گروه سیاسی: برگزاری همایش سالانه مدیران صنعت هسته‌ای کشور در آستانه مذاکرات هسته‌ای که قرار است دو روز دیگر در آلماتی قزاقستان انجام شود، خود حامل پیام‌هایی برای غرب بود.

از یک‌سو فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان توضیحاتی درباره کشف معادن جدید اورانیوم داد و از سوی دیگر سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان به غربی‌ها پیغام داد که با پیشنهادهای معتبر وارد مذاکرات شوند.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره افزایش میزان ذخایر اورانیوم کشور، گفت که در 34سال گذشته اقدامات زیادی را در راستای کشف معادن اورانیوم صورت دادیم و در یک ونیم سال گذشته به بحث اکتشاف بیشتر پرداختیم و منابع جدید اورانیوم را شناسایی کردیم.

این سخن عباسی را شاید بتوان واکنشی به گزارش جدید یوکیا آمانو دبیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفسیر کرد که از تأیید نصب سانتریفیوژهای نسل جدید در نطنز خبر داده و ادعا کرده بود ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال کاهش است. عباسی درباره تعیین ساختگاه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای در کشور، اظهار داشت: کل کشور ظرف چند سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته و مکان‌های مناسب را با پارامترهای جهانی بررسی و 16ساختگاه را در نقاط مختلف کشور شناسایی کرده‌ایم. از بین این 16ساختگاه به‌ترتیب چند تا از آنها که دارای اولویت هستند در دستور کار قرار می‌گیرند.

عباسی همچنین در سخنانش به بخش دیگری از گزارش آمانو جواب داد و گفت که ما درباره رآکتور تحقیقاتی اراک یک روند منطقی و معقولی داریم و آن این است که تأسیسات جانبی رآکتور را آماده کنیم، محفظه اصلی رآکتور مدت‌هاست که ساخته شده و منتظر آماده شدن محل نصب آن بودیم که باید تغییرات کوچکی در آن صورت می‌گرفت و به‌زودی محفظه اصلی را حمل می‌کنیم و در سر جای خود قرار می‌دهیم و در سال آینده رآکتور را با سوخت مجازی راه‌اندازی می‌کنیم.

وی درباره نصب نسل جدیدی از سانتریفیوژها در نطنز هم گفت که این خبر توسط کارشناسان آژانس ثبت و گزارش شده و به‌دلیل ناامن بودن دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آژانس که مستندات را نمی‌تواند در داخل خود نگه دارد این خبر در اختیار رسانه‌های خارجی قرار گرفت. ما قرار نداشتیم تا زمان نهایی شدن این مسئله، آن را اعلام کنیم اما چیز پنهانی نبود چرا که آژانس همیشه حضور دارد و فعالیت‌های ایران را تحت نظارت دارد.

عباسی افزود: تعداد سانتریفیوژهای نسل پیشرفته180ماشین نیست بلکه خیلی بیشتر از این‌هاست و به‌تدریج نصب می‌شوند چرا که شرایط لازم برای بهره‌برداری باید فراهم شود.از سوی دیگر در این همایش مذاکره‌کننده ارشد ایران با 5+1 گفت که اگر کشورهای 5+1 می‌خواهند وارد گفت‌وگوی سازنده شوند، باید با راهبرد جدید و پیشنهاد معتبر وارد شوند. به گزارش فارس جلیلی اظهار کرد:‌

امیدواریم اگر 5+1 به گفت‌وگو باز‌می‌گردند، بتوانند با یک راهبرد جدید که اشتباه‌های گذشته را نداشته باشد، وارد شوند. مسیری که آنها تا‌کنون طی کرده‌اند هزینه‌های زیادی برای آنها در‌بر داشته است. جلیلی گفت: امیدواریم آنها دچار اشتباه محاسباتی که قبلاً شده‌اند، نشوند و وارد مسیر جدیدی شوند که آن مسیر بتواند اعتماد ملت ایران را جلب کند. آنچه امروز ملت ما به‌دنبال آن است دفاع از حقوق خود ازجمله حقوق هسته‌‌ای‌اش است. مردم ایران قبول نمی‌کنند ایران در دنیا یک استثنا باشد. ما نه حقوق کمتر می‌خواهیم و نه تکالیف بیشتری می‌پذیریم. ایران در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی به‌عنوان یک عضو فعال و متعهد تمام تکالیف پادمانی خود را انجام می‌دهد؛ همچنان که باید از تمام حقوق خود برخوردار باشد.

کد خبر 202758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز