همشهری آنلاین: رییس سازمان انرژی اتمی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه مدیران آژانس باید توجه کنند که متاسفانه سیستم آنها از امنیت کافی برخوردار نیست و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها این موضوع را گوشزد کرده است، از آنان خواست در نحوه تعامل با ایران دقت بیشتری داشته باشند.

فریدون عباسی

فریدون عباسی تصریح کرد: ورود جمهوری اسلامی ایران به مذاکره پیرامون ابعاد محتمل نظامی (PMD) به رغم عدم امنیت حفظ اطلاعات محرمانه اعضا در آژانس بین المللی انرژی اتمی یک امتیاز بزرگ برای ارتقای نقش آژانس در سطح جهانی است که ضرورت دارد در گفت و گو ها عاقلانه تر بحث شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، عباسی همچنین تاکید کرد: در گفت و گوها برای رسیدن به اطمینان متقابل و ابهام زدایی از نکات اختلاف برانگیز اجتناب شود.

رییس سازمان انرژی اتمی با یادآوری هجمه رسانه‌های استکباری علیه برنامه های تحقیقاتی این سازمان در دستیابی به نسل‌های پیشرفته سانتریفیوژها اظهار داشت: تمام فعالیت های این سازمان برابر مقررات و زیر نظر دوربین های آآژانس انجام می شود.

عباسی افزود: مطمئن باشید هرگونه اعلام رسانه‌ای درباره فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی پس از اطلاع دقیق آژانس صورت می‌گیرد و در واقع رسانه های چیزی را کشف نمی کنند.

معاون رییس جمهوری در عین حال گفت: نکته جالب توجه اینجاست که نشت اخبار محرمانه کشورمان مدت کوتاهی پس از حضور بازرسان و اطلاع آنها صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: ما از انرژی هسته ای که هزاران منفعت صلح آمیز دارد، در تولید برق، درمان بیماری های صعب العلاج، رشد کشاورزی کشور و صنایع استفاده می‌کنیم و طبق مقررات بین المللی همه این فعالیت‌ها را در وقت و مهلت قانونی آن به اطلاع مرجع بین‌المللی می رسانیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره نیروگاه اتمی بوشهر نیز گفت: با وجود اطمینانی که از ایمنی هسته‌ای در این نیروگاه وجود دارد، انتظار می‌رود با حصول اطمینان از عملکرد آن، تحویل موقت آن به بهره برداران ایرانی در آینده نزدیک صورت پذیرد.

عباسی با ابراز رضایت از انجام آزمایشاتی که برای رسیدن نیروگاه به قدرت کامل انجام شد، اضافه کرد: تاکنون طبق برنامه، برق تولیدی نیروگاه به شبکه سراسری وصل شده است و همکاران و متخصصان انرژی اتمی در کنار پیمانکار روس به رفع نارسایی ها و به روز رسانی آن جهت تحویل به بهره بردار می پردازند.

کد خبر 201142
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز