دکتر جمشید پژویان: یارانه‌ها در اقتصاد ایران غیر هدفمند بوده و حتی در مواردی مانند یارانه حامل‌های انرژی در جهت عکس عمل می‌کند و با اطمینان می‌توان گفت یارانه‌ها در اقتصاد ایران نا‌ کار ‌آمد بوده است.

پرداخت هدفمند یارانه‌ها، در اقتصاد ایران نیز به دلیل پراکنده بودن فقر و مشکل شناسایی فقرا مستلزم اصلاح برخی از ساختارها است.

در این چارچوب با اصلاح نظام پرداخت‌ها، مالیات و نظام تامین اجتماعی خود  به خود به سمت هدفمندکردن یارانه‌ها پیش خواهیم رفت.

با انجام این اصلاحات می‌توان به راحتی گروههای هدفی که زیر پوشش چرخه تولید یعنی نظام پرداخت‌ها یا تامین اجتماعی نیستند را شناسایی و یارانه‌ها را به شکلی هدفمند به این اقشار پرداخت کرد.

به دلیل پراکندگی فقر در اقتصاد ایران نمی‌توان با در نظر گرفتن برخی علایم اقتصادی و اجتماعی گروههای هدف را در جایی شناسایی یا حداقل برخی گروهها را که نیازمند دریافت یارانه نیستند، مشخص کرد چراکه پراکندگی فقر در کشور موجب شده تا نتوان به این شیوه اقشار هدف پرداخت یارانه را مشخص کرد.

از سوی دیگر اگر بخواهیم از طریق فراخوان در کل جامعه ایران نسبت به این کار اقدام کنیم نیز، ابزاری برای این که بتوان از طریق مراجعه یا بررسی نزدیک این کار را انجام داد وجود ندارد.

با این روند تنها راه باقی مانده آن است که با اصلاح نظام پرداخت‌ها با نظام مالیات و اصلاح نظام تامین اجتماعی اقدام کرد.

آنگاه با اصلاح این نظام‌ها می‌توان اطمینان حاصل کرد که همراه چرخه تولید و در زیرپوشش نظام تامین اجتماعی گروه هدف و فقیر وجود ندارد و بدین وسیله می‌توان در جامعه کوچکتری که باقی مانده، پرداخت یارانه را هدفمند کرد.

بر این اساس ضروری است تا دستگاههای ذیربط با تکیه بر تحقیقات علمی‌نسبت به شناسایی اقشار هدف اقدام کنند، گرچه متاسفانه اکنون به شیوه‌های غلط، منافع کشور تلف می‌شود.

کد خبر 20234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز