شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گردآوری و تنظیم؛ منصوره تهرانچی: برای حفظ جوانی پوست می‌بایست از دوران کودکی و نوجوانی مراقبت‌های لازم انجام شود.

تغییر فصل و گرمی و سردی هوا می‌تواند به پوست آسیب‌های جدی وارد کند و تغییرات دما و نیز خشکی هوا در سیستم ایمنی پوست تأثیر می‌گذارد و باعث خشکی پوست در ناحیه لبها و شکنندگی موها می‌گردد. چنان‌که اگر پوست شما دارای منافذ زیادی می‌باشد به‌وضوح می‌توانید افزایش این منفذها را در فصل سرما مشاهده کنید. نکات زیر به شما کمک می‌کند از پوستتان بهتر مراقبت کنید:

 1 - سعی کنید در معرض دماهای بسیار سرد یا بادهای گرم و خشک قرار نگیرید. هنگام برودت هوا حتماً لباس‌های گرم، دستکش، کلاه و روسری بپوشید. یک لایه نازک کره مایع هندی می‌تواند کار مراقبت کننده طبیعی پوست را انجام دهد.

2 - پوستتان را در مقابل بادهای سرد و هوای گرم با استفاده از مرطوب کننده طبیعی کاملاً بپوشانید. حداقل 2 بار در روز از مرطوب کننده استفاده نمائید. یک بار بعد از شستن روزانه پوست هنگام صبح و یک بار قبل از رفتن به رختخواب این کار را انجام دهید. همیشه بعد از شست‌وشو از مرطوب کننده استفاده کنید.

3 - سه یا چهار هفته به‌طور مداوم از روغن محافظ برای پوستتان استفاده نمائید. هنگام حمام گرفتن نیز می‌توانید از روغن‌های هیدراته استفاده کنید. قبل از استفاده از این‌گونه روغن‌ها آن را به مقدار کم بر روی پوست دستتان امتحان کنید.

4 - قبل از حمام آب گرم از روغن‌های ماساژ مخصوص فصل زمستان استفاده کنید. ماساژ باعث نرمی پوست می‌گردد. قبل از حمام گرفتن روغن را به مقدار زیادی بر روی حوله بمالید. از روغن‌های مغذی مثل آلموند یا (سی‌سیم) برای ماساژ استفاده کنید. 5

 - برای آرام نمودن پاهایتان سه شب در هفته اقدام به خیس نمودن آنها نمائید. این کار را می‌توانید در وان آب گرم، نمک دریایی، نمک اسپوم و یا دو تا سه قطره روغن مناسب بدنتان انجام دهید. بعد از مرطوب نمودن پاهایتان آن را با لوسیون مالش دهید. برای این عمل می‌توانید از کره یا روغن آلموند نیز استفاده کنید. این دستورات، وضعیت درستی را به پاهایتان می‌دهد تا هنگام خواب آرامش داشته باشید.

 6 - با آب بسیار گرم حمام نگیرید. آب ولرم باعث آزار پوستتان نخواهد شد. اگر پوست بسیار خشکی دارید بیش از یک بار در روز دوش نگیرید.

7 - از صابون‌های خشک و معطر برای شستن بدنتان استفاده نکنید. این صابون‌ها چربی بدنتان را از بین می‌برد. برای شست‌وشوی بدن حتی‌المقدور از صابون‌های ملایم استفاده کنید.

8 - چربی پوستتان را با مرطوب نگه‌داشتن آن و رعایت رژیم‌های غذایی مانند آب پوست گردو و شیر، پنیر تازه و کره هندی حفظ نمایید. یک لیوان شیر گرم با یک‌چهارم قاشق غذاخوری کره هندی در هنگام خواب با مقدار زیادی شیر در رژیم روزانه ضروری به نظر می‌آید.

 9 - مصرف میوه و سبزیجات و نوشیدن آب فراوان حتماً می‌بایست در رژیم غذایی روزانه رعایت شود. کدو مسمایی، انواع کدوهای تابستانی، مارچوبه‌های نازک،‌ سبزیجات نازک و کلم جزء بهترین نوع سبزیجات می‌باشد.

10 - انگور فرنگی هندی سرشار از منابع طبیعی ویتامین C می‌باشد. این انگور فرنگی لایه‌های مغذی را برای پوست تولید می‌کند و به‌طور منظم به پر کردن لایه‌های پوست می‌پردازد.

جوانی و طراوت پوست

برای حفظ جوانی پوست می‌بایست از دوران کودکی و نوجوانی مراقبت‌های لازم انجام شود تا در میانسالی آثار گذر عمر را کمتر بر روی چهره خود ببینیم. البته برای حفظ جوانی و سلامتی پوست رژیم‌هایی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره می‌شود.

1 - سعی کنید کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید. بدترین زمان جذب (uv) یا اشعه ماورای بنفش نور خورشید ساعت 16 -10 بعدازظهر است. اگر مجبور هستید که در این ساعات در معرض اشعه‌های خورشید قرار بگیرید حتماً از کرم‌های ضد آفتاب با حداقل 15spf استفاده کنید زیرا عدم استفاده از این مواد باعث پیری و چروک زودرس پوست می‌شود. همچنین توصیه می‌شود حتماً از کلاه لبه‌دار استفاده نمائید.

2 - از خشک شدن پوستتان جلوگیری کنید. با بالا رفتن سن، پوست خشک شده و حالت پوسته پوسته پیدا می‌کند. سعی کنید بلافاصله پس از دوش گرفتن از مرطوب کننده‌هایی که دارای پترولاتم یا لانولین می‌باشند استفاده نمایید. همچنین از صابون‌های غیرمعطر و آب نسبتاً ولرم استفاده کنید.

کد خبر 20610
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز