سه‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابزارها و وسائل ریز جدیدی در دسترس قرار گرفته‌اند که می‌توان آنها را از طریق لوله‌هایی درون رگ‌های قلبی به سوی قلب فرستاد و بدون نیاز به جراحی ترمیم آسیب‌های قلبی را با آنها انجام داد.

Heart repair

به گزارش آسوشیتدپرس کارشناسان می‌گویند درمان بیماری‌های قلبی در آستانه دگرگونی عمیقی قرار دارد. ترمیم بسیاری از اشکالات قلبی که پیش از این با عمل باز با اره کردن جناغ و باز کردن قفسه سینه انجام می‌شد، اکنون با فرستادن گیره، وصله یا نخ از راه لوله‌های عبورکننده از رگ‌های خونی قابل انجام است.

این اعمال جراحی با کمترین تهاجم پیش از این برای باز کردن شریان‌ها یا تصحیح اختلالات کمتر شایع ریتم قلب به کار می‌رفتند.

اکنون از این نوع ترمیم‌های بدون جراحی  باز برای اشکالات دریچه‌ها، ریتم نامنظم قلب، سوراخ‌های درون قلب یا سایر نقائص  قلبی استفاده می‌شود. پزشکان حتی در حال آزمایش شیوه‌های برای درمان فشار خون بالا با برخی از این رویکردهای جدید هستند.

همه این شیوه‌ها بر استفاده از "کاتتر" متکی هستند؛ لوله‌هایی توخالی که به پزشکان اجازه می‌دهند بافت‌های قلبی را بسوزانند یا دوباره شکل دهند یا نقائص قلبی را از طریق منافذ کوچک در رگ‌های خونی تصحیح کنند.

دکتر اسپنسر کینگ از انستیتوی قلب و عروق سنت جوزف در آتلانتا می‌گوید: "این شیوه‌ها جایگزین چاقوی جراحی می‌شوند. ما به جای شکافتن قفسه سینه می‌توانیم کاتترها از طریق رگ‌های ران یا گاهی رگ‌های بازو به درون قلب بفرستیم."

Heart repair2

به گفته دکتر کینگ بسیاری از بیماران پس انجام دادن این نوع عمل‌ها ظرف یک تا دو روز می‌توانند به خانه بروند، در حالیکه در گذشته باید مدت زیادی را برای ترمیم زخم‌هایی بزرگ در بیمارستان می‌ماندند. گرچه هزینه اولیه این وسائل جدید ممکن است صرفه‌جویی ناشی از ماندن کوتاه‌تر در بیمارستان خنثی می‌کند، در نهایت ممکن است استفاده از این شیوه‌ها به درمان ارزان‌تر منجر شود.

البته هر بیماری را نمی‌توان با کاتتر تحت درمان قرار داد، و برخی از وسائلی که در ابتدا امیدوارکننده به نظر می‌رسیدند، در آزمایش‌ها موفق نبودند. وسائل دیگری که بازار راه یافته‌اند، آنقدر نوین هستند که سال‌ها طول می‌کشد تا معلوم شود منافع استفاده از آنها مانند منافع حاصل از جراحی تداوم خواهد یافت یا نه.

با این وجود از هم اکنون این شیوه‌های نوین ترمیم قلب این امکان را فراهم کرده‌اند که بتوان به بسیاری از افراد که به خاطر سن و سال بالا یا نحیف و ضعیف بودن امکان جراحی باز ندارند، کمک کرد تا از مشکلاتی را که ممکن بود آنها را بکشد، نجات پیدا کنند.
دکتر کینگ می‌گوید: "شما می‌توانید این شیوه‌ها را حتی بر روی بیماران 90 ساله به کار ببرید."

این روش‌های جدید همچنین گزینه‌ای برای افرادی هستند که نمی‌توانند استفاده درازمدت از داروهای رقیق‌کننده خون یا سایر داروها را برای کنترل بیماری‌های‌شان را تحمل کنند.، یا این داروها به آنها کمکی نکرده است یا وضعیت‌شان در حال بدتر شدن است.

کد خبر 206252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز