همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در باره مذاکرات گروه 1+5 و تهران در آلماتی گفت که مذاکرات دور اول نشان دهنده این بود که این کشورها نسبت به قبل به سمت منطقی شدن حرکت کرده اند و ادامه این چارچوب منطقی می تواند زمینه رسیدن به یک تفاهم را فراهم کند.

بلاروس

ایرنا نوشت: رامین مهمانپرست وسایل ارتباط جمعی جمهوری بلاروس در باره مذاکرات آتی 1+5 و تهران در آلماتی در اواسط فروردین ماه امسال خاطرنشان کرد: ما در این مذاکرات به دنبال احیای حقوق خودمان بر مبنای معاهده NPT هستیم و باید چارچوب این مذاکرات تعیین و چشم انداز نهایی آن مشخص شود .در این چارچوب باید از یک طرف، حقوق ایران به رسمیت شناخته شود و از سوی دیگر ادعاها و ابها ما تی که آنها مطرح می‌کنند، رفع شود.

وی خاطرنشان داد: بنابراین انتظار داریم که در گام هایی که دو طرف در این مذاکرات بر می دارند اقدامات هم وزن و همجنس تعریف و اجرا شود.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد نظر مقامات بلاروسی در مورد فعالیت های هسته ای ایران گفت: دیدگاه‌های سیاسی ایران و بلاروس بسیار به هم نزدیک است و اعضای جنبش عدم تعهد که بلاروس نیز یکی از آن هاست بارها حمایت خود را از فعالیت هسته‌ای ایران اعلام کرده است و کشور بلاروس نیز از حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت کرده است.

وی با شاره به این که درحال حاضر زمینه های خوبی برای همکاری تجاری و اقتصادی میان ایران و بلاروس وجود دارد، افزود: وضعیت اقتصادی ایران و بلاروس به شکلی است که می توانند همدیگر را تکمیل و در زمینه هایی همچون تجارت، صادرات و واردات کالا و اجرای پروژه های مهندسی و فنی با یکدیگر همکاری کنند.

مهمانپرست گفت: در حال حا ضر کشورهای غربی فشار می اوردند که کارهای اقتصادی بین دوکشور به راحتی انجام نشود و آنها با اهداف سیاسی، تحریم هابی علیه ایران و بلاروس اعمال می‌کنند که ما معتقدیم این تحریم ها هیچیک قانونی و منطقی نیست.

وی همچنین در این نشست خبری بر افزایش همکاری های دانشگاهی، رسانهای و فرهنگی میان دو کشور ایران و بلاروس تاکید کرد و خواستار تسهیل در صدور روادید میان دو کشور و ارایه جاذبه های توریستی از طریق رسانه‌ها شد.

کد خبر 206623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز