیم. وی گفت: اوراق قضایی در این‌باره در سازمان میراث فرهنگی نیز گم‌شده و به‌دست ما نرسیده است. البته طرف شکایت اداره میراث فرهنگی استان تهران بوده و بعد از اینکه مالک حکم تخریب سرای دلگشا را دریافت کرد، سازمان میراث فرهنگی جلوی تخریب را گرفت. غنمی افزود: اگر ساختمان 27متری به جای سرای دلگشا ساخته شود ثبت جهانی کاخ گلستان به خطر می‌افتد و برای آن پرونده‌ای به‌مراتب مهم‌تر از برج جهان نما در تهران به جریان می‌افتد چرا که این برج حریم کاخ گلستان را از بین می‌برد.

کد خبر 233869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز