همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید ۳ هزار عدد از نسل جدید سانتریفیوژ گفت: خط تولید نهایی این سانتریفیوژ‌ها به اتمام رسیده و به زودی نسل‌های اولیه این سانتریفیوژ‌ها که راندمان کمی دارد کنار گذاشته می‌شود.

به گزارش ایلنا، فریدون عباسی صبح دیروز در همایش کاربرد فناوری‌های هسته‌ای در سلامت، کشاورزی و صنعت با بیان اینکه آثار فکری شهید شهریاری در نوشته‌ها و ذهن شاگردانش همیشه زنده است، اظهار کرد: در اردیبهشت‌ماه امسال تصمیم گرفتیم در طول دو سال، کشاورزی هسته‌ای را به جامعه عرضه کنیم اما با تلاش‌های مضاعف در طول ۱۰ ماه گذشته فعالیت‌ها و دستاوردهای خوبی در این زمینه حاصل شده است.

وی افزود: اکنون استان مرکزی به عنوان پایلوت کشاورزی کشور انتخاب شده و استانداری اراک ۵۰۰ میلیون تومان بودجه به این موضوع اختصاص داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اهداف این سازمان در زمینه تولید انرژی اتمی اظهار داشت: تولید انرژی، توسعه کاربرد پرتو‌ها در زندگی مردم، تولید مجتمع سوخت، غنی سازی و موارد دیگر از جمله اهداف این سازمان است.

وی ادامه داد: لازم است کاربرد پرتو‌ها را در زندگی مردم وارد کنیم تا رشد دانش و ارتقای فن‌آوری را در بخش‌های مختلف کشور شاهد باشیم.

عباسی با اشاره به دستاوردهای سازمان انرژی هسته‌ای گفت: راه‌اندازی رأکتور بوشهر از جمله این موارد است که البته در طول یک و نیم سال گذشته دچار اشکالاتی به دلیل قدمت تجهیزات و تکنولوژی ترکیبی روسیه و آلمان بوده است.

وی اضافه کرد: البته در یک‌ سال گذشته هیچ مشکلی در بخش هسته‌ای رأکتور‌ها نداشتیم و خاموشی‌ها مرتبط با ژنراتور‌ها به‌دلیل اشکال در طراحی روسی آن و در نتیجه نشت انرژی بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به لزوم تحول در سبد برق کشور گفت: ما توانستیم در طول یک ماه ۱۱ میلیارد تومان برق هسته‌ای تولید کنیم که هزینه اصلی آن ۲۰ میلیارد تومان است و با توجه به افزایش قیمت سوخت‌های رایج بسیار هزینه مناسب است بنابر این نقش مهم سوخت‌های هسته‌ای در زمان قطع سوخت‌های رایج در اینجا مشخص می‌شود.

وی افزود: از ۲۰ هزار مگاوات برق تولیدی که در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده ۱۰ هزار مگاوات آن به شرط تأمین منابع مالی و تسهیلات لازم تا سال ۱۴۱۰ محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه این رأکتور‌ها در آینده نیازمند پشتیبانی فنی هستند، گفت: با توجه به مشکلات پیش‌رو باید پشتیبانی فنی از این رأکتور‌ها را در آینده داشته باشیم که بخش خصوصی شجاعت لازم برای ورود به این بخش را پیدا کرد و توانستیم رأکتور توان متوسط و بالا‌تر مانند رأکتور بوشهر را بسازیم.

عباسی تأکید کرد: شرکت‌های جدیدی تأسیس شده‌اند که قرار است در دو سال آینده به ساخت تجهیزات رأکتور ۱۰۰۰ مگابایت بپردازند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه اصفهان توانسته کشور را در زمینه انواع سوخت‌های تولیدی به خودکفایی برساند، گفت: با توجه به اینکه بخشی از تولید سوخت رأکتور ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر بسیار پیچیده بود متخصصان اصفهانی توانستند از این گلوگاه سخت عبور کنند و سوخت کوچک را برای آزمایش در رأکتور تهران بسازند.

وی ادامه داد: مجموعه امکانات اصفهان و تمرکز در زمینه سوخت و غنی‌سازی قرار شد تصمیم بگیریم اصفهان قطب تولید تمام مواد هسته‌ای قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه سایت اصفهان حتی در ورت حمله هوایی هیچگونه آلودگی ندارد، گفت: میزان مواد هسته‌ای موجود در سایت بسیار کم است و تنها در حد مصرف یک هفته مواد در کارخانه است بنابر این برخلاف جو سازی غربی‌ها درباره خطرناک بودن سایت‌های هسته‌ای اصفهان این سایت‌ها هیچ خطری ندارند و می‌توان گفت مواد آلاینده پالایشگاه و پتروشیمی خطر بیشتری برای جامعه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به تولید ۳ هزار عدد از نسل جدید سانتریفیوژ تأکید کرد: خط تولید نهایی این سانتریفیوژ‌ها به اتمام رسیده و به زودی نسل‌های اولیه این سانتریفیوژ‌ها که راندمان کمی دارد کنار گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به رویکردهای آینده سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: رویکرد آتی ما این است که با صنایع مختلف همکاری کنیم و ظرفیت‌های خالی خود را در اختیار صنایعی مانند نفت، گاز و پتروشیمی که دچار تحریم هستند قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برای پایداری فن‌آوری لازم است آن‌را در دانشگاه‌ها وارد کنیم تا بهینه سازی تولید توسط اساتید و دانشمندان انجام شود، گفت: دو دانشگاه فنی مهندسی کشور را مد نظر قرار داده‌ایم تا با انعقاد قرارداد پشتیبانی این دانشگاه‌ها را برای دنبال کردن بحث‌های فنی انرژی هسته‌ای جذب کنیم.

عباسی با بیان اینکه رأکتور توان متوسط ۳۶۰ مگاوات توسط بخش خصوصی طراحی و تکمیل شده تصریح کرد: آمادگی مشارکت در ساخت رأکتورهای قدرت را با طرف‌های خارجی دادیم و پیشنهاداتی در این زمینه از سوی کشور روسیه و کشورهای غربی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه کاربرد پرتو‌ها در زندگی مردم از دیگر برنامه‌های آتی سازمان انرژی اتمی است، گفت: استمرار و ترویج کشاورزی هسته‌ای برای تولید غذا، تحقیق در منابع آب، تأسیس معاونت برای توسعه کاربرد پرتو‌ها ساخت تجهیزات مورد نیاز در بخش‌های صنعتی، تولید رادیو داروهای جدید و تشخیصی، طراحی ساخت شتاب‌دهنده و پرتو دهنده‌های سیار و ثابت از نیاز سنجی اصفهان به عنوان یک استان صنعتی و کشاورزی از دیگر اقدامات و برنامه‌های سازمان انرژی هسته‌ای است.

وی تأکید کرد: آنچه که تاکنون در زمینه انرژی هسته‌ای به آن دست یافته‌ایم حاصل مقاومت مردم، ثمرات خون شهدا، سرمایه‌گذاری علمی دانشگاه‌ها و راه‌اندازی دوره تحصیلات تکمیلی تلاش بسیاری از مسئولان در رده‌های مختلف بوده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در شرایط بحرانی تحریم‌های روز افزون بر سر پای خود بایستیم باید به صادرات و خدمات، مواد و اقلام کشور بها دهیم همانگونه که انرژی اتمی علیرغم تهدیدهای شدید درحال تلاش است تا تولیدات خود را به ثبت استاندارد جهانی برسانیم و از این راه به صدور انقلاب بپردازیم.

کد خبر 203934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز