شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: در حالی که وزیر رفاه مدعی شده جمعیت زیر خط فقر مطلق در کشور وجود ندارد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از افزایش 13 درصدی افراد زیر خط فقر خبر داده است.

موسی الرضا ثروتی در خصوص تعداد افراد زیر خط فقر در جامعه افزود: براساس برآوردهای انجام شده درحال حاضر 12 میلیون نفر در جامعه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و 2 میلیون نفر نیز زیر خط فقر مطلق یا خشن هستند.

وی خاطرنشان کرد : وزارت رفاه خط فقر را درآمد کمتر از 400 هزار تومان اعلام کرده است. بنابراین با توجه به این امر و همچنین عدم افزایش مستمری مددجویان و نرخ سالانه تورم پیش بینی می‌شود تعداد افراد زیر خط فقر بسیار بیشتر از آمارهای موجود باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با مهر تاکید کرد: براساس قانون بودجه سال 84 و 85 وزارت رفاه مکلف شد که در جهت تعیین خط فقر و هدفمند کردن یارانه‌ها و همچنین کمک به شناسایی اقشار نیازمند اقدام کند در حالی‌که تا‌کنون اقدام مفید و مؤثری در این زمینه انجام نداده است.

ثروتی گفت: هر ساله مجلس در قانون بودجه بطور متوسط 700 میلیارد تومان برای کمک به اقشار آسیب پذیر به وزارت رفاه اختصاص می‌دهد در صورتی که تاکنون نه تنها مشکلات این قشر از مردم جامعه برطرف نشده بلکه مشخص شده که ثروتمندان 27 برابر فقرا از یارانه استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از افزایش برخوردار نبوده است، افزود: در حال حاضر یک خانواده 5 نفری تحت پوشش کمیته امداد ماهانه فقط 54 هزار تومان دریافت می‌کنند در حالی که این مبلغ کفاف نان شب آنان را نیز نمی‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: درحال حاضر تعداد زیادی از کارمندان دولت کمتر از 300 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند به همین دلیل می‌توان گفت تعداد زیادی از این اقشار نیز زیر خط فقر هستند.

ثروتی گفته وزیر رفاه را مبنی براینکه جمعیت زیر خط فقر مطلق در کشور وجود ندارد، صحیح ندانسته و افزود: بعید می‌دانم که وزیر رفاه که خود آشنا با وضعیت معیشتی نیازمندان است این چنین صحبتی را کرده باشد.

شایان ذکر است، عبدالرضا مصری وزیر رفاه و تأمین اجتماعی در همایش سراسری مدیران استانی سازمان تأمین اجتماعی که در 21 اسفند ماه سال گذشته برگزار شد در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که بر اساس تعاریف جهانی، افرادی که روزانه کمتر از یک دلار درآمد داشته باشند جز جمعیت فقر مطلق هستند بنابراین در ایران مصداق این امر وجود ندارد و کسی زیر خط فقر مطلق نیست.[بیشتر در همین ارتباط]

سنجش فقر و نابرابری در ایران ناکار آمد است

این در حالی است که دکتر وحید محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و متخصص رفاه اجتماعی، شیوه جمع‌آوری آمار و اطلاعات و محاسبات تکنیکی سنجش فقر و نابرابری در ایران را اشتباه دانست و گفت: ما نیاز به نوعی شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) با تأثیرات وزنی جدید داریم که تغییرات واقعی قیمت‌ها را متناسب با وضعیت فقرا نشان دهد.

وی افزود: باید سبد موادغذایی مطابق با قیمت‌هایی که خانوارهای در سطح خط فقر یا پایین‌تر از آن می‌پردازند، قیمت‌گذاری شود؛ این قیمت‌گذاری با CPI معمولی تفاوت زیادی دارد و به جای بستگی داشتن به سطح قیمت‌ها، به تغییرات وزن و قیمت ‌کالاهای جیره‌بندی شده در مقایسه با تغییرات قیمت کالاهای جیره‌بندی نشده بستگی دارد.

دکتر محمودی که در کارگاه سیاست‌های عدالت اجتماعی در گروه مسایل راهبردی دفتر مطالعات ایسنا سخن می‌گفت با اشاره به این که در ایران، برای محاسبه میزان فقر و نابرابری، با استفاده از داده‌های خام صرفاً بر عنصر مخارج خانوار تکیه می‌شود، تأکید کرد: قبل از هر گونه محاسبه فقر و نابرابری، داده‌های خام باید متناسب با نرخ تورم و همچنین با توجه به تفاوت در نیازها تعدیل شوند.

وی همچنین متذکر شد: در محاسبه فقر نباید تنها بعد خانوار ملاک قضاوت قرار گیرد،‌ ترکیب‌های متفاوتی از اعضای یک خانواده‌ 5 نفره وجود دارد که هر یک با نیازهای متفاوتی مواجه هستند؛ این که چند نفر از اعضای این خانواده خردسال، پیر یا میانسال باشند، در نیازهای خانواده تفاوت ایجاد می کند؛ بنابراین باید تفاوت در نیازها متناسب با ترکیب اعضای خانوار مورد ملاحظه قرار گیرد.

عضو هیأت عملی دانشگاه تهران افزود: هزینه یا مخارج هر خانوار باید بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در استان محل اقامت آن، محاسبه شود.

دکتر محمودی متذکر شد: مرکز آمار ایران، تنها هزینه‌های اسمی خانوار را با شاخص کلی قیمت مصرف‌کننده تعدیل می‌کند و تغییرات قیمت‌های منطقه‌ای (استانی) را که بعضی مواقع، قابل توجه هستند، به حساب نمی‌آورد.

کد خبر 20660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز